Salt chocka växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    Salt chocka växt?

    Hej.
    Kan man salt chocka en växt i detta fall en anubias nana för att ev ta död på ev sniglar och parasiter. Har läst nån stans om en metod som gick ut på att stoppa ciklider i starkt saltat vatten en stund för att ta kål på parasiter, Så kan detta användas med växter med?

    Vet inte om det är nån "skit" i växten men bättre att vara på den säkra sidan.
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #2
    Ursprungligen postat av Jemmba
    Hej.
    Kan man salt chocka en växt i detta fall en anubias nana för att ev ta död på ev sniglar och parasiter. Har läst nån stans om en metod som gick ut på att stoppa ciklider i starkt saltat vatten en stund för att ta kål på parasiter, Så kan detta användas med växter med?

    Vet inte om det är nån "skit" i växten men bättre att vara på den säkra sidan.
    Pröva kan du, men risken är att du tar kål på växten samtidigt med snäckorna (som jag misstänker du syftar på när du skriver "sniglar").
    Några parasiter lär du inte döda med saltet. Faktum är att när man stoppar en fisk i saltlösning är det ytterst osannorlikt att det dödar parasiterna, snarare hjälper saltet fisken upprätthålla osmotisk balans och dess eget immunsystem kan därmed lättare agera mot parasiten.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Jag provade att salta ett akvarium (efter att ha tagit ut fiskarna förstås) för att bli av med snäckor för några veckor sedan. Fiskarna lekte hela tiden men snäckorna åt upp rommen. Jag började med en deciliter salt och snäckorna vred sig och såg inte ut att må bra men dog inte. Så jag hällde i mer salt. Mycket mer. Kanske 3-4 deciliter på 54 liter vatten. Allt löste sig. Snäckorna dog inte, men jag började bli orolig för mina växter (Cabomba och Ceratophyllum). Det slutade med att jag fick byta ut allt vatten och plocka de snäckor som syntes. Efter några veckor hade jag fått upp alla. Växterna dog. Så det där med salt ska jag inte prova igen. Det är bara att plocka som gäller. Svårt att hitta alla men inte omöjligt om man har tålamod.

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Om du har för många snäckor matar du för mkt, får dom mindre att äta lägger dom mindre rom. Enkelt.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        Arbetssätt...