Salamandrar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpis
    • November 2004
    • 305

    Salamandrar..

    Syrran har köpt ett nytt uvfilter och en ny pump till sin sunkiga damm.
    Så efter ett par veckor fick jag komma och hjälpa till att gräva ur alla gamla löv och annat bös som har börjat synas på botten.
    Så efter att grävt upp ett par liter så såg jag något som rörde sig i hinken och sen plockade vi upp ett tiotal salamandrar från den.
    Så nu är jag lite fundersam på hur man ska göra för att få dom att trivas och fortsätta ha rent vatten.
    Hon kan tänka sig att låta blad och lite saker ligga kvar på den djupaste biten så dom får nånstans att gömma sig.
    Dom är dock inte så tända på att koppla ur alla pumparna och låta dammen bli en ända grön/brun sörja igen.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Det går inte att sätta såndär blå filtermatta runt pumpen? Så slipper salamandrar och annat fastna på den. Sen går dom upp på land efter leken.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      De kliver upp efter leken men ynglen lever ju i vatten tills de är fullvuxna. Låt lite löv ligga kvar så att de har någon stans att vara.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Jo ynglen lever i vattnet i början av säsongen men brukar nog hinna upp oxå. Med tur kan dom klara sig från pumpen om inte stark sån. Är det stor damm med fisk? Risken att bli fiskmat är ju riktigt stor isf tyvärr.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Norpis
          • November 2004
          • 305

          #5
          Dammen är helt fiskfri.
          Och dom verkar klara sig hyffsat från pumpen eftersom vi hittade dom först efter att den varit igång några veckor.
          Men alla som jag hittade hade fortfarande gälar utvändigt så det är nog yngel.
          Men jag säger åt syrran att låta det ligga kvar blad och lite gegga på den djupaste delen av dammen så salamandrarna har nånstans att vara.

          Kommentar

          • Felefjonken
            • May 2016
            • 21

            #6
            Låt dammen vara och låt salamandrarna vara.

            Kommentar

            Arbetssätt...