Lite frågor om dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    Lite frågor om dammbygge

    Har funderat på om jag ska fixa mig en liten damm i trädgården åt mina guldfiskar, skulle vara mysigt att ha dem ute istället för i karet (speciellt under den varma perioden).

    Har inte en megatomt så dammen kan inte vara för stor men passa för några guldisar, är det lättast då att köpa en sån färdig hårplastgreja eller helt enkelt gräva eget med dammatta? Jag kommer med största sannolikhet inte ha speciellt mycket växter planterade uppe vid kanterna och sånt utan nog mest stendekorationer då jag har kaniner som säkerligen skulle tycka det mesta var mums att äta. (Vill inte riskera att ha något giftigt för dem heller). Går även slöjisarna att ha ute? Vet att dem är lite ömtåligare så de kanske inte bör övervintras ute iallafall? I annat fall får slöjarna stanna inne och bara guldisarna flytta ut.

    Finns det nån bra bok eller sida där man kan läsa mer och få lite tips? Försökt söka lite på nätet men hittar inget bra.
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    #2
    Ska du ha guldfiskar och slöjisar ute under vintern måste du nog ha ganska djupt, tror de är 1meter eller nått,
    Vet inte om man måste ha nått tillstånd för att ha det på tomten.

    Jag hade mina svärdbärare ute en sommar.

    Kommentar

    • Maleficum
      • January 2008
      • 89

      #3
      Det är inte säkert att jag tänkt ha dem så de kan övervintra, är möjligt jag plockar in dem för vintern också.
      He who fights and runs away will live to fight another day.
      (\_/) (\_/)
      (^^) (^^)
      (’’)(’’) (’’)(’’)

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Det går alldeles utmärkt att köra med en formgjuten damm med en halv meters djup till guldfiskar även för över vintring nu pratar jag om Skåne klimatet....Slöjisar i damm har jag ingen erfarenhet av men går på sommaren men på vintern nja..dem är väl förstörda av all ändring av den så den kan väl aldrig finna nån ro är min åsikt men du får väl testa
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Det går alldeles utmärkt att köra med en formgjuten damm med en halv meters djup till guldfiskar även för över vintring nu pratar jag om Skåne klimatet....Slöjisar i damm har jag ingen erfarenhet av men går på sommaren men på vintern nja..dem är väl förstörda av all ändring av den så den kan väl aldrig finna nån ro är min åsikt men du får väl testa
          Nu är det ju Stockholmsklimat som gäller som ju inte är lika varmt och exotiskt som Skåneklimatet. Fundera mest på om det är enklast med färdig balja eller gräva och lägga duk, är rätt ordentlig lera hela gräsmattan =/
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Maleficum
            Nu är det ju Stockholmsklimat som gäller som ju inte är lika varmt och exotiskt som Skåneklimatet. Fundera mest på om det är enklast med färdig balja eller gräva och lägga duk, är rätt ordentlig lera hela gräsmattan =/
            I mitt tycke så är att gräva sin egen damm som man sen lägger damm-duk i all tjusning,ett tips är att gräv den så djup som du bara kan det har du igen på vintern
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...