90 l minidamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spöket74
    • February 2011
    • 55

    #16
    Jag vet andra som försökt att ha fisk i murarbaljor och det har inte funkat, fisken har dött
    Jag vet dock inte vilken typ av murarbaljor de har använt men det är inget som jag hade vågar prova.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Jovisst funkar de flesta murarbaljor - ofta använt som minidammar. Själv har jag främst haft dom till uppväxt av artemia, odla moina och dra till mej diverse mygglarver. Och moinan är ju giftkänslig så att det förslår.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Bäckåbölja
        • May 2010
        • 33

        #18
        Motsägelsefulla svar Det lutar åt att jag helt enkelt får testa, om jag kör igång den som ren växtbalja om någon månad och låter den gå ett tag och sedan petar i ett par fiskar märker jag ju hur det går. Om jag nu har en chans att någonsin hitta fiskarna igen, det är 90 liter svart balja och jag ska lyckas få syn på dem ovanifrån.

        Kommentar

        • CuRSeD
          • April 2009
          • 186

          #19
          Ja byggde en minidamm förra sommaren som ja har på balkongen, 120liter nånting tror ja, köpte förvaringslådor som man kunde ha under sängen ifrån ikea, sen hade ja leka block under dem sen byggde jag en träram runt hela kalaset och målade den med svart utomhus bets. blev riktigt snyggt och hade lite guldfisk och en fontän i den. Tanken är att de ska få flytta ut igen då väl våren kommer.

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #20
            låter lite lockande att ha något kul i vattenväg på balkongen, men man ser väll knappast fisken i den om man nu inte har typ oranga eller röda fiskar? vad kostar en stor träbalja? blir det inte för kallt på natten i ex en murarbalja för att ha fisk i den? och ev för varmt på dagen?
            -----------------------

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Visst kan det bli varmt när solen ligger på och kyligt mot hösten. Isen växer då även från sidorna inte bara från ytan. Stora temperaturvariationer blir det eftersom vattenvolymen är väldigt begränsad.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Bäckåbölja
                • May 2010
                • 33

                #22
                Ursprungligen postat av wierdalien
                låter lite lockande att ha något kul i vattenväg på balkongen, men man ser väll knappast fisken i den om man nu inte har typ oranga eller röda fiskar? vad kostar en stor träbalja? blir det inte för kallt på natten i ex en murarbalja för att ha fisk i den? och ev för varmt på dagen?
                Njäe, jag hade inte tänkt ha fisk i den för den estetiska effektens skull, snarare att slippa mygglarver Och jag skulle som jag skrev i första inlägget ha en värmare och pump i också (och skydda den från solen)

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #23
                  Mina fiskar klara sig utan några problem alls och va pigga och alerta, min damm är rätt grund ca 30cm så nog såg man dem allt , sen när man stack ner handen kom alla fram och började nafsa och slingra sig runt fingrarna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...