Nu när snön smälter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuppen_ericson
    • November 2009
    • 33

    Nu när snön smälter.

    Läste i tidningen att öringen var hotat av dåliga vattenvärden då snön smälte.
    Tänkte då på mina stackars fiskar under isen. Finns det något ninja trick eller indian konst som kan stabilisera vattnet för fiskarna eller e det lugnt som det är.

    Har ingen mät utrustning, erfarenhet eller prepparat.
    Bara en natur damm 5x5x1,7. Med en luft pump och vak.
    4koier och några guldisar.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vilka vattenvärden? pH? I såna fall kan du väl köpa kornad trädgårdskalk och kalka på isen och runt dammen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ja, smälter allt det här av på väldigt kort tid kan vi nog vänta oss en riktigt rejäl surstöt kan jag mycket väl tänka mig!
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • tuppen_ericson
        • November 2009
        • 33

        #4
        Hur mkt kalk?. köpte en 20 kilos säck.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vet inte riktigt. Kalk kan inte egentligen överdoseras, så jag tror inte det är så kritiskt. Har för mig att när man kalkar sjöar tillsätter man 10 gram kalk per kubikmeter vatten, medan tillverkaren av trädgårdskalk rekommenderar 0.5 kilo per kvadratmeter när man kalkar gräsmatta.
          Kort sagt tror jag man egentligen behöver väldigt lite, men att man kan ta i ordentligt om man vill utan risk.
          Nu vet jag inte hur stor damm du har, men att sprida nåt kilo på isen och ytterligare ett antal kilo inom 10 meters radie runt dammen kan nog inte vara alldeles åt helskotta.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • koiboy
            • April 2008
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Vet inte riktigt. Kalk kan inte egentligen överdoseras, så jag tror inte det är så kritiskt. Har för mig att när man kalkar sjöar tillsätter man 10 gram kalk per kubikmeter vatten, medan tillverkaren av trädgårdskalk rekommenderar 0.5 kilo per kvadratmeter när man kalkar gräsmatta.
            Kort sagt tror jag man egentligen behöver väldigt lite, men att man kan ta i ordentligt om man vill utan risk.
            Nu vet jag inte hur stor damm du har, men att sprida nåt kilo på isen och ytterligare ett antal kilo inom 10 meters radie runt dammen kan nog inte vara alldeles åt helskotta.
            En liten varning bara!
            Kommer ihåg att jag en gång för många år sedan kalkade min damm i tron om att det var riktigt surt. Dock så slutade det med att jag tydligen överdoserat kalket då jag fick en riktigt högt pH-värde som vägrade att sjunka trotts tappra försök med olika preparat och ren och sär väntan att det sura regnet skulle fixa det. Som ett obehagligt resultat av detta så fick jag en rejäl algblomning senare under sommaren som jag inte haft tidigare.
            Å andra sidan så var dammen ursprungligen fylld med mitt gamla uppsalavatten som i sig är rätt kalkrikt.
            Min poäng är bara att ta det lite lungt med kalket. Tillsätt lite i taget och vänta några dygn och kolla sedan pH:t i dammen.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Saken är ju den att han vill motverka en surstöt och de kommer med smältvattnet och då vill man kalka i förberedande syfte.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • koiboy
                • April 2008
                • 54

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Saken är ju den att han vill motverka en surstöt och de kommer med smältvattnet och då vill man kalka i förberedande syfte.
                Jo det förstod jag, säger bara att man bör kalka med försiktighet och kanske inte hälla i 30 kg kalk i en omgång

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Dock svårt att mäta PH under tiden va?
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • joel mannerhagen
                    • February 2010
                    • 1

                    #10
                    varför inte bara köra många små vattenbyten på ca 10%/dag när det börjar smälta?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av koiboy
                      Jo det förstod jag, säger bara att man bör kalka med försiktighet och kanske inte hälla i 30 kg kalk i en omgång
                      Nja kalk löser sig ju inte i vatten som har ett högre pH än 7,6 så pga av kalket kan man inte överdosera.

                      Dock så kanske trädgårdskalken också innehåller något annat - vad vet jag?

                      En annan sak att tänka på är att det ofta kan ha blivit en stor luftspalt mellan isen och vattnet. När sedan det börjar smälta så kan isen rasa rätt ner i dammen och slå ihjäl fiskar och peta hål på dammduken. Detta hände i min damm för några år sedan
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 March 2010, 22:35.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • koiboy
                        • April 2008
                        • 54

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nja kalk löser sig ju inte i vatten som har ett högre pH än 7,6 så pga av kalket kan man inte överdosera.

                        Dock så kanske trädgårdskalken också innehåller något annat - vad vet jag?

                        En annan sak att tänka på är att det ofta kan ha blivit en stor luftspalt mellan isen och vattnet. När sedan det börjar smälta så kan isen rasa rätt ner i dammen och slå ihjäl fiskar och peta hål på dammduken. Detta hände i min damm för några år sedan
                        Exakt minne på hur högt pH:t var har jag inte men jag har för mig att det var två siffrigt + en decimal så det var rätt högt och ville inte sjunka. Dock kan ju det redan varit högt innan jag kalkade eftersom vi hade då på den tiden riktigt hårt och basiskt vatten i uppsala.

                        Kommentar

                        • Grottbert
                          • November 2009
                          • 340

                          #13
                          Jag har varit och kollat lite på trädgårdskalk, och förutom kalk innehåller det magnesium. Vet inte hur det påverkar vattnet men gräset ska tydligen få en liten skjuts av det iallalfall.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av koiboy
                            Exakt minne på hur högt pH:t var har jag inte men jag har för mig att det var två siffrigt + en decimal
                            Du kanske använde släckt kalk eller, ännu värre, bränd kalk. Det är kalciumoxid och kalciumhydroxid, de är mycket mycket elakare än trädgårdskalk, som bara är pulveriserad kalksten. Kalksten kan inte höja pH över 7.5 cirka, medan släckt kalk lätt drar upp pH till 11, och kalciumoxid ännu högre. Släckt/bränd kalk är dessutom hälsofarliga, det är inte kalk.

                            Ursprungligen postat av Grottbert
                            Jag har varit och kollat lite på trädgårdskalk, och förutom kalk innehåller det magnesium. Vet inte hur det påverkar vattnet men gräset ska tydligen få en liten skjuts av det iallalfall.
                            Magnesium är en förorening i kalksten, det finns antagligen lite fosfat och en del järn också. Det spelar ingen roll ur pH-synpunkt.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • koiboy
                              • April 2008
                              • 54

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Du kanske använde släckt kalk eller, ännu värre, bränd kalk. Det är kalciumoxid och kalciumhydroxid, de är mycket mycket elakare än trädgårdskalk, som bara är pulveriserad kalksten. Kalksten kan inte höja pH över 7.5 cirka, medan släckt kalk lätt drar upp pH till 11, och kalciumoxid ännu högre. Släckt/bränd kalk är dessutom hälsofarliga, det är inte kalk.


                              Magnesium är en förorening i kalksten, det finns antagligen lite fosfat och en del järn också. Det spelar ingen roll ur pH-synpunkt.
                              Det var trädgårdskalk. Då vi gjorde detta i samma veva som vi kalka gräsmattan.

                              Så det lämnar väl bara kvar då att det kanske redan var redigt basiskt tack vare vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...