90 l minidamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bäckåbölja
    • May 2010
    • 33

    90 l minidamm

    Jag funderar på att göra en minidamm att ställa på altanen nästa år och har hittat 90-liters foder-/vattenbaljor för kreatur. De borde vara giftfria eftersom de är godkända för kreatur, n'est pas? Måtten är Längd: 805 mm. Bredd: 565 mm. Höjd: 315 mm. Den kommer stå skyddat från den värsta solen, endast lite morgonsol kommer nå den och jag har tänkt gömma den svarta plasten genom att bygga en trä"ram" att ställa den i. Vad för växter funkar i en sådan liten damm? Och kan jag om jag förser den med ett litet filter för cirkulationens skull och kanske en doppvärmare, flytta ut mina Endler på trevlig sommarvistelse?
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    kanske lite hornsäv o hästsvans som växter.Sen slipper du ju tänka på o mata dem Hadde svärbärare ute i dammen en sommar o de växte nåt enormt o fick mycket fina färger

    Kommentar

    • Bäckåbölja
      • May 2010
      • 33

      #3
      Det låter ju lovande

      Kommentar

      • hulkjohan
        • September 2008
        • 32

        #4
        Dammussla!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Detta låter som ett roligt projekt! Jag hade tänkt något i ungefär samma stil men hade tänkt att ha det inne istället . Ska försöka följa detta!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Bäckåbölja
            • May 2010
            • 33

            #6
            Mitt projekt lär inte startas förrän nästa sommar så du hinner förmodligen igång före mig (jag får hoppas på det, så kan jag få lite inspiration)

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ska du ha någon växt som kommer att växa ovanför ytan? Kan inte komma på någon växt för tillfället men det hade varit snyggt med sådana!
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                Ska du ha någon växt som kommer att växa ovanför ytan? Kan inte komma på någon växt för tillfället men det hade varit snyggt med sådana!
                Det är bara att gå in i en zooaffär och skriva efter sumpväxter så har dom Svärdplantor kanske?

                Kommentar

                • Bäckåbölja
                  • May 2010
                  • 33

                  #9
                  Ja det vore snyggt med något som går upp över ytan. Fredskalla funkar väl också (det har jag ju till och med sett säljas som akvarieväxt)? Och papyrus? Det är förresten en sådan här balja jag spanat in: http://www.lantbutiken.se/butik/849-...008145004.html , visst borde den funka?

                  Kommentar

                  • bENGT61
                    • September 2010
                    • 3

                    #10
                    Prova vattenhyacint (flytväxt är 1 årig)

                    Kommentar

                    • bENGT61
                      • September 2010
                      • 3

                      #11
                      Har startat trädgårdsdamm i våras har en st näckros, flytväxter vattenhyacint en till som jag glömt namnet på + lite andra växter på kanterna. Växte och var frodiga hela sommaren men för tre veckor sedan blev växterna bruna som var kontakt med vattenytan sedan dog dom.Enda som klarade sig var vattenlijor. Koll med mätsticka har vattnett för högt ph värde. Det ändrade sig på en veckas tid, om någon kan svara på varför det blev så på så kort tid. Har satt in ph sänkande medel,funderar på att byta ut en del vatten i höst om det är bra?

                      Kommentar

                      • Skägget
                        • July 2009
                        • 96

                        #12
                        Vi har liknande försöksprojekt: Köpte begagnad vintunna itusågad som använts som sommarblomsurna med borrade drän.hål i botten. Täckte insidan med presenning (billigt alternativ första försöksåret, nästa år blir det dammduk). Vi har en mininäckros och vattenklöver i med plan att utveckla växtsortimentet nästa år då det ev. blir fisk i oxå. Har i lite växtnäring, speciellt vid nystarten.
                        Till nästa år ska det även bli substrat för att växterna (såsom näckrosen) ska ha det bra...
                        Senast redigerad av Skägget; 17 September 2010, 14:11.
                        200 liter SA
                        180 liter sällskap
                        54 liter viejita med vänner
                        mp eheim 60 54 liter

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          haha, detta har man vart sugen på att göra på balkongen i flera år. I somras tog jag iaf beslutet att jo nu jävlar ska det göras! Då märker jag att balkongen lutar typ 5cm. Så där dog den drömmen -.-
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • Per/Haninge
                            • January 2007
                            • 285

                            #14
                            Det är väl bara att väga upp "dammprojektet" med något under det.
                            Per/Haninge

                            Kommentar

                            • Bäckåbölja
                              • May 2010
                              • 33

                              #15
                              Idag införskaffade jag en balja på 90 liter, inte i polypropylen som den jag länkat ovan utan en murarbalja i LDPE. Den var märkt med en fyra och efter vad jag kan hitta ska det vara godkänt till mat? Den luktar lite skumt så jag känner mig en aning osäker, men ramsan "4, 5, 1 och 2 - resten giftigt, låt stå!" hävdar ju att den är okej och okej för mat borde vara okej för fisk? (rätta mig gärna om jag har fel, funkar den inte till damm får jag odla i den istället)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...