Sent ute att vinterförvara Koikarpar - behöver råd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T68
    • October 2009
    • 1

    Sent ute att vinterförvara Koikarpar - behöver råd?

    Hej!

    Bor i västernorrland och har några Koi-karpar i en trädgårdsdamm som tyvärr inte är mer än ca 60-70 cm djup så jag hade tänkt ta in firrarna över vintern, antingen i ett vanligt akvarium i rumsvärme eller i en innedamm i svalt rum (potatiskällare typ).

    Men nu har det smällt till och varit ett gäng frostnätter och jag har inte riktigt "hunnit med mig". Så dammvattnet är bara ca 5-6 grader och fiskarna ligger på botten och trycker.

    Så vad kan jag göra? Kan jag ta in dem i rumsvärme, eller är det för sent?

    Eller är det bättre att försöka flytta dem till ett kar i svalt utrymme med pump?

    Eller ska jag ha kvar dem ute och försöka ordna frostfritt i dammen med övertäckning, doppvärme mm?

    Tack för all hjälp o alla förslag!
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    #2
    Jag hade nog undvikit att flytta dom till ett rumstempererat akvarie.

    Själv använder jag en flytande doppvärmare som ser till att det alltid finns ett öppet hål i isen. Du kan köpa dem i välsorterade akvarie eller trädgårdsaffärer. Det som normalt dödar fisken är syrebrist och sumpgaser, sumpgaserna "ventileras" bort genom hålet i isen. Ju mer löv/växtdelar du kan få bort från dammen nu destå större chans har du att fisken klarar vintern.

    Sen bor jag i Göteborg och här är risken för bottenfrysning inte så stor som uppe hos dig.

    Kommentar

    • micket
      • February 2008
      • 256

      #3
      Hur går det för dammen? Är den bottenfrusen än ni har väl redan snö däruppe!?!

      Kommentar

      • ztam
        • July 2006
        • 13

        #4
        Fiskar

        Du kan välja mellan att ta in dem eller ha dem kvar ute. Jag bor i Umeå och jag brukar ta in dem jag får upp, några brukar bli kvar.
        Det viktigaste är att ha ett hål i isen så att sumpgaserna kan ta sig ur. Om gaserna blir kvar kommer vattnet att bli som en mjölk och alla djur dör. Jag har provat olika metoder, den jag nu använder är att låta isen frysa till, sedan borrar jag ett hål där jag placerar en liten pump, som får vattnet att cirkulera i hålet, ovan på detta bygger jag ett litet hus i frigolit. Detta har fungerat bra för mig under flera år.
        Jag började ta in mina fiskar den 5 oktober, jag placerade dem i ett akvarium i garaget. Akvariet fyllde jag med vatten från dammen samt kallvatten från kranen. Vattnet får sedan sakta värmas upp av värmen i rummet.
        Lycka till

        Kommentar

        • koiboy
          • April 2008
          • 54

          #5
          Håller med föregående talare att det bästa är om du kan ta in fiskarna.
          Kan dock tillägga att det är inga problem att ha dom i rumstemperatur, men eftersom dom just nu går i så låg temperatur så MÅSTE du vänja dom mycket långsamt till högre temperaturer.
          Skulle rekommendera att du tar in dom i ett utrymme som är kanske 13-15 grader celsius och då ser du till att du tar in dom i en stor volym ( beroende på hur många fiskar du har och hur stora dom är men i alla fall 100 liter vatten) från dammen alltså vatten som har samma temp som det dom går i nu. Sen låter du dom vänja sig ett till två dygn (se till att dom får mycket syre under tiden!) till den temperaturen. Sen kan du ta vatten med samma temperatur som fiskarna efter dessa ett till två dygn går i till det akvarium som du har i rumstemperatur och föröver fiskarna i samma veva.

          vad det gäller att hålla dammen öppen på vintern så tycker jag det lättaste är att använda den pump som du använder till ditt filter på sommaren och bara riktar upp utloppet mot ytan så du får en "störning" i vattenytan, denna "störning" bör vara rätt kraftig så att det inte finns risk att om det smäller till och blir riktigt kallt fryser igen trotts en mindre rörelse vid ytan.
          Se till att pumpen står så djupt som möjligt.
          Min erfarenhet av dessa doppvärmare är att dom är rätt dåliga och pallar inte med att hålla öppet när det blir riktigt kallt (20 minus och under). Det går att tillägga att jag bor i uppsala.

          lycka till

          Kommentar

          • brtizlava
            • November 2009
            • 13

            #6
            kan man ha koi fiskar i en damm på 3000 liter med ett hozelock bioforce 11 000 filter och med en titan 3000 pumphttp se film på dammen här http://www.youtube.com/watch?v=zL93N5XUbm8

            Kommentar

            • ztam
              • July 2006
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av brtizlava
              kan man ha koi fiskar i en damm på 3000 liter med ett hozelock bioforce 11 000 filter och med en titan 3000 pumphttp se film på dammen här http://www.youtube.com/watch?v=zL93N5XUbm8
              Tänker du ha dem där nu under vintern? Jag ställer frågan eftersom det är det tråden handlar om.

              Kommentar

              • brtizlava
                • November 2009
                • 13

                #8
                neee

                Kommentar

                • swahn
                  • November 2009
                  • 28

                  #9
                  jag skulle nog hålla mig till gulfiskar om jag va du.
                  koi blir väldigt stora och skitar ner mycket bökar runt allt dom hittar
                  så om du vill ha koi så skulle jag nog sattsa på och bygga ut lite om jag va du.

                  Mvh Richard


                  Ursprungligen postat av brtizlava
                  neee

                  Kommentar

                  Arbetssätt...