Någon äter mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Någon äter mina växter

    Köpte för ett par månader en piranthes cernua ("vatten orkidé), efter att jag läste om den här på forumet. Den har haft en mycket kraftig framväxt (ännu starkare sedan jag började tillsätta växtnäring), till och med skapat fyra ungväxter.
    Nu är det dock så att någon innebo i mitt kar har fått på smak på den och gett sig på dens blad så att den numera börjar se ut som ett gallerblad. Med tanke skadans utseende skulle jag vilja utpeka mina siamesiska algätare. Andra tänkbara arter vore kanske mina sniglar, L-malar, krabbor (de har mestadels ätit på min vattenhyacint) eller mina kakadua ciklider (för att bygga ett bo?).
    Jag är dock nästan säker på mitt antagande när det gäller siameserna och vill nu veta hur jag ska gå tillväga innan de ger sig på nästa växt. Varje gång efter att jag har släckt belysningen, slänger jag ner fyra algtabletter i karet. Till vilken effekt då egentligen...Nu blir det nog också svårt med att förändra deras diet. Vad ska jag göra?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det är nog inte siameserna, det är nog L-malen som har lite fest.

    Vissa L-malar är fruktansvärda på blommor.

    Cikliden ifråga tror jag inte ett dugg på.


    vet du vilken L-mal det är ??


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Nå, de sugmalar som jag äger är grenmal, ancistrus slöjx2 och den snygga l200 malen grön pleco...< är det kanske den som är boven?

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Ancistrus skulle jag tro.

        Kommentar

        • Zaius
          • August 2004
          • 150

          #5
          Om det är någon av malarna, finns det något som jag kan göra för att förändra deras matvanor så att de låter bli växten eller är det rättare sagt kört för den? Visst, eftersom det är en orkidé bör jag kunna plantera den i kruka istället, men malarnas lust för växter kommer ju att återstå. Möjligtvis kunde jag separerar dem från karet tillsvidare, för att få dem äta tabletterna. Annars kanske jag ska testa slänga ner en grönsak (typ, ett salladsblad) på natten.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            har de generellt tuggat på blommor, så är det nog kört.
            de finns individer som aldrig rör blommor.
            sedan finns den individer som alltid tuggar på blommor.
            oberoende vad man gör.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Maackan
              • May 2009
              • 50

              #7
              Brukar ancistrus och praktbotia vara på växterna?

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                Praktbotior "smäller" mängder av hål i tex svärdplantor...

                Kommentar

                • Maackan
                  • May 2009
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lilla Damen
                  Praktbotior "smäller" mängder av hål i tex svärdplantor...
                  Gnager dem även av stjälkarna?

                  Kommentar

                  • Riddaren
                    • June 2009
                    • 126

                    #10
                    Ancistrus förstör i regel plantor när de käkar alger. När de är små är det inget problem vad jag vet men när de börjar bli över 4-5 centimeter så blir det lätt hål.
                    ______________________________________________
                    540 L + 540 L + 47 L
                    Entusiastisk amatör

                    Kommentar

                    • IssaPissa
                      • October 2007
                      • 26

                      #11
                      Här hemma har ancistrusen förstört mängder av växter!
                      Det blev bättre efter att jag börja stopa i algtablett var 3:e dag men jag kan fortfarande inte ha växter med stora blad som tex svärdplatan. Java går bra nu men i början var den på den också.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaius
                        Köpte för ett par månader en piranthes cernua ("vatten orkidé), efter att jag läste om den här på forumet. Den har haft en mycket kraftig framväxt (ännu starkare sedan jag började tillsätta växtnäring), till och med skapat fyra ungväxter.
                        Nu är det dock så att någon innebo i mitt kar har fått på smak på den och gett sig på dens blad så att den numera börjar se ut som ett gallerblad. Med tanke skadans utseende skulle jag vilja utpeka mina siamesiska algätare. Andra tänkbara arter vore kanske mina sniglar, L-malar, krabbor (de har mestadels ätit på min vattenhyacint) eller mina kakadua ciklider (för att bygga ett bo?).
                        Jag är dock nästan säker på mitt antagande när det gäller siameserna och vill nu veta hur jag ska gå tillväga innan de ger sig på nästa växt. Varje gång efter att jag har släckt belysningen, slänger jag ner fyra algtabletter i karet. Till vilken effekt då egentligen...Nu blir det nog också svårt med att förändra deras diet. Vad ska jag göra?
                        Är du verklligen säker på att det är någon fisk som är boven då? Kanske det är en sumväxt du har som inte klarar en längre tid i karet eller har väldigt höga krav för att må väl, så den helt enkelt tynar bort för dig...?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          jag har siameser och tycker dom är väldigt duktiga på att skilja på alger och riktig akvarieväxt.
                          har man en växt med algproblem så försvinner snart algerna men bladen är fina.

                          sen har man ju hört om zoohandlare som säljer sumpväxter men säger att det är en akvarieväxt. har själv råkat för det med den vanliga terrarieväxten Dracaena sanderiana.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...