Damm - Svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Damm - Svärdbärare

    Waddap!

    Håller på att anlägga en damm hemma i trädgården (har redan en liten på typ... 450 liter)
    Denna kommer anpassas efter berget som huset står på så... ungefär 2x3 meter.
    Anledningen till att jag MÅSTE ha svar i denna tråd är så att jag vet hur djup den ska vara. Mina guldisar ute i stugan övervintrar ju inte i dammen, men svärdbärarna skulle få vara åretrunt.
    Men det är inte bara djup som oroar mig (bottenfrys, tänker jag givetvis på) utan även om svärdisarna klarar att vara i en damm under vintern, eller om dom fryser ihjäl? Anledningen till att jag inte vill ta in dom under vintern är för att. Ah, ge dom 1000 liter och en hel sommar med mygglarver o skit så har du väl 100 stycken sen x) Så iaf, frågorna var:

    Hur djup måste dammen vara för att inte bottenfrysa?
    Klarar sig svärdfiskarna i dammen under vintern?
    Skulle det bli enklare om man böt ut svärdisarna mot segelfenor?
    Finns det risk för att mindre svärdbärare pulveriseras av dammpumpen?
    All we are, we are.
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Ursprungligen postat av roosterboy
    Waddap!

    Håller på att anlägga en damm hemma i trädgården (har redan en liten på typ... 450 liter)
    Denna kommer anpassas efter berget som huset står på så... ungefär 2x3 meter.
    Anledningen till att jag MÅSTE ha svar i denna tråd är så att jag vet hur djup den ska vara. Mina guldisar ute i stugan övervintrar ju inte i dammen, men svärdbärarna skulle få vara åretrunt.
    Men det är inte bara djup som oroar mig (bottenfrys, tänker jag givetvis på) utan även om svärdisarna klarar att vara i en damm under vintern, eller om dom fryser ihjäl? Anledningen till att jag inte vill ta in dom under vintern är för att. Ah, ge dom 1000 liter och en hel sommar med mygglarver o skit så har du väl 100 stycken sen x) Så iaf, frågorna var:

    Hur djup måste dammen vara för att inte bottenfrysa?
    Klarar sig svärdfiskarna i dammen under vintern?
    Skulle det bli enklare om man böt ut svärdisarna mot segelfenor?
    Finns det risk för att mindre svärdbärare pulveriseras av dammpumpen?
    1: dammen ska vara minst en meter djup för att inte bottenfrysa.
    2: jag tror inte dom kommer att överleva vintern. tveksam om dom klarar sommaren.
    3: vet inte tror inte det är nån skillnad.
    4: det är ganska stor risk ja.

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      #3
      Skulle knappast tro att det är möjligt att ha svärdbärare eller segelfenor året runt i en damm oavsett djup. Vi har guldfiskar, koi och nån gräskarp i en damm som är 50 cm djup skulle jag gissa på. Dom går där året runt, men vi lägger frigolit och presseningar över på vintern för att isolera. Då blir det som mest bara lite tunn is på vissa ställen, men aldrig helt och hållet och där är ju alltid cirkulation och ett luft håll i frigoliten. Enligt zoopets artbeskrivning klarar guldfiskar 10 grader, våra har nog upplevt bara ett par grader, men att utsätta svärdbärare för det samma är inte möjligt. Skulle inte jag tro iaf, känns som att det är ganska så logiskt.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Ah, då vet jag :9 Precis pga detta som jag frågade ^^, Jo, har 6 guldfiskar 15-25cm men dom vantrivs när man försöker flytta dom från sin nuvarande damm, även att den inte är så stor :S Förstår inte varför. men jag antar att det är en bra sak.
        Finns det någon fisk överhuvudtaget som inte är guldfisk, koi lr standardkarp som skulle funka i en damm? Gärna färgglad som blir runt 15-20 cm, behöver inte vara året runt, kan ju givetvis ta in dom (kan ju kombinera detta med mina planer på en inomhus damm
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          Ah, då vet jag :9 Precis pga detta som jag frågade ^^, Jo, har 6 guldfiskar 15-25cm men dom vantrivs när man försöker flytta dom från sin nuvarande damm, även att den inte är så stor :S Förstår inte varför. men jag antar att det är en bra sak.
          Finns det någon fisk överhuvudtaget som inte är guldfisk, koi lr standardkarp som skulle funka i en damm? Gärna färgglad som blir runt 15-20 cm, behöver inte vara året runt, kan ju givetvis ta in dom (kan ju kombinera detta med mina planer på en inomhus damm

          Om du bara har tänkt att ha i dom under sommaren så finns det många barber som tåler lite kallare vatten som kan gå ute i en damm under sommaren.

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            De va som fanken ^^ Men ciklider är uteslutet va? En polares granne hade ciklider i sin damm, riktigt mysigt faktiskt, ultrafärg! ;D men jag antar att det inte funkar, lr alltså att han har flax :P
            All we are, we are.

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Nu är detta en extrem chansning, men: Tigertetra? :/
              All we are, we are.

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                Snackat runt med lite folk nu (kunniga, läskigt kunniga) och dom sa att flera barbnördar anser att praktbarben borde säljas som dammfisk. Dom klarar tydligen vintrar utan problem, starkare lysande färger, och kommer upp i storlekar som alla akvarister anser omöjliga. Så yeah, så jävla typiskt! xD Håller på o sätta upp 2 tankar, en "liten asiat" och en "stor asiat"
                Vilket innebär:
                Liten- nätbarb, purpurhuvudbarb, guldbarb.
                Stor- Denisonbarb

                Och nu ÄNNU en barb xD Och jag som för några år sedan svor att jag fanimej aldrig skulle skaffa barber efter att mina 10cm odessa bet ihjäl ALLT, inklusive en fullvuxen eldstjärt.
                All we are, we are.

                Kommentar

                • JeBoro

                  #9
                  Min farfar hade för några år sen en liten liten damm på sin tomt som han hade platy i under sommaren. Men anledningen till att det funkade var nog att dammen var endast 10-20cm djup så vattnet blev rejält varmt, och han hade ingen pump i. Måste tillägga att dom förökade sig som ogräs.
                  Men jag håller med föregående talare om din fråga om svärdbärare, en stor damm med dessa fiskar är nog ingen bra ide.


                  /Jesper

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Min 1 kubikdamm här i Huskvarna har hitintills bottenfryst varje år - ingen överlevnad av abborrar eller mört som hamnat där som yngel.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Min 1 kubikdamm här i Huskvarna har hitintills bottenfryst varje år - ingen överlevnad av abborrar eller mört som hamnat där som yngel.
                      Hur djup är den?

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Min 1 kubikdamm här i Huskvarna har hitintills bottenfryst varje år - ingen överlevnad av abborrar eller mört som hamnat där som yngel.
                        fan boru i hva? Egnahem för min del har sån tur att en bergsdel "spänger" från marken och formar ena halvan av min damm
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          Men jag vill gärna ha tips på "icke guldfiskar" till min damm. Blir ju ändå inte klar förrens i sommar men ändå :P Blir runt 3.5-4 meter lång, 2-2.5 bred och 70 djup.
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • Wolle1950
                            • January 2010
                            • 31

                            #14
                            Jag har en damm på ca 5000 liter maxdjup 1 meter. Har provborrat ibland och isen har inte varit mer är 30 cm. Det viktiga är att ha bra cirkulation och en öppen vak annars tar syret slut.

                            Jar har även glömt kvar några små Svärdbärare som jag hade ute i en halv plasttunna, de överlevde inte när tempen gick under 18 grader.

                            Vi har ju detta fantastiska Zoopet, gå in på Avdelningar / Sötvattenfiskar. Där klickar du på sökguiden och skriver in en låg temperatur t.ex. 8 grader. Då får du upp alla fiskar som tål det. Visserligen står det 10 grader på guldfisk ock koi, men de klarar ju betydligt mindre.

                            /Wolfgang.

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wolle1950
                              Jag har en damm på ca 5000 liter maxdjup 1 meter. Har provborrat ibland och isen har inte varit mer är 30 cm. Det viktiga är att ha bra cirkulation och en öppen vak annars tar syret slut.

                              Jar har även glömt kvar några små Svärdbärare som jag hade ute i en halv plasttunna, de överlevde inte när tempen gick under 18 grader.

                              Vi har ju detta fantastiska Zoopet, gå in på Avdelningar / Sötvattenfiskar. Där klickar du på sökguiden och skriver in en låg temperatur t.ex. 8 grader. Då får du upp alla fiskar som tål det. Visserligen står det 10 grader på guldfisk ock koi, men de klarar ju betydligt mindre.

                              /Wolfgang.
                              Tack för tipset
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...