Trädgårdsdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bENGT61
    • September 2010
    • 3

    Trädgårdsdamm

    Startade en trädgårdsdamm i våras.Har näckros vattenliljor flytväxter vatten hyacint + en till som jag glömt namnet på, lite andra vattenväxter. Dammen fungerde bra hela sommaren växterna trivdes var frodiga, tills för ca 3 veckor sedan, växterna blev bruna som var i kontakt med vattnet och dog förutom vattenlijorna.Tog vattenprov ph värdet var för högt, har satt in ph sänkade medel.Frågan är hur det kunde ske på så kort tid med förändringen.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av bENGT61
    Startade en trädgårdsdamm i våras.Har näckros vattenliljor flytväxter vatten hyacint + en till som jag glömt namnet på, lite andra vattenväxter. Dammen fungerde bra hela sommaren växterna trivdes var frodiga, tills för ca 3 veckor sedan, växterna blev bruna som var i kontakt med vattnet och dog förutom vattenlijorna.Tog vattenprov ph värdet var för högt, har satt in ph sänkade medel.Frågan är hur det kunde ske på så kort tid med förändringen.
    Märkligt det brukar vara tvärtom,kan inte riktigt svara då jag aldig har varit med om för högt pH i en damm.Kanske nåt med regnet ????eller nåt med ditt vatten ????om du har nyligen fyllt på eller bytat??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Har man alger så förbrukar de CO2 och pH stiger.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Har man alger så förbrukar de CO2 och pH stiger.
        Det har du rätt i säger sig själv,,men i den grad att det höjs så dramatiskt?
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        Arbetssätt...