Pappa bygger damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Pappa bygger damm

    Pappa håller på att bygga en damm och jag har lovat att ta reda på lite tips på filter.

    Jag hade en artikel en gång i datorn om att bygga ett filter själv på ett enkelt sätt med en stor tunna. Det var lätt beskrivning på hur man gjorde. Jag hittar dock inte artikeln. Kan ni hjälpa mig? Kanske är det någon som har den undangömd i sin dator och kan leta fram den eller kanske vet internetaderssen till den.
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    #2
    http://www.vattenliv.nu/pages.php?page=dammskolan-damm-med-duk


    Inte samma men den kanske duger
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Ursprungligen postat av chainy

      Inte riktigt men det var ändå mycket tips och råd.

      Jag har hittat den här http://www.dammbutiken.se/index.php?...id=3&chapter=0 men det var väldigt mycket mer avancerat än den artikeln jag en gång hade.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av cillan
        Pappa håller på att bygga en damm och jag har lovat att ta reda på lite tips på filter.

        Jag hade en artikel en gång i datorn om att bygga ett filter själv på ett enkelt sätt med en stor tunna. Det var lätt beskrivning på hur man gjorde. Jag hittar dock inte artikeln. Kan ni hjälpa mig? Kanske är det någon som har den undangömd i sin dator och kan leta fram den eller kanske vet internetaderssen till den.
        Finns många olika sätt att bygga en Filtertunna,lättaste enligt mig är en stor fodertunna med ett utlopp en bit ifrån botten som sen leder ut till dammen.En tappkran på botten som du kan själv vrida för att skiten som lägger sig på botten ska komma ut,så man slipper plocka upp all fitermassa var gång den ska rengöras.

        I tunnan har du biobollar unders övers div Filtermassa,en slang ifrån dammen som du kopplar ditt uvc på sen vidare in i tunnan där det sprutas över fitermattan..Billigt och bra
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Ska pumpen vara i tunnen? Hur vet jag hur stark pumpen ska vara? Om man har UVC behöver man bara ha den eller ska man ha någon mer som driver vattnet till tunnan? Skulle någon utav de här kunna fungera http://www.vattenliv.nu/-c-23_46.html? Ska den ligga på land då? Hur långt ifrån tunnan? Hur gör man när det är minusgrader med pumpen? Ska man stänga av den när det börjar bli frostrisk och låta dammen stå stilla då?

          Dammen är på det djupaste stället 1,10 m och 1 m bred i den djupaste delen. Vid vattenytan är den 4 x 4m bred. Det sluttar ner mot botten det är därför den är smalare längst ner i botten.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Pumpen ska vara i dammen i den djupaste delen,därefter pumpas det upp till Filtret i ditt fall skulle jag nog tro en 10 000l/tim behövs jag själv har 5500l/tim till min damm och den är mindre i mått än din och den funkar jätte bra med flödet,sen tappar pumpen i Flöde också ju mer slang man har.
            Senast redigerad av Patrik Steen; 12 April 2010, 10:36.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Skulle den här pumpen fungera http://www.vattenliv.nu/vortech-1000...ll-p-1512.html? Läggs den då i botten och med slang emellen och sedan UVC som jag länkade till ovan och sedan slang till tunnan med filtret i eller? Problemet tror jag är att tunna kommer stå uppe på stenar och då tappar ju pumpen i flöde.

              Hur gör man då för att ställa in så att pumpen pumpar så mycket så att vattnet hinner rinna tillbaka till dammen så att det inte svämmar över i tunnan? Ska det vara lock på tunnan?
              Senast redigerad av cillan; 12 April 2010, 09:48.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av cillan
                Skulle den här pumpen fungera http://www.vattenliv.nu/vortech-1000...ll-p-1512.html? Läggs den då i botten och med slang emellen och sedan UVC som jag länkade till ovan och sedan slang till tunnan med filtret i eller? Problemet tror jag är att tunna kommer stå uppe på stenar och då tappar ju pumpen i flöde.

                Hur gör man då för att ställa in så att pumpen pumpar så mycket så att vattnet hinner rinna tillbaka till dammen så att det inte svämmar över i tunnan? Ska det vara lock på tunnan?
                Den du länkande till funkar alldeles utmärkt skulle jag tro,men du ska inte använda den andra utgången för då tappar den i flöde till filtret tror att den går att plugga över.Sen finns det andra pumpar till bättre priser men vortech är en bra pump det går inte att komma över
                ifrån pumpen går det en slang till ett uvc ifrån uvc-et en slang till filtret,och sen behöver du inte ställa så att det är risk att det rinner över för det gör det inte
                Senast redigerad av Patrik Steen; 12 April 2010, 10:42.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Det låter ju bra. Det är priset. Det jag gillade med den är att den verkar vara rätt underhållsfri. Men finns det billigare alternativ som är minst lika bra tar jag gärna emot förslag.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av cillan
                    Det låter ju bra. Det är priset. Det jag gillade med den är att den verkar vara rätt underhållsfri. Men finns det billigare alternativ som är minst lika bra tar jag gärna emot förslag.
                    Tyckte det var nåt slag filter innan insuget totalt värdelöst då det sätter igen konstant,och man måste ta upp det för rengöring..Nu för tiden har jag bara min stående där jag kan nå den lätt och kan rengöra den lätt då jag har tagit av skyddshöljet som omgärdar den
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      men du har fortfarande den på den djupaste delen eller?

                      Vad finns det fler för pumpar då?

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av cillan
                        men du har fortfarande den på den djupaste delen eller?

                        Vad finns det fler för pumpar då?
                        Jag tror att Vortecen är mindre underhållsfri nu när jag tänker efter så var det förr alla fall gentimot min kruxet är att alla dessa små hål man ser sätts igen av div skit och då måste man ta upp den för ytlig rengöring och inre rengöring då det brukar sättas igen där också allt för ofta,vad du kan göra är att ha ett snöre så du kan lätt ta upp den,men det måste du prova dig fram du kanske inte behöver rengöra den alls.Vad som brukar sätta sig där är en massa trådalger som har ryckts loss på kanterna av div fisk.Jag tror att vortecen roter klarar alger och inte fasnar så som min gör.

                        Finns en hel uppsjö av pumpar bara att söka efter dem
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Den du länkande till funkar alldeles utmärkt skulle jag tro,men du ska inte använda den andra utgången för då tappar den i flöde till filtret tror att den går att plugga över.Sen finns det andra pumpar till bättre priser men vortech är en bra pump det går inte att komma över
                          ifrån pumpen går det en slang till ett uvc ifrån uvc-et en slang till filtret,och sen behöver du inte ställa så att det är risk att det rinner över för det gör det inte
                          - Vortech gör även väldigt effektiva kompressorer till t.ex. BMW ; ))

                          Ursäkta off-topic!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...