någon som kan berätta om övervintring i koi damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Som flera redan skrivit så är koi betydligt svårare än guldfisk.
    Vi har själva en damm på tomten (ca. 10 kubik och ca. 120 cm på djupaste stället) och i denna har vi haft guldfisk sedan starten (mer än 15 år sedan) utan att ta in dom på vintern.
    Har försökt några gånger med koi men de stryker med på vintern.
    Jag bor i klimatzon 1 och har inte någon syresättning i dammen på vintern.
    Har du inte haft Syresättning då du försökte med Koi i dammen på vintern?
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Karin_95
      • May 2009
      • 85

      #17
      wow behöver värklingen en UV lampa i så fall tack för svar! så jag behöver : filter,dammduk, UV lammpa ,syre,och värme det är mkt men det är värt det

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av Karin_95
        wow behöver värklingen en UV lampa i så fall tack för svar! så jag behöver : filter,dammduk, UV lammpa ,syre,och värme det är mkt men det är värt det
        Tycker att du ska läsa på lite innan eller en hel del innan du sätter spaden i jorden angående din framtida damm om det är värt att ens göra detta projektet för diginget påhopp alls om du nu tror det bara en förvarning att det är en massa jobb som man inte tror,det sköter inte sig själv precisså jag råder dig att tänka dig om kanske,men om du anser att du är rätt man/kvinna för detta så kör så det ryker bara
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Har du inte haft Syresättning då du försökte med Koi i dammen på vintern?
          Nej - såg bara till att det fanns en öppen "vak" i dammen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nej - såg bara till att det fanns en öppen "vak" i dammen.
            Ok!!själv fick jag tipset efter en massdöd av dammfisken att jag skulle öka radikalt syret i dammen under vintern då det jag hade inte var tillräckligt.Efter detta var gjort som nu denna vinterna som har varit är det inte en fisk som har fått sätta livet till.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Per/Haninge
              • January 2007
              • 285

              #21
              Dom råd jag fått angående syre är följande,
              Vinter: blir jämnare temperatur samt öppna vakar för avluftning av sumpgaser. Syremängden relativt hög p.g.a det kalla vattnet.

              Vår/försommar: mycket viktigt med syresättning då växtligheten ännu ej kommit igång.

              Sommar: beroende på vattentemp samt cirkulation/efter behov.

              Höst: kan vara stort behov beroende på mycket förmultnande växter, partiklar.

              Har för övrigt själv syresättning året runt samt även mina två filter igång.

              Har aldrig hört rådet angående syresättning på vintern p.g.a syrefattigt vatten, rengörs dammen på hösten eller har du drabbats av mycket sumpgaser?

              Många låter bli att "rengöra" dammen på hösten och drabbas av kraftiga sumpgaser.
              Inget kul att "slabba" med kallt vatten men försök att få upp löv och annat skit som annars ligger och förmultnar.
              Senast redigerad av Per/Haninge; 16 August 2009, 09:02.
              Per/Haninge

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #22
                Vad är sumpgaser? Jo det är svavelväte och metangas. Hur uppkommer då dessa gaser? Bägge två är resultat av SYREFRI nedbrytning (nu står jag med megafon och skriker ). Finns syre i bottenvattnet så får man inga sumpgaser i de allra flesta fall (metan kan ibland bildas långt ner i sedimentet - förutsätter ett djupt sediment - och kan sakta bubbla fram. detta ger normalt inga problem om bottenvattnet är syresatt. Svavelväte som bildas djupt oxideras direkt det kommer i kontakt med syre så där gäller samma sak). Innan fisken dör av sumpgaser så kommer den att dö av syrebrist!!! Det finns några undantag och det gäller ruda och sutare. Dessa har en förmåga att kunna sänka ner sin metabolism väldigt lågt och att utnyttja syrefri cellandning för den lilla metabolism som trots allt sker. Karp kan inte det lika bra. Guldfisk härstammar från ruda och Koi från karp.

                När man syresätter under vintern är det viktigt att man ser till att djuphålans vatten inte cirkuleras upp till vattenytan. Djuphålans vatten bör vara ganska stillastående och syret från de övre lagren skall bara diffundera ner dit. Varför? Jo vatten har den egenskapen att det är tyngst vid +4 grader så en djuphåla kommer att hålla denna temperatur under vintern om vattnet inte omsätts. Stax under isen är vattentemperaturen 0 och vid ca +0,5 grader bildas iskristaller i fiskarnas gälar. Har man en botten-ytancirkulation så kommer man under stränga vintrar att kyla ner hela dammen till 0 grader och då har man gjort ett lite för bra arbete i sin strävan att rädda fiskarna eller mer frankt uttryckt - uppfunnit ett nytt sätt att avliva dem på

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...