Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Dammprojekt

    Hejsan,

    Har tagit över ett hus som ägarna till gibbon haft innan. Finns två stora dammar. En av dem används idag, den andra var igenfylld. Läckte nog. Ska fixa läckaget och få ordning på dammarna. Idag har jag egentligen ingenting. Mer än gansa mycket kunskap kring akvaristik... Och även en del kring dammbygge.

    Tänker mig att jag vill ha ett lättskött system, som klarar av att hantera de båda dammarna. Den största kostnaden kommer ligga kring filter/uv/pumpar. Så dessa är de jag tänker mest på. Hur ska man få ner priset på dessa.
    Har funderat en del på att använda gamla tunnor. Fylla upp med olika biomekaniska massor. Köra ett uvfilter separat, koppla in någonstans på slangen. Men dessa filter verkar kräva en del skötsel...
    Hur hade ni gjort?
    Det är två stycker dammar i två olika nivår, med en fors emellan. Tillsammans är dammarna kanske på runt 15-20m3 (vet ej då den ena som är igång är såpass igenvuxen så att jag inte kan se hur djup den är).
    Ska ha koikarpar i dammarna.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • swahn
    • November 2009
    • 28

    #2
    är båda dammarna lika stor eller är den ena större än den andra?
    hur mycket koi har du tänkt o ha i dom i båda eller bara i 1 av dammarna?
    du har ingen bild så man ser lite hur det ser ut?

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      • August 2009
      • 245

      #3
      En regntunna fylld med lecakulor och ett lock på kanske? Och en kraftig pump ovanpå som efterliknar ett ytterfilter?

      Du kan ju även försöka göra ett biologiskt filter i forsen mellan dammarna så den första dammen renar vattnet i det biologiska filtret och sen renar du med det elektriska i sista dammen där fisken är. På så sätt slipper du ha 2 elektriska.

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Hejsan,

        Jag tror att de båda dammarna är ungefär lika stora. Lite svårt att säga dock, då jag inte vet hur djup den ena med. Men räkna med runt 8-10 m3 stycket...

        Tänke eventuellt bara ha koi i den övre dammen. Den nedre blir kanske mer växtdamm, med några mindre karpfiskar.

        Det blir väldigt dyrt direkt man pratat filter för dammar över 10m3. Absolut om man ska ha en del fiskmassa i dem... Över 10.000:- direkt. Och då har inte allt annat tillkommit...

        Hur bra fungerar tex en vattentunna fylld med tex lecakulor? Eller är det bättre att ha olika nivåer ungefär som ett ytterfilter? Börja med det grövsta och avsluta med det finaste?

        Mvh

        Stefan
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Kanske du hittar tips här http://koigalen.egetforum.se/board/m...uktion-f1.html
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #6
            Hur bra fungerar tex en vattentunna fylld med tex lecakulor? Eller är det bättre att ha olika nivåer ungefär som ett ytterfilter? Börja med det grövsta och avsluta med det finaste?
            Det beror lite på hur hårt belastat vattnet är i dammarna, t.ex har du mycket träd runtomkring som blåser ner löv i vattnet? Vad är det för material i bottnen, sand eller lera? Hur mycket fisk du vill ha i etc. Jag hade kört med 90% lecakulor och 10% av någon riktigt grov filtermatta.

            Kommentar

            • SuperAquaMan
              • August 2009
              • 245

              #7
              Ursprungligen postat av Stew
              Det blir väldigt dyrt direkt man pratat filter för dammar över 10m3. Absolut om man ska ha en del fiskmassa i dem... Över 10.000:- direkt. Och då har inte allt annat tillkommit...
              Här har du filter som räcker för 9,5 m3. 2 st av dom så är du ju hemma under 3000:-

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Ska köra en pump före filtret tänkte jag. (av den enkla anledningen att det blir billigare, eller finns det ett bra, hyffsat billigt alternativ på en extern pump?) Finns det några nackdelar med att ha pumpen före filtret (och dränkt)?

                Filter
                Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.



                UVC
                Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.


                Ska man köra uvc enheten i en egen slinga? Eller häkta på den till slangen som går till (från?) filtret?
                Om det är bäst att köra uvc enheten i en separat slinga hur kraftig pump behöver man till denna? Förmodligen inte någon så kraftig alls?


                vattenpump
                Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

                Denna borde driva på bra va?

                Luftpump
                Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

                Är denna overkill?

                Sedan behöver jag ju en del slang och anslutningar.

                Något mer jag saknar?


                Mvh

                Stefan
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                  Det beror lite på hur hårt belastat vattnet är i dammarna, t.ex har du mycket träd runtomkring som blåser ner löv i vattnet? Vad är det för material i bottnen, sand eller lera? Hur mycket fisk du vill ha i etc. Jag hade kört med 90% lecakulor och 10% av någon riktigt grov filtermatta.
                  Tack för infon.

                  Fisklasten kommer vara låg. Det är en del träd, mestadels barr, runt dammarna. Botten består av berg / cement. Ska köra sand / jord botten var det tänkt. Eller vad är bäst? VIll ha dammar som är lätta att hålla rena. Undvika stenar och massor massor av växter.
                  Idag är det runt hmm 100? näckrosor som fyller upp hela den ena dammen. Man ser knappt vattenytan på sommaren. Inte så roligt. (även om de är fina blommor)
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stew
                    Idag är det runt hmm 100? näckrosor som fyller upp hela den ena dammen. Man ser knappt vattenytan på sommaren. Inte så roligt. (även om de är fina blommor)
                    Dem äter även upp din NO3 så det stänker om det så jag hade inte rört det och rubbat balansen som råder kanske i dammen,när man väl tillsätter fisk så kommer det att stiga
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • hogge70
                      • November 2009
                      • 20

                      #11


                      kolla här borde kunna räcka till det du beskriver!!
                      bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

                      Kommentar

                      Arbetssätt...