Vad är det för svart på mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stosse
    • January 2009
    • 45

    Vad är det för svart på mina växter?

    Vad är det för svart jag har på mina växter någon som vet? Som jag nämnt i tidigare inlägg så använder jag Easy Carbo och Profito. Kan det bero på detta?






    Någon som vet?
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    En alg av något slag... drabbar oftast långsamväxande växter, typ anubas... inte vidare vackert men växten (eller iallafall anubas) tar ingen större skada av det...
    Har oxå sådant, men använder inga gödninspreparat... vet inte vad det beror på .

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Samma sak på mina Anubis. =) Posthorns snäckorna äter av det när det kommer åt =)
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • stosse
        • January 2009
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av Lilla Damen
        En alg av något slag... drabbar oftast långsamväxande växter, typ anubas... inte vidare vackert men växten (eller iallafall anubas) tar ingen större skada av det...
        Har oxå sådant, men använder inga gödninspreparat... vet inte vad det beror på .
        Okej tack så då har jag ingen anledning att tro att växten har dött eller e på väg att dö? Det känns skönt även om det ser lite tråkigt ut....

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ursprungligen postat av stosse
          Okej tack så då har jag ingen anledning att tro att växten har dött eller e på väg att dö? Det känns skönt även om det ser lite tråkigt ut....
          Man kan alltid nypa bort de fulaste bladen
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Prova plantera långsamt växande växter skuggigt istället, då blir de inte så algiga

            Kommentar

            • stosse
              • January 2009
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av Mick13
              Man kan alltid nypa bort de fulaste bladen
              japp sagt och gjort. Det har jag gjort idag och planterat om dom små skotten får bara hoppas att dom tar sig och växer sig stora och vackra. Den som var mest svart var nästan död så den tog jag bort fast jag sparade nåra skott där med.

              Men ni hade helt rätt på dom andra växterna är det mörka alger får nog se om jag inte skaffar en sån där snigel eller snäcksnigel som kan tugga i sig lite....

              Kommentar

              • stosse
                • January 2009
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av Mick13
                Man kan alltid nypa bort de fulaste bladen
                Nu har jag nypt av och rensat bland mina växter när jag gjorde ett vattenbyte igår. Blev mycket bättre. Fick ta bort en av växterna den var nästan död. Men annars blev det helt okej tycker jag.

                Senast redigerad av stosse; 01 July 2009, 10:13. Anledning: Glömde länk till bild hur det ser ut.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Det är alger som sagt. Algätare kan minska problemet, men minst alger brukar man få om man bättrar på växternas förutsättningar med mer ljus och bättre näring.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...