Nu när snön smälter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #16
    Kalk ska man passa sig för. Spec. om man inte är van att handskas med det. Trädgårdskalk är nog ingen fara men släckt och bränt kalk är lite värre. Som murare/plattsättare änvänder du kalk, framför allt släckt kalk, när du pumpar bruk i slang.
    Får du det på händerna kan det börja fräta. Får du det i sår så börjar det blöda tills kroppen rensat ut det den naturliga vägen. Får du det i ögonen så är det bara raka vägen till akuten!!

    Varje gång du blöter upp kalket startar du reaktionen mot hud/sår/öga. Vilket gör att det i stort inte slutar för det 100 % borta. Lärt mig den hårda vägen med sår på fingar och händer.
    Som föregående skribent, ta det försiktigt med kalket....
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • tuppen_ericson
      • November 2009
      • 33

      #17
      Gud jag får leta upp en intensiv kurs i kemi för det här med fiskar kan bli komplicerat.
      Jag hittade brunnskalk på granngården som dom sa skulle funka fint. Antar nu att dom hade helt fel. Jag spred ut lite över dammen men framför allt runt dammen. 10-20m radie.
      Hamnade lite rätt i vaken och befarar nu att jag dödat mina firrar istället för att räddat dom.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av tuppen_ericson
        Gud jag får leta upp en intensiv kurs i kemi för det här med fiskar kan bli komplicerat.
        Jag hittade brunnskalk på granngården som dom sa skulle funka fint. Antar nu att dom hade helt fel. Jag spred ut lite över dammen men framför allt runt dammen. 10-20m radie.
        Hamnade lite rätt i vaken och befarar nu att jag dödat mina firrar istället för att räddat dom.
        Brunnskalk? Hmm... Ett ögonblick. En sökning på nätet antyder att det är grövre krossad kalksten än trädgårdkalk (som är pelletterat kalkdamm egentligen). Det borde funka, fast effekten är förmodligen något lägre & långsammare än trädgårdskalk. Kommer i alla fall garanterat inte att döda dina fiskar (om du inte laddar kornen i hagelbössa och skjuter fisken! )
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • tuppen_ericson
          • November 2009
          • 33

          #19
          låter bra. Nu väntar vi bara på våren.

          Kommentar

          • tuppen_ericson
            • November 2009
            • 33

            #20
            Tusen tack för hjälpen.

            Kommentar

            • Mats.P
              • January 2010
              • 2

              #21
              Det är vatten byten som gäller ! Man skall helst byta vatten hela vintern om man har koi går ute !
              Mats

              Kommentar

              Arbetssätt...