"plastdamm"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • resa
    • April 2003
    • 176

    "plastdamm"

    Har någon erfarenhet av sådana där plastgjorda dammar? Vad för fisk kan man ha i dessa? Gubben ska absolut ha en till sommaren så jag tänkte att det blir bekvämare att köpa en damm än att göra hela jobbet själv.
    Tacksam för snabba svar
    540 l hajmal, pleco, piraya
    375 l amerikanska ciklider
    225 l blandat (lite av varje)
    225 l guldfisk, koi
    110 l sköldpaddor
    67 l ciklidyngel
    25 l yngel
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ett råd är att man tänker sig noga för vad dammen ska vara till.
    En liten damm med en fontän går det att ha i en färdig gjuten plast damm.
    Men för fiskar, om de ska ha det bra, så till 5 st Guldfiskar bör man nog räkna med 3000 liter och en Koi damm med 5 st Koi ca 5000liter och UV filter.
    Men visst ska ni bygga en damm, för om ni är intresserade av fiskar och bygger en för liten damm blir ni kanske besvikna, då det är svårt att få bra balans i en liten damm.
    Lycka till

    Här är några länkar
    http://www.aquainterior.se/
    http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/
    http://home2.swipnet.se/~w-24320/svenska.html

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • metcrue
      • November 2002
      • 212

      #3
      Jag har en hemma hos mina föräldrar som jag haft i över 15 år.
      Den funkar, men är ganska liten. Den blir helt bottenfrusen på vintern. Jag har inte haft några fiskar (testat med några guldfiskar), bara växter.

      Daniel Olsson
      Daniel Olsson

      Kommentar

      • Bjorn
        • March 2003
        • 112

        #4
        Altså jag förstår att man behöver ha ett par tusen liter (minst) om man vill ha en damm som klarar ett gäng stora guldfiskar eller Koi och då speciellt om man vill att de ska kunna klara vintern.

        Men det finns ju en hel del "småfisk" från tempererade områden, jag tänker på fiskar som kardinalfisk, Gambusia och liknande. Om man vill ha den här typen av fiskar i sin damm och bara under sommarhalvåret (I princip så länge nattemperaturen håller sig över noll.), varför skulle inte det funka i en plastdamm på något eller några hundra liter??? Dessa fiskar kan man ju oftast ha i långt mindre volymer inne i sitt akvarium.

        Har alltså ingen egen erfarenhet, tycker det är konstigt bara så man blir ju lite nyfiken...

        /Bjorn

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vi har en medlem i vår klubb som har akvariefiskar i sin damm, kolla här http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/dammbilder.htm

          I Kramfors är det ljust och vackert
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Zobban
            • February 2003
            • 345

            #6
            Har en kompis som har en helcharmig damm, det är kanske 2x2 meter och så har den en liten ö mitt i, runt dammen har han satt ett lågt stängsel. I dammen har han sommartid sköldpaddor och några fiskar, de bor dock i ett gigantiskt akvarium i källaren på vintern. Jag är själv MYCKET sugen på att anlägga en damm.

            Zobb

            "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
            Al Pacino
            --------------------------------
            60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
            20L Guppy
            12L Kampfisk
            samt Yngeluppfödning.
            Black molly yngel m,fl
            Zobb

            "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
            Al Pacino
            --------------------------------
            60L Panorama
            50L 6-kantigt
            20L Yngel + tonåringar


            Hovawart - Brukshunden No 1 !!

            Kommentar

            • resa
              • April 2003
              • 176

              #7
              Tack för alla svar. Jag tror ändå att min man kommer att gräva en grop om jag lämnar honom ensam hemma. Jag har faktiskt tänkt på att testa att ha några av våra akvariefiskar i den dammen, men jag vågade inte riktigt uttala det högt. Men nu tror jag faktiskt att det blir av. Tack för alla tips.
              540 l hajmal, pleco, piraya
              375 l amerikanska ciklider
              225 l blandat (lite av varje)
              225 l guldfisk, koi
              110 l sköldpaddor
              67 l ciklidyngel
              25 l yngel

              Kommentar

              • bogurra
                • February 2003
                • 8

                #8
                Hej

                Har själv en formgjuten plastdamm på ca 250 liter.
                Den bottenfrös INTE i vintras, jag lät pumpen gå hela vintern.
                Nu bor jag visserligen i Skåne men vi hade också perioder med
                10-20 minusgrader.
                När jag "vårstädade" häromda'n så hittade jag en padda som troligtvis övervintrat i dammen - kul!
                Jag kör normalt med filter med UV-lampa så jag har inga problem
                med alger (hittills). Dammen ligger också i "halvskugga" dvs några timmars morgon- och kvällssol.
                Hade Koi-yngel som gick i den i somras, de har varit (är) inomhus under vintern och skall flytta till en annan stor damm så fort det blir lite varmare.
                Skall prova med Guldfiskar i år, kan inte förstå varför de måste ha 3000 liter utomhus men enl. artbeskrivningen här klarar sig med ca 250 liter i akvarium. Kan någon upplysa mig? Alternativ blir Kardinalfisk och eller Praktbarb.
                Lycka till med dammen!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Problemet med en väldigt liten och grund damm ligger väl snarast i att vattnet kan bli väldigt varmt på sommaren, se därför gärna till att den skuggas av ett träd.
                  I övrigt så kan man säkert ha t.ex. guldfiskar även i en liten damm under den varma årstiden om man har ett tillräckligt bra filter.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    "varför de måste ha 3000 liter utomhus men enl. artbeskrivningen här klarar sig med ca 250 liter i akvarium."
                    Om någon kommer med ett råd angående ett dammbygge så kan man utgå från egen och andras erfarenhet, och vad som anses för att en fisk ska ha en någorlunda dräglig tillvaro, och möjligheten att få en damm i balans.
                    Därför måste mitt råd bli om man avser att ha Guldfiskar att eftersom en Guldfisk blir ca 25- 30 cm så måste rådet bli att minst 3000 liter för 5 st Guldfiskar.
                    Sedan är det upp till den som bygger dammen hur han gör.

                    I Kramfors är det ljust och vackert
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Jag har en gammal kopparbunke på sisådär 100 liter som jag tänkte klä invändigt med dammduk och ställa på ett ställe med ständig skugga. Kardinalfiskar är inköpta. Finns det några "dammväxter" som tål ständig skugga? Räcker det med en mindre "fontänpump" om man inte slarvar med vattenbytena?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...