Håralger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    Håralger.

    Har fått håralger i mitt relativt nytartade 530.
    De sätter sig på inredningen och på växterna.

    Vad beror det på och hur blir man av med dem?
    Senast redigerad av jockson; 21 June 2009, 11:39.
    Mvh.
    Jocke
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hur ser algerna ut? Har aldrig hört talas om håralger.

    Det bästa sättet att få bukt med alger är att ha mkt snabbväxande växter och PMDD.
    Se länk -> http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Amanoräkor kan hjälpa en del.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • jockson
        • December 2008
        • 248

        #4
        Ursprungligen postat av TinaM
        Amanoräkor kan hjälpa en del.
        Inte i ett akvarie med rovfisk :/

        Tror de kallas vattenhår i zoopets algregister.
        Mvh.
        Jocke

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Ursprungligen postat av jockson
          Inte i ett akvarie med rovfisk :/

          Tror de kallas vattenhår i zoopets algregister.
          Aha, då går det ju inte! Har du minskat mängden växtnäring på sistone?
          Jag fick ett bra tips av Johanski när jag fick en massa håralger. Han skrev något om att det kunde vara ändrade näringsnivåer som kunde orsaka detta.

          Jag hade de facto ändrat på växtnäringen genom att börja göda med Profito i stället för det växterna var vana vid, dvs AquaCare. Det blev mer järn i karet och håralgerna tog fart.

          Så jag återgick till AquaCare och tillsatte 6 amanoräkor i mitt 720 och nu har jag inte en håralg kvar.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • jockson
            • December 2008
            • 248

            #6
            Ursprungligen postat av TinaM
            Aha, då går det ju inte! Har du minskat mängden växtnäring på sistone?
            Jag fick ett bra tips av Johanski när jag fick en massa håralger. Han skrev något om att det kunde vara ändrade näringsnivåer som kunde orsaka detta.

            Jag hade de facto ändrat på växtnäringen genom att börja göda med Profito i stället för det växterna var vana vid, dvs AquaCare. Det blev mer järn i karet och håralgerna tog fart.

            Så jag återgick till AquaCare och tillsatte 6 amanoräkor i mitt 720 och nu har jag inte en håralg kvar.
            Jag göder med pmdd, och eftersom det är ett nystartat kar så har jag inte bytt så mycket vatten ännu. Håller även på med en medicinering mot vitaprick som slutar i morgon, då tänkta jag byta ca 20% och tillsätta normaldos pmdd. Har förmodligen tagit i lite för mycket med pmdd tidigare och fått i för mycket järn.
            Mvh.
            Jocke

            Kommentar

            Arbetssätt...