Ny damm grumlig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av tuppen_ericson
    Hur dum e jag om jag startar uv ljuset innan filtret har byggt upp biomassan?
    Du är inte dum alls om du inte har UV ljuset i filtret!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • tuppen_ericson
      • November 2009
      • 33

      #17
      uv ljuset sitter i filtret. Jag bör vänta då?

      Kommentar

      • tuppen_ericson
        • November 2009
        • 33

        #18
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Hur menar du när du skriver att du ska lägga stora stenar i dammen???är det då runt växter du menar och inte nån botten för det är tabu att göra
        Men vadå? Varför inte sten i dammen?

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av tuppen_ericson
          uv ljuset sitter i filtret. Jag bör vänta då?
          Om det sitter så det skiner på filtermaterialet så är det ingen vidare lösning. Om det däremot sitter före filtermaterialet så är det OK. Kör!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ett litet indian/ninja trick är att slänga i lite daphnier (vattenloppor) dom äter grumset om det är infusorier eller svävalger.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av tuppen_ericson
              Men vadå? Varför inte sten i dammen?
              Stora stenar på botten =värsta bakterie inferno och annat skit,det ska vara lättstädat
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Per/Haninge
                • January 2007
                • 285

                #22
                Jag utgår från att plantorna som är planterade i dammen sitter i krukor och det är i dom som jag lägger sten i ( kanske ska säga högst upp ) för att fiskarna inte ska gräva runt i krukorna och tömma dom på jorden/leran.
                Köpte mer plant igår och gjorde precis som jag brukar och vattnet är klart utan problem, fiskarna är nyfikna och är där och försöker flytta runt växterna men dom klarar inte av att flytta stenarna.
                Har alltid haft full sikt ner till djupaste delen som ligger på ca:160cm.
                Håller med om att stenhögar ( byggda rös på botten ) i dammen är riktiga skitsamlare och bör unvikas, varje höst/vår så använder jag en damm dammsugare för att ta upp en massa skit.
                Har en stenhög själv men så länge som jag får upp skiten så får den vara kvar, men onekligen skulle det vara enklare utan.
                Per/Haninge

                Kommentar

                • tuppen_ericson
                  • November 2009
                  • 33

                  #23
                  Jag har några skräddare eller vad dom heter som springer på ytan. Kolla runt i olika dammar och se om jag hittar fler kanske. Några speciella jag letar efter i så fall?

                  Kommentar

                  • tuppen_ericson
                    • November 2009
                    • 33

                    #24
                    Jag har byggt en stenhög som vattnet passerar. Bara för att det ska samla skiten och funka lite renande. Alger e väll igentligen bra om dom inte är ivägen?

                    Kommentar

                    • tuppen_ericson
                      • November 2009
                      • 33

                      #25
                      Bakterier? hm Kommer detta bli ett hot?

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #26
                        Ursprungligen postat av tuppen_ericson
                        Bakterier? hm Kommer detta bli ett hot?
                        Kan bli på sikt,jag har i år kastat ut ett EX antal Koi och Guldfisk på grund av smitta.Ju mer skit man har så samlas det givetvis en massa dåliga Bakterier då det bildas en stor bakerie härd,det vill man undvika i mitt fall så tror jag att det stränga vintern och den konstiga våren har gjort fisken motagliga på det mesta på grund av ett dåligt immunförsvar.

                        Idealet i en damm är en botten som man kan hålla rent samt VB var vecka samt ett filter som är lätt att regöra samt det viktigaste av allt mata med måtta då slipper man det mesta av sjukdomar etc etc
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • tuppen_ericson
                          • November 2009
                          • 33

                          #27
                          Fattar inte. En naturlig damm städar man inte? Kan man inte få balans i skiten?

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #28
                            Ursprungligen postat av tuppen_ericson
                            Fattar inte. En naturlig damm städar man inte? Kan man inte få balans i skiten?
                            En naturlig damm med tillflöde och ett utflöde funkar men i sådana dammar får man inte ha Koi eller Guldfiskar
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Per/Haninge
                              • January 2007
                              • 285

                              #29
                              Ursprungligen postat av tuppen_ericson
                              Fattar inte. En naturlig damm städar man inte? Kan man inte få balans i skiten?
                              Nu vet jag inte hur du har byggt din damm men misstaget många gör är att tro att en damm utan naturligt till och frånlopp och "sjöbotten" är "naturlig".
                              En damm är i stort sett bara ett akvarium fast utomhus och oftast med större volym.
                              Det mesta går att förstå med ett "akvarielexikon".
                              Absolut går det att få balans i dammen. ( men mkt svårt utan lite jobb )
                              Senast redigerad av Per/Haninge; 30 May 2010, 14:43.
                              Per/Haninge

                              Kommentar

                              • Per/Haninge
                                • January 2007
                                • 285

                                #30
                                Har du mkt alger, för mycket ljus eller för lite snabbväxande plant som tar upp näring ?
                                Fiskbestånd, matning, filtrering, vattenbyten, grumligt vatten o.s.v o.s.v
                                I princip så beroende på volym så tänker du bara "större" jämfört med ett akvarium så kommer du hitta lösningar.
                                Jag har 14 000L i dammen och mina teorier funkar i alla fall för mig, prova dig fram, det finns många lösningar.
                                Tänk på att bara för att det funkar eller inte funkar för någon annan så betyder det inte att det inte fungerar för dig.
                                Låter kanske "puckat" men lär känna din damm och ha inte för bråttom.
                                Det finns lika många lösningar som damminnehavare

                                ( finns dock en del grundregler som man kanske inte ska bryta mot för att slippa lära sig den hårda vägen )
                                Per/Haninge

                                Kommentar

                                Arbetssätt...