vilken fisk passar bäst??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluriga björn
    • June 2005
    • 83

    vilken fisk passar bäst??

    hallå..
    nu har jag fixat upp en gammal damm som jag tänkta ha lite fisk i men vet ej vilken sorts fisk som skulle passa bäst, alltså den som är tålig och en som har lätt för sig att föröka sig.
    dammen är ca: 20-25 *10-15 meter stor och 1,5 meter djup (men visst är det så att om man ska ha fisk i den så måste den vara minst 2 meter djup så den inte botten fryser!?
    jag har byggt en munk i utloppet på dammen så det går att reglera vatten nivån.
    men som sagt vet inte vad för fisk som skulle passa "bäst".
    kom med tips!
    björn!!!
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    I en så stor damm skulle du ju kunna ha regnbåge och liknande. Men då är ju fortfarande kruxet att den bottenfryser. Fixade du till den lite djupare på sina ställen så hade du ju varit utan det problemet. Sänka vattnet och hyra en lite grävskopa några timmar borde ju inte behöva kosta några jättemängder.

    Kommentar

    • fluriga björn
      • June 2005
      • 83

      #3
      regnbåge skulle ju vara trevligt att ha!
      djupet på dammen kommer att fixas snart med hjälp av grävare så det problemet slipper jag i vinter. men vart hittar man regnbåge till bra pris?? och maten till dom? tips!
      björn!!!

      Kommentar

      • Slatan
        • August 2009
        • 277

        #4
        Skulle vara kul om du visade lite bilder på ditt projekt... Sånt är alltid festligt att följa
        -Varför är bladlöss så små?
        -De stannar i växten!

        54 liter akvarium

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av fluriga björn
          regnbåge skulle ju vara trevligt att ha!
          djupet på dammen kommer att fixas snart med hjälp av grävare så det problemet slipper jag i vinter. men vart hittar man regnbåge till bra pris?? och maten till dom? tips!
          Ovanligt att någon med fiskar som hobby tänker ha fisk som ska ätas.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av fluriga björn
            regnbåge skulle ju vara trevligt att ha!
            djupet på dammen kommer att fixas snart med hjälp av grävare så det problemet slipper jag i vinter. men vart hittar man regnbåge till bra pris?? och maten till dom? tips!
            regnbåge är väl en vandrande fisk som inte trivs i stillastånede dammar?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              #7
              Vet inte vilket djup som krävs däruppe i Jämtland. Min morfar hade en damm i norra jämtland med rengbåge i. Han ledde en liten å genom den, alltså vattnet omsattes (liten tillrinning" Annars har jag förstått det som tåliga dammfiskar står guldfisken högst upp sedan kommer väl id - koi - Senaste trenden stör. Lycka till
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • ztam
                • July 2006
                • 13

                #8
                Jag har en damm i Umeå den är bara på 7 m2 den är 1,20 djup jag men den bottenfryser inte isen blir ca 40 cm. Kolla isens tjocklek i vinter så får du en indikation på isens tjocklek. Problemet är att ha ett öppet hål under hela vintern. Fryser hålet igen bildas det gaser som dödar allt levande, dock inte växter. Detta på grund av gaser som bildas av förmultnande växter. Guldfiskar klarar sig utmärkt i dammen hela året, jag brukar ta in fiskarna, men det har hänt flera gånger att jag inte fått upp alla , bla yngel är svåra att hitta. Jag har också koi men dessa har svårare att klara vår vinter.

                Kommentar

                • Bru
                  • February 2006
                  • 4

                  #9
                  Fisk i damm

                  Såhär Såhär blev dammen till slut, ca 70 m3, 100 m2 och mellan 0,3-1,5m djup. Vattenflödet i vattenfallet ca 300 L/minuten, gammal pump från växthus, 350 Watt kraftström placerad i diket utanför dammen. Filter finnsej . Dammens vatten används till växthus och nytt rent o kallt vatten fyllspå efter behov. Köpte i våras ca 50st regnbåge, dessa var då ca 1,5kg st. Fiskade i veckan upp 20st, vikt mellan 2-3,4 kg. Dammen töms till vintern på fisk. Har tidigare provat öring men dom bara gömde sig, på kvällen hoppad de ofta bland annat över vattenfallet så de hamnade på torra land. Regnbågen är roligare inte så skygg.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...