någon som kan berätta om övervintring i koi damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_95
    • May 2009
    • 85

    någon som kan berätta om övervintring i koi damm?

    ska bygga en koi damm och jag vill hällst att dom ska vara ute hela året. någon som kan berätta om t.ex djup, syre , dvala m.m?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Karin_95
    ska bygga en koi damm och jag vill hällst att dom ska vara ute hela året. någon som kan berätta om t.ex djup, syre , dvala m.m?
    Lättaste att förklara ju djupare desto bättre, helst vad jag vet att dem klarar sig 1,5m i Skåne,jag har sett dammar som är 1 meter djup som har Koi året ute och dem klarar det år efter år.Så det beror på vem man frågar så svaren kan varieraFisk går i dvala under 10 grader och då upphör man med matningen då dem inte ska äta har nåt med matsmältningen som inte riktigt funkar vid låga tempraturer.

    Syre skall tillföras under vinter halvåret och det kan man göra med hjälp av en Kraftig syresten som även kan hålla en isvak,eller med hjälp av en pump som man kan placera under vattenytan,helst inte på botten då den drar upp värmen som det är på botten av dammen där fisken står och trycker.Filtret stängs av också vinterhalvåret då man inte matar så ska man inte ha filtret igång iheller.

    Sen är Koi känsligare än Guldfisk som ett exempel bara,när det gäller Sjujkdomar då deras inmun försvar försvagas vid låga tempraturer,så många Koi-Freaks som jag kallar dem tar in dem på vintern på grund av detta dem är inte billiga precis om man har kvalitets fisk,och jag tillhör väl en av dessa skulle jag tromen i år så ska jag köra med dem ute bara en massa bök vart år dem ska in.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Karin_95
      • May 2009
      • 85

      #3
      tack för svaret jag bor på väst kusten så 1,80 kanske är bra? men det är väldigt djupt! nästan 2 meter! kommer jag att kunna se fisken någon gång om dammen ska vara så djup? eller kannske jag kan göra en "inne damm" det värkar mycke enklare, med allt det där ,med imunförsvaret och syre och allt. det värkar ganska krångligt, men det är väll värt det

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Karin_95
        tack för svaret jag bor på väst kusten så 1,80 kanske är bra? men det är väldigt djupt! nästan 2 meter! kommer jag att kunna se fisken någon gång om dammen ska vara så djup? eller kannske jag kan göra en "inne damm" det värkar mycke enklare, med allt det där ,med imunförsvaret och syre och allt. det värkar ganska krångligt, men det är väll värt det
        Det går att göra en innedamm det gör dem flesta som övervintring,men man måste ställa sig frågan är det värt det i längdenoch sen 1,80 är väl lite att ta i det går med mindre djup,men ju djupare detso bättre heter det
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          sen måste väl inte hela dammen vara så djup? bara en nedsänkning där fiskarna kan vara när fara/kyla kommer?
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            sen måste väl inte hela dammen vara så djup? bara en nedsänkning där fiskarna kan vara när fara/kyla kommer?
            Ja precis en djuphåla ett annat ord bara du har helt rätt,men om man pratar Koi som blir lite större så är det kanske en lite större Djuphåla och då menar jag en mycket större Håla typ hela dammenDem blir större fast man köper dem som små
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Karin_95
              • May 2009
              • 85

              #7
              Jo tack för alla svar! jo, jag hade tänkt göra en djuphåla , en sån som finns på www.lindersson.se jag har en liten koi nu, men jag vet att dom kan bli ca 180 cm men hur många filter eller allt sånt .Och vad har man en uv lampa?? nån som l´kan berätta om det?

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Karin_95
                Jo tack för alla svar! jo, jag hade tänkt göra en djuphåla , en sån som finns på www.lindersson.se jag har en liten koi nu, men jag vet att dom kan bli ca 180 cm men hur många filter eller allt sånt .Och vad har man en uv lampa?? nån som l´kan berätta om det?
                Ett tips är att du söker här på Forumet som tex"Filtrering till damm"så får du nog jätte många träffar
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  ja juste koi, dom blir väl runt metern va? kanske större?
                  då är det nog som du skriver mr-steen, hela dammen blir en djuphåla.
                  tänk på småpjuk då, ett litet staket så att dom små liven inte ramlar i.

                  lycka till Karin! lägg in bilder på bygget (om du orkar:P)
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Karin_95
                    • May 2009
                    • 85

                    #10
                    jo tack ska försöka lägga in bilder men måsste handla in grejer först det kan ju ta ett tag

                    Kommentar

                    • Karin_95
                      • May 2009
                      • 85

                      #11
                      det finns en bra video på youtube som heter " my koi pound" en sådan som är där ,det är så jag hällst vill ha den jag ska bygga, men den blir nog lite större plus finns det speciela dopp värmare till koi dammar? eller är det samma som är i akvarier? och hur får man klart vatten? jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för det små liven

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Karin_95
                        det finns en bra video på youtube som heter " my koi pound" en sådan som är där ,det är så jag hällst vill ha den jag ska bygga, men den blir nog lite större plus finns det speciela dopp värmare till koi dammar? eller är det samma som är i akvarier? och hur får man klart vatten? jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för det små liven
                        Det finns speciella värmare till dammar men den drar rätt så mycket ström det bästa är att få den så djup som möjligt det har man igen när det hösten närmar sig,och hur man får klart vatten beror på vad man har för filtrering och UV till dammen.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Karin_95
                          • May 2009
                          • 85

                          #13
                          tack för svar men kan du förklar det här med uv??? är det en lampa , har hört att man ska ha en sån , så det är bra att vet vad det är först

                          Kommentar

                          • Peter-Dammbutiken
                            • April 2008
                            • 8

                            #14
                            UV används i dammar antingen i en separat enhet eller inbyggt i ett filter. Så här: http://www.dammbutiken.se/index.php?...dex&cPath=3_54 kan uv-enheter se ut. De består av ett speciellt lysrör som ger uvc-strålning samt ett glasrör(i kvartsglas) som skyddar lysröret. Sen pumpas vatten genom enheten så UVC-strålarna genomlyser vattnet.

                            Den främsta effekten är att mikroskopiska svävalger skadas och klumpar ihop sig så de kan fastna i filtret. Vattnet går från grönfärgat till klart. Sen är uv effektivt på att döda även andra saker som virus, bakterier och mindre parasiter.

                            Oftast vill man ha en UV-enhet i dammen, men en välbyggd filteranläggning är mycket viktigare om man behöver prioritera.
                            -Disclaimer-
                            Jag är handlare men ämnar skriva sakligt och objektivt till min bästa förmåga. Säg gärna till om jag inte lyckas med det.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Som flera redan skrivit så är koi betydligt svårare än guldfisk.
                              Vi har själva en damm på tomten (ca. 10 kubik och ca. 120 cm på djupaste stället) och i denna har vi haft guldfisk sedan starten (mer än 15 år sedan) utan att ta in dom på vintern.
                              Har försökt några gånger med koi men de stryker med på vintern.
                              Jag bor i klimatzon 1 och har inte någon syresättning i dammen på vintern.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...