akvarieväxter ovan vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    akvarieväxter ovan vatten

    Heej.

    Jag vet att många akvarieväxter är sumpväxter Men vilka? Och vilka är de tåligaste för att växa ovan vatten?

    Botten i mitt terrarie kmr troligtvis bestå av leca, bark. Och sen fyller jag upp med vatten någon cm under översta lagret.

    Detta borde väl bli en okej sumpmark? Vilka växter skulle kunna trivas där? luftfuktigheten kmr pendla mellan 80-100%

    Skulle va bra om ni vet någon privat person som har lite sumpväxter. Då det blir ganska dyrt att köpa allt i en zoobutik.

    //
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    De flesta stängelväxter, Hygrophilor, Anubias, Echinodirus mfl klarar att växa ovan vatten.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Känns som om att det i princip är lättare att räkna upp vilka akvarieväxter som enbart växer under vatten. Du kan i stort sett ha vad du vill förutom växter som Hornsärv och Vattenpest, typ.

      Kommentar

      • Don Kiwin
        • April 2007
        • 114

        #4
        IKEA har en del vattenväxter. Funkar bra i akvarie och även ovan ytan.
        Billiga är de dessutom. 29:- st tror jag det var sist jag handlade

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Tack

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            ehm.. Visst borde de flesta svärdplantor funka bra om de står med rötterna i vatten/bark/leca blandning? sen ordentligt fuktigt

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av sting
              ehm.. Visst borde de flesta svärdplantor funka bra om de står med rötterna i vatten/bark/leca blandning? sen ordentligt fuktigt
              jag hade en som stod så några dar efter en flytt och jag tror inte dom är dom mest lämpliga, däremot har jag en hygrophila corymbosa och den trivs och ser kanonfin ovan vattenytan så klart en växt att kolla in om utseendet tilltalar

              Kommentar

              Arbetssätt...