Bygge av innomhusdamm för koi o guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Bygge av innomhusdamm för koi o guldfisk

    Hej alla koi intresserade.

    jag har en tanke på att göra en innomhusdamm för koi och guldfiskar och jag funderar nu närmast på vad jag skall tänka på vid anskaffning av grus till själva dammen. Rådasanden är ju mörk så då syns vissa fiskar bra och det vill jag ju, engelsk sjösten är ljus och visst syns fisken bra i det också.

    Finns det krav på att det vara ljust/mörkt för att fisken skall trivas?

    Skall det vara Ph höjande eller sänkande för att fisken skall trivas, engelsk sjösten är ju ph höjande då den innehåller kalkhaltiga stenar.

    Skall jag använda mig av rötter i dammen?

    Vilken grus storlek är att föredra?

    jag har själv ph 7,7 ur kranen och kh ligger på 2.

    H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Rent generellt så gör grus bara dammen mer svårstädad, men det är klart det går att ha om du orkar slamsuga. Viktigare är dock vilken storlek du ska ha på dammen, vilket filter och hur mycket fisk du ska ha.

    Kommentar

    • H..
      • March 2009
      • 195

      #3
      Ursprungligen postat av addo
      Rent generellt så gör grus bara dammen mer svårstädad, men det är klart det går att ha om du orkar slamsuga. Viktigare är dock vilken storlek du ska ha på dammen, vilket filter och hur mycket fisk du ska ha.
      Tack för snabbt svar

      Dammens botten kommer jag inte att vilja se så därför vill jag dölja den med ett lager grus om cirka 2 cm, hade jag tänkt.

      Cirka 5 * 5 meter stor och ett sandfilter till det.

      Antalet fiskar beror på vad jag får tag på. (Säg cirka 20 st 14cm)

      H.
      Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Kör för sjutton inte med grus det försämrar bara vattenkvaliten i det långa loppet,och dem värdena du har i kranen funkar alldeles förträffligt till dem fiskarna du ska ha.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • H..
          • March 2009
          • 195

          #5
          Gruset borde snarare förbättra vattenkvaliten då dess beläggning kommer att bebos av nitrobakter som renar vattnet.

          Varför skulle det försämra? ( Jag har inte haft koi tidigare)

          H.
          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Det samlas för mycket skit i grus, om du vill ha substrat så kör på finkornig sand och styr vattencirkulationen så bajset hamnar i en eller ett par prydliga högar som du enkelt kan suga upp.

            Vad är det för sandfilter du ska ha? Troligtvis kommer du behöva komplettera med ytterligare filter (seriekopplat) och vattencirkulation.

            Hur ska du bygga dammen? Länka gärna in en bild på en skiss hur du tänkt Jag tycker det är ett intressant projekt och skulle vilja höra mer.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av H..
              Gruset borde snarare förbättra vattenkvaliten då dess beläggning kommer att bebos av nitrobakter som renar vattnet.

              Varför skulle det försämra? ( Jag har inte haft koi tidigare)

              H.
              Din teori stämmer bra om du har hela botten täckt rikligt med växter varför man har sten många ggr är för att Koi brukar gå och böka i sanden som är naturligt för dem och sen tror man att filtret ska suga upp det,men om man har ett antal så är det inte fallet då det förr eller senare måste rengöras då det är ett slutet system.Sen strävar väl du att får ett fungerande filter där du har dina nyttiga bakterier som bryter ner Nitriten som kommer att komma som ett brev på posten om du har otur då med hjälp av din sten som du så gärna vill lägga på botten där allt gojs fasnar och måste upp förr eller senare.

              Sen är det upp till var och en,jag gjorde felet att hälla ett par hundra kilo Sjösten i dammen här hemma,det ångrar jag bittert i dag då det är ett rent Helv....när det är dags för städning då Koi likt andra Kallvattenfiskar dem skitar ner nåt fruktansvärt. (jag har också Koi många Koi)
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • koiboy
                • April 2008
                • 54

                #8
                Är lite nyfiken på hur djup dammen ska vara? Med andra ord den totala vatten volymen på dammen.

                Tänkte bara vara lite petig med en sak som du skrev H.. nämligen att även om du har 14 cm stora koi nu så kommer dom växa duktigt mycket mer och där med skita ner ännu mer och du kommer antingen behöva uppgradera filter (kanske till o med dammstorlek) eller sälja av fiskar med tiden.

                Ett litet tips om det är så att du vill ha grus i botten, är att du ser till att ha rätt grovt grus (ca 10-20 mm stora korn). Då får du bättre vattencirkulation mellan kornen (vilket är viktigt) och därmed kommer du ha en jätte yta för nytto bakterier att festa på och du kommer därmed få ett riktigt fint biologiskt filter. Men visst är det så att du kommer behöva slammsuga lite då och då för att även det kommer i sin om tid att sätta igen tack vare mycket skit.

                Lycka till

                Kommentar

                • H..
                  • March 2009
                  • 195

                  #9
                  Tack för alla svar, läser med intresse era åsikter.

                  Ni som själv har eller har sett innomhusdammar. Vad har ni haft för botten sediment?
                  Det må ju bli lika skitigt med bajs i ett med grus som med ett med inte grus.

                  Jag har haft slöjstjärt tidigare, och minns en sak som hände med en av dem och det var att när den bökade i gruset så fick den ibland in ett större gruskorn i munnen som den inte kunde bli kvitt med, så den fick jag plocka ut manuellt ett par ggr.
                  Kanske jag kan undvika det med en finkornigare sandsort så som råda 1-2mm?

                  Dammen blir grund, inte mer än 30cm djup, och visst fisken växer till sig det har jag räknat med, och då så kan man alltid sälja av överflödet.

                  H.
                  Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    Ursprungligen postat av H..
                    Tack för alla svar, läser med intresse era åsikter.

                    Ni som själv har eller har sett innomhusdammar. Vad har ni haft för botten sediment?
                    Det må ju bli lika skitigt med bajs i ett med grus som med ett med inte grus.

                    Jag har haft slöjstjärt tidigare, och minns en sak som hände med en av dem och det var att när den bökade i gruset så fick den ibland in ett större gruskorn i munnen som den inte kunde bli kvitt med, så den fick jag plocka ut manuellt ett par ggr.
                    Kanske jag kan undvika det med en finkornigare sandsort så som råda 1-2mm?

                    Dammen blir grund, inte mer än 30cm djup, och visst fisken växer till sig det har jag räknat med, och då så kan man alltid sälja av överflödet.

                    H.
                    Botten sediment???
                    Själv har jag ingen damm men min bror har en damm på 2500L.
                    Dammduk är väl det vanligaste att folk använder. Vatten tränger genom cement. Tänk MÅNGA gånger o prata med damm experter innan du börjar bygga. Det är också väldigt dyrt att bygga damm, min brors filter kostar 10.000kr te.x. Har nog aldrig sätt en inomhusdamm med bottensand i, kanske finns anledning till det? men det vet ju damm experterna det också.
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • swahn
                      • November 2009
                      • 28

                      #11
                      det hamnar bara massa skit o bottenmatrialet så jag skulle undrvika det efter som koi skitar ner så otroligt mycket. och sen tycker jag 30 cm är lite väl grunt kanske. jag skulle kört med det dubbla minst. det är mycket jobb om inte har tillräckligt bra filter har 17 koi och några gulfiskar i min innerdamm på 2500l rengörning av filter 4 gånger i veckan. så skaffa hellre ett för stort filter än för litet det jag skulle kunna rekomendera är ett econobead 60 sök på det på goggle eller gå in på dammbutiken.se
                      smidigt o rengöra osv.

                      Kommentar

                      • H..
                        • March 2009
                        • 195

                        #12
                        [QUOTE=malawifisken;1382039]Botten sediment???QUOTE]

                        Jag menar, vad har ni på botten, bara filterduken? eller annat än grus?

                        H.
                        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                        Kommentar

                        • swahn
                          • November 2009
                          • 28

                          #13
                          jag har inget på botten i mon damm mer än pumpen och sytestenar

                          Kommentar

                          • swahn
                            • November 2009
                            • 28

                            #14
                            du ska inte försöka och bygga dammen lite djupare än 30cm?
                            satsa på minst 60 cm iaf.
                            men du kan ju bygga om ditt sand filter annars. vad är det för sandfilter?

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Du skriver 5*5meter=25kvadrat stor innedamm enlig min vetande så är det nog Sveriges största Innedamm på Hobby nivå,så du bör nog ställa fågan här

                              Bara att regga dig,så får du en massa svar hur du ska göra vid uppbyggande,filterfrågor etc etc
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...