Akvariefisk i trädgårdsdamm - vilken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Damman
    • May 2019
    • 9

    Akvariefisk i trädgårdsdamm - vilken?

    Jag håller som bäst på o gräver en oval damm framför ett av soldäcken, och den kommer bli 4x2 meter med ett maxdjup på ca 1 meter.

    Den kommer ligga stor del av dagen i sol, åtminstone från morgon och fram till 15-tiden, och ligga i klimatzon 1 Sverige.

    Helst skulle jag vilja ha en akvariefisk typ Zebrafisk, Kardinal eller någon Barb, men samtidigt vill jag ju inte plocka in fisken över vintern.
    Att Guldfisk o Karp klarar vintern i en tillräckligt djup damm,vet jag redan, men jag vill ha en mindre stimlevande sort som gärna käkar mygglarver men samtidigt inte de insekter som bekämpar alger. Knepig ekvation?

    Tänkte först på Spigg, men de äter tydligen friskt av algbekämparna också tyvärr...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja i längden funkar det knappast att hålla någon av de stimfiskar du nämner förutsatt att du inte tänker värma dammen vintertid.
    Jag är t.o.m. av den åsikten att inte ens koi i längden klarar av att gå ute året om (har försökt några gånger) - i alla fall inte i en så pass "liten" och grund damm.
    Guldfiskar har dock alltid funkat bra i min damm (som är något större än din). Säkert skulle guldid också funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Skulle jag ha de möjligheterna så skulle jag överväga att isolera dammen ordentligt under vintern och sedan satsa på lite fiskar från södra Sydamerika, läste om en fransman som hade lyckats övervintra corydoras paleatus utomhus (med viss isbildning!) och det finns flera ciklider som tål betydligt kallare vatten än väntat (denna kan vara värd att kolla på: https://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?t=989 ).

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Tyko
        Skulle jag ha de möjligheterna så skulle jag överväga att isolera dammen ordentligt under vintern och sedan satsa på lite fiskar från södra Sydamerika, läste om en fransman som hade lyckats övervintra corydoras paleatus utomhus (med viss isbildning!) och det finns flera ciklider som tål betydligt kallare vatten än väntat (denna kan vara värd att kolla på: https://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?t=989 ).
        Jag hade för några år sedan ett akvarium utomhus under några år och detta innehöll en del subtropiska arter. Dock så krävde det att akvariet alla sidor isolerades (10 cm frigolit) vintertid och att jag hade en mindre doppvärmare i det. Tror dock inte att detta skulle funka med en damm i Sverige - i alla fall inte utan ganska höga uppvärmningskostnader
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Damman
          • May 2019
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja i längden funkar det knappast att hålla någon av de stimfiskar du nämner förutsatt att du inte tänker värma dammen vintertid.
          Jag är t.o.m. av den åsikten att inte ens koi i längden klarar av att gå ute året om (har försökt några gånger) - i alla fall inte i en så pass "liten" och grund damm.
          Guldfiskar har dock alltid funkat bra i min damm (som är något större än din). Säkert skulle guldid också funka.
          - Guldid är en idé helt klart, men storleken och tillväxttakten på dem är ett frågetecken i en damm på 8 m2 kanske. Skitar de ner lika mycket som guldfiskar?

          Kommentar

          • Damman
            • May 2019
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Tyko
            ..en fransman som hade lyckats övervintra corydoras paleatus utomhus (med viss isbildning!) och det finns flera ciklider som tål betydligt kallare vatten än väntat (denna kan vara värd att kolla på: https://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?t=989 ).
            - Tackar för tipset om malen där, men större delen av Frankrike har ett mildare klimat än Sverige. I länken du bifogade talas väl inte om någon fisk som klarar Svenskt vinterklimat?

            Kommentar

            • Damman
              • May 2019
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag hade för några år sedan ett akvarium utomhus under några år och detta innehöll en del subtropiska arter. Dock så krävde det att akvariet alla sidor isolerades (10 cm frigolit) vintertid och att jag hade en mindre doppvärmare i det. Tror dock inte att detta skulle funka med en damm i Sverige - i alla fall inte utan ganska höga uppvärmningskostnader
              - Det går nog hålla tillräcklig temperatur i trädgårdsdammen mha doppvärmare allright, men det är som du säger..kostnaden lär avskräcka Krösus själv.
              Dock läser man lite härovar om folk som fått fisk att överleva vintrarna runtom i Sverige sålänge dammdjupet håller sig kring minst en meter. Förutsätter rimligen syrepump och ständig vak, gissar jag.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Läste nyligen i någon facebookgrupp att praktbarben klarade sej över vintern utomhus trots isläggning. Funderar själv på den arten. Den kan ju kan bli över decimetern. Faktiskt var det ett par välvuxna praktbarber på Enköpings stadsbibliotek som gjorde mej akvarieintresserad - någon gång på tidigt sextiotal
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Damman
                  • May 2019
                  • 9

                  #9
                  Eftersom jag inte vill skapa flera olika trådar kring samma projekt, tar jag nästa issue här i samma dammtråd då.

                  Jag samlar på mig en herrans massa sten i olika storlekar allteftersom jag gräver, och har också förstås mycket "jord" att få undan någonstans.
                  På bilden kan ni se lite av det jag fiskat upp hittills, och jag undrar om någon har bra tips på vad jag ska göra med alla stenar...det är väl hittills bara typ 10% av totala mängden gissningsvis.
                  Att lägga sten på botten av dammen - är det en bra eller dålig idé? Och i så fall vad göra med alla mindre stenar?

                  När det gäller jorden, som snarare är grus, vad kan man göra av den? Det är inte precis matjord där neråt, så jag antar att det inte går att använda till att fylla upp håligheter i gräsmattan med?

                  Tips mottages alltså taxamt både vad gäller sten o grus : )

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Lite sent kanske... Men är det inte grovt grus kan du kratta ut den med kompost i gräsmattans gropar. Sten bör du inte ha på botte för att kunna resa av botten men du kan klä in kanterna som en mur. Men man skall spola an sand o jord från stenarna först. Delar av gruset kan läggas upp som en vall runt dammen som täcks av dammduken för att få ett översvämnings skydd o skapa lite nivå skillnader runt dammen.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Heidi_S
                      • June 2020
                      • 2

                      #11
                      Guld-id är fina i dammar. Rör sig ifta vid ytan och gillar att simma i stim.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...