Suga upp vatten från flod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Suga upp vatten från flod

    Hejsan,

    Detta är inte en dammfråga, men jag vet inte ritktigt vart jag ska lägga den.
    FUnderar nämligen på att köpa en dampump, det måste vara en som suger. Placera den uppe vid huset och dra en slang ner till floden.
    Nu kommer problemen:
    Det är runt 150meter till floden
    Det är runt 20meters höjdskillnad
    Det finns ingen ström där nere, utan pumpen måste vara uppe vid huset, på toppen.

    Anledningen till att jag vill göra detta är för att jag vill använda vattnet till bevattning av trädgården. Det går åt åtskilliga kubik varje dag och grannarna börjar märka av att vi tar mycket av den gemensamma vatten-ådern.

    Är detta genomförbart?

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Det ska väl inte vara några problem?

    Pumpen vet jag iofs inget om.. Men x antal meter slang borde väl gå.
    Du lär väl oxå ta reda på ifall pumpen klarar av att pumpa från ett sådant avstånd. kan ju bli att den bara pumpar luft om den inte är stark nog.

    jag kan prata i gåtor för dig, men det är min teori iaf!
    Men en annan form av vattenpump borde väl gå att få tag på någonstans som kanske kan vara stark nog?
    kolla runt på blocket och dyligt. Ett tips är Flygt pump. om du får tag i en sådan. kostar iofs kanske lite om du inte hittar billigt. men finns skapligt små. Men dom är starka och kraftfulla!

    Min mor vet jag ha någon sketen gammal pump som hon har av samma anledning som dig. dock inte lika långt avstånd. Men det är någon gammal sketpump som är hyfsad iaf! den är inte stor alls..

    vet inte vad det är för pump, och det tror jag inte hon vet heller. Men den klarar iav av hennes behov vid stugan iaf!
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det är fullständigt omöjligt. Anledningen till det är att man egentligen inte kan suga vatten, vatten har ingen anledning att rinna uppåt i ett rör bara för att det är tomt. Vad som i stället händer är att lufttrycket som trycker på den fria vattenytan trycker upp vatten. Lufttrycket är runt 1 kg / cm2 och det räcker för att trycka upp vatten ungefär tio meter. Att "suga" vatten med en höjdskillnad på 20 m är därför inget att ens fundera på, även om man skulle lyckas få totalt vakuum i röret får man inte upp vattnet till mer än 10 m.

      Det finns några lösningar. Med en ejektorpump skickar man ner tryckvatten till stället där man tar vatten, tryckvattnet drar sedan med sig vatten upp trots höjdskillnaden. På det viset behöver man ingen ström där man tar vatten men däremot så får man dra två slangar dit och det är dessutom en teknik som kostar och som kan vara nog så krånglig att hantera om något får för sig att tjura.

      Man kan också använda en pump längre ner, med högsta "sug"höjd tio meter alltså. Så långt ner måste man då ändå dra ström och man förlorar mycket i effektivitet på att låta pumpen "suga" i stället för att trycka.

      Praktiskt sett så finns det egentligen bara ett vettigt sätt att hantera det här och det är att köpa 150 meter kabel och ställa pumpen nere vid vattnet. Eller kanske än lämpligare, köp en dränkbar pump för brunnar och hysta den i vattnet bara. En sån pump är i motsats till dammpumpar gjord för att hantera det mottryck som det blir med 20 m höjdskillnad, en dammpump har sannolikt kroknat totalt och inte uträttat just nåt med en sån uppgift.
      Senast redigerad av Bygert; 08 July 2010, 00:00.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        är det tillåtet att dra ner en slangar och dra upp vatten hur som helst?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            är det tillåtet att dra ner en slangar och dra upp vatten hur som helst?
            Tänkte detsamma. Speciellt nu när det handlar större mängder vatten.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Tack för svaren! Verkar vara svårt att få detta gjort! Får helt enkelt försöka lösa det med grannarna, och vattna vettigare.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                För att ta vatten måste man ju först se på ägarförhållanden. Äger man själv marken ner till vattnet och även vattenområde så är det okomplicerat, annars måste man ha markägarens tillstånd. Man kan visserligen ibland tvinga sig fram men en sån process är inte vettig i ett sånt här sammanhang, man får se till att komma överens.

                Anläggningen skall också vara rimligt säker. Jordfelsbrytare till el blir en självklarhet, slangar får inte ligga så det är klar risk att människor eller djur snubblar och snärjer in sig.

                Vid vatten är det känsligt med allt man gör som liknar byggverksamhet. Att försiktigt göra en liten ränna att gräva ner slangen i kan väl accepteras men att bygga nåt litet hus att ställa pumpen i kan man inte göra utan en massa tillstånd. Det är klokt att göra allt så enkelt som möjligt och se till att det är lätt och snabbt att ta bort det hela om det skulle bli något problem.

                För att ta vatten är alltså första förutsättningen att man äger det (rådighet är den egentliga juridiska termen, vatten flyttar sig ju så man äger det ju egentligen inte). Utan tillstånd får man sen ta vatten för husbehovsförsörjning, som i det här fallet när jag antar att det handlar om en enfamiljsfastighet. Nån slags gräns för vad som faktiskt är husbehov om man vattnar grundligt i en enorm trädgård kanske man kan tänka sig, börjar man sälja grönsaker eller hitta på nåt i den stilen har man definitivt passerat gränsen för husbehov.

                Nästa norm som då blir intressant är om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas av vattenutaget. Kan man påstå det så behövs inget tillstånd. Den där frågeställningen brukar diskuteras när det gäller bevattning av till exempel potatis med enorma vattenkanoner och flöden som är på helt andra nivåer än det vi pratar om här. Eftersom det i såna sammanhang ibland går att påstå att det är uppenbart att varken enskilda eller allmänna intressen skadas så är det knappast några problem med ett sånt här litet utttag även om det nu skulle gå utanför det man kan kalla husbehov. Då förutsätter jag naturligtvis att det där med "flod" innebär att det är nåt rejält, handlar det om ett dike där man påverkar flödet är det en helt annan historia. Men i ett rejälare vattendrag är det alltså bara att köra på.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Tänkte detsamma. Speciellt nu när det handlar större mängder vatten.
                  Floden, eller egentligen forsen, är på vår mark, och det är ju egentligen inga mängder vi pratar om... 20-30m2 / vattning är en piss i missisipi som det så fint heter
                  Lagligt vet jag inte.
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Varför inte anpassa trädgården efter de förhållanden du har i den? Måste man vattna så till den milda grad att man riskerar att göra slut/sänka grundvattnet så odlar man väl fel saker?
                    Samlar du upp regnvattnet från taket t ex? Eller skaffa seriekopplade vattentunnor så regnvattnet räcker.

                    För övrigt så vet jag inte om Jula säljer just dam-pumpar.......det ska nog till andra affärer...
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      vet en bonde som med pump på krafturtaget till traktorn lyfte vatten från en bäck med runt 15 meters höjdskillnad i bevattningsrör genom att först fylla rören med vatten uppifrån, starta traktorn och rusa ner till bäcken och sparka av locket, tror att det var en 60-70 meters längd på rören!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Denna kanske?
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Stew
                          • July 2004
                          • 1736

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Varför inte anpassa trädgården efter de förhållanden du har i den? Måste man vattna så till den milda grad att man riskerar att göra slut/sänka grundvattnet så odlar man väl fel saker?
                          Samlar du upp regnvattnet från taket t ex? Eller skaffa seriekopplade vattentunnor så regnvattnet räcker.

                          För övrigt så vet jag inte om Jula säljer just dam-pumpar.......det ska nog till andra affärer...
                          Jo, det är sant. Nu är det så att vi har en djupborrad brunn. Grannarna som märkt av detta bor runt 150m från oss. De har en grävd brunn på 5-7meter, och det har varit kruttorrt.
                          Just nu kör vi vattenrnasonering hemma. Se om det gör någon skillnad för dem.
                          Sedan får vi testa att blåsa på med full bevattning igen, se om det sänker deras nivå.

                          Vi har inga problem med vattenmängden, och vi har ju borrat för att vi ska slippa just vattenbekymmer.

                          Regntunnor:
                          Jo visst. Alla bäckar små. Men det är inet helt lätt att få till det på ett effektivt, och snyggt sätt. Ställa upp massa tunnor vid gaveln händer inte. Det skulle varit ek-tunnor isf och då blir det dyrt. Sedan så kommer de tillföra en väldigt liten extra volym vatten.

                          Tack för tipsen!
                          540l Malawi
                          180l Växt / sällskapskar
                          90l odlingskar
                          50l odlingskar / karantänskar

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Alla pumpar tappar sin kraft meter efter meter till en sån lång sträcka så ska man köra med kraftiga Hydroforpumpar som kan klara 20000l och uppåt annars är det inte lönt
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              På landet har vi en sugande pump som drar upp vatten från en sjö som ligger 300 meter bort, dock är lyfthöjden inte mer en 3-4 meter om ens det. Det är utomordentligt smidigt.

                              Kommer inte ihåg vilket märke det är, men rören måste fyllas med vatten innan start. Principen för pumpen är samma som länekn ovan, trädgårdspump.

                              En fontänpump tror jag inte är rätt anpassad för jobbet.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...