Bygge av innomhusdamm för koi o guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koiboy
    • April 2008
    • 54

    #16
    Min inomhus damm är helgjuten i betong, dock fuskade byggarna som gjorde den så jag har en special beställd gummiduk som är formad som en rektangel det håller den tät och fin. Min damm har måtten 1,1*1*2 m alltså ett djup på 1,1 m och trotts det så har jag den bara fylld upp till ca 70-80 cm pga att jag haft fisk som har hoppat ut (dyra fina koi som inte fattar att som ska vara i dammen :P). Jag har inget botten substrat som typ grus och jag har en hel del fisk i den (för mycket igentligen) men det är mest för övervintring. Mina fiskar varigerar i storlek från 20-80 cm och är bara koi och stör.

    Tror att du skulle försöka tänka på att göra din damm lite djupare är mitt tips. Även om du då skulle ha en grund damm som gör att fiskarna inte har möjlighet att få den axeleration underifrån som dom rimligtvis skulle behöva för att hoppa ut så har dom rätt stor yta att kunna göra det på ändå, så jag skulle tro att problemet med uthoppade fiskar skulle kunna kvarstå.

    Om jag vore du så skulle jag tänka efter en extra gång vad de gäller att ha så fin sand som 1-2 mm. Koi är extremt duktiga på att böka och min erfarenhet är att så fin förutom att det inte ger någon bra biologisk filtrering så kommer det hamna en hel del sand i rotorn på din pump om (du inte är riktigt duktig på att skydda inloppet till pumpen) och resultatet kommer så småningom bli att hela rotorn är sönder mald tackvare sandkorn i den.
    Jag rekomenderar starkt att du använder större grus så som 10-20 mm för att få god filtrering och de är lättare att sköta och om fisken skulle lyckas få korn som fastnar (vilket jag aldrig sett dock utan dom brukar lyckas få ut det så småningom) så är det mindre jobb att manuellt avlägsna dom än att behöva rengöra dammen ett i ett och få förstörda pumpar.

    Mvh
    koiboy

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Det finns fortfarande ingen mening av att ha en massa sten grus i dammen,allt mättas med tiden det finns ingen Bakterie i värden som fixar detta förutom om man kallas Superbaggi och lever i Anabola
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • koiboy
        • April 2008
        • 54

        #18
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Det finns fortfarande ingen mening av att ha en massa sten grus i dammen,allt mättas med tiden det finns ingen Bakterie i värden som fixar detta förutom om man kallas Superbaggi och lever i Anabola
        Det beror ju på om man håller efter den igen slammning som visst kommer i sinom tid. Men att bakterierna inte överlever stämmer inte, dom finns där bara det att dom kan inte få syre från genomströmmande vatten om det är för igen slammat och därför säger jag det att man måste slammsuga lite då och då. Får dom inget syre så kan dom varken föröka sig eller bryta ner näringen i vattnet, men det bakterierna då gör (och jag vill mig minnas att dessa tyder av bakterier som det handlar om även gör detta) det är att dom gå in i ett vilostadium tills syre finns tillgängligt igen.

        Kommentar

        • H..
          • March 2009
          • 195

          #19
          Ursprungligen postat av swahn
          det hamnar bara massa skit o bottenmatrialet så jag skulle undrvika det efter som koi skitar ner så otroligt mycket.
          Fisk skiten kommer att hamna på botten vare sig jag har grus eller inte där. Har jag bara så lite som två centimeter kommer det inte att bildas en anaaerob miljö för barkterierna.

          Men aspekten med att det kan sugas in i pumpen och ställa till det där kommer jag att iakta. Det skulle kunna byggas bort genom att ha ett större insug så att sanden inte orkar sugas upp genom insuget samtidigt som man skulle kunna öka storleken på sanden något.

          H.
          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #20
            Koi är nitratkänsliga så du vill få bort större delen av skiten innan den bryts ner, och det är ett jäkla jobb att slamsuga 25kvm botten...

            Kommentar

            • H..
              • March 2009
              • 195

              #21
              Ursprungligen postat av addo
              Koi är nitratkänsliga så du vill få bort större delen av skiten innan den bryts ner, och det är ett jäkla jobb att slamsuga 25kvm botten...

              nitrat är en slutprodukt som inte kommer att brytas ner mera, möjliogtvis tas upp av växter.

              Om koien är känslig för nitrat och amonium/amoniak så borde väl en större yta ha flera nitrobakter som gör processen kortare, och det gynnar det hela i så fall.

              H.
              Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

              Kommentar

              Arbetssätt...