Damm på berget!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zobban
    • February 2003
    • 345

    Damm på berget!!

    Jag är i full färd med att gräva ur en rejäl klyfta i berget på tomten, sedan ränkte jag göra den så ren jag kan med högtryck osv. Tycker ni att jag ändå bör lägga en dammduk i botten? jag tippar på att klyftan är c:a 40-60 cm djup och långsmal, tänkte där ha en fontän och kanske några djur, en god vän har sköldpaddor ute på sommarhalvåret i sin damm, det räcker med ett litet staket på 25 cm runt dammen, men det tråkiga är ju att de måste in på vintern. kanske fiskar? Och i sådana fall vad kan man ha förutom guldfisk och karp? *förväntansfull*

    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Panorama
    50L 6-kantigt
    20L Yngel + tonåringar


    Hovawart - Brukshunden No 1 !!
    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Panorama
    50L 6-kantigt
    20L Yngel + tonåringar


    Hovawart - Brukshunden No 1 !!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Är den vatten tät så behöver du ingen duk, sprickor som vattnet kan läka genom går att täta med husfix eller liknande, det blir säkert snyggare utan dammduk.
    Jag har själv för många år sedan haft en "natur" damm i en bergs skreva.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Jag hade inte haft någon dammduk jag heller. hade gett mycket för att slippa se min svarta damduksbotten.

      ---------------
      Jag är inte dum, jag fattar bara inget!
      MVH David
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • geten
        • January 2003
        • 8

        #4
        Men om där finns sprickor som vattnet kommer ner i kan väl berget sprängas när det fryser.

        Kommentar

        • Lala hängballa
          • April 2003
          • 50

          #5
          Risken att det ska spricka kanske finns men då borde den redan ha gjort det. Det brukar ju regna innan det blir riktigt kallt
          Tätar man den så är det nog lugnt.

          Lala hängballa
          Lala hängballa

          Kommentar

          • Zobban
            • February 2003
            • 345

            #6
            Ja, jag tänker att det blir snyggare utan duk, vi har även en liten "pöl" i en bergsskreva mest som dekoration. och där stannar vattnet, dock dunstar det fort på högsomaren. Att berget skulle spricka kan vi glömma, det är snarare som en stor "skål".

            Om vi utgår ifrån att jag inte skall ha någon duk, bör ag ha grus/sand i botten eler räcker det med stenar osv på botten?

            Sedan skall jag ju ha någon form av reningsverk/fontän och belysning, några tips?

            Och VAD skall jag ha i dammen??

            Zobb

            "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
            Al Pacino
            --------------------------------
            60L Panorama
            50L 6-kantigt
            20L Yngel + tonåringar


            Hovawart - Brukshunden No 1 !!
            Zobb

            "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
            Al Pacino
            --------------------------------
            60L Panorama
            50L 6-kantigt
            20L Yngel + tonåringar


            Hovawart - Brukshunden No 1 !!

            Kommentar

            Arbetssätt...