Är Power glo skit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Är Power glo skit?

    Har ett 16000 K lysrör från Power Glo sedan ett år och jag tror att denna är roten till allt onda. Möjligtvis är färgtemperaturen problemet.

    Det onda är ett täcke med mörkgröna korta alger som kommer över rötter stenar, grus och växter..

    Kommer det att hjälpa att skaffa nytt rör med runt 4200-5600 K..

    Kort frågat, är mitt rör skit?
  • Guest

    #2
    Kort svar: Nej!

    Power glo har nog 18´k med.
    Och en livslängd på ca 1år, så det bör snart bytas då.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Om du vill testa ngt nytt testa aquarell lysrör!
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Då är det på 18 000 K (kommer ej ihåg 16 eller 18)
        Hade hoppats på ett, ja det är skit svar men byter till annat ändå.

        Eller jag byter båda rören, är så trött på dessa alger... Powerglowet är 18 månader och det andra (Sylvana någonting typ standard i MPs skåp) 7 månader (känns för visso som slöseri men är snart desperat. har ju flyttat under tiden och därimellan byggt om akvariet med ny inredning men de jävla algerna förföljer mig, får snart se mig om i bakspegeln när jag kör så att bilen inte heller blir täckt. Börjar undra vad jag har för kranvatten (är ju oxå nytt givetvis efter flytt). Har lagt ner så mycket tid på akvariet efter flytt och så kommer eländet efter bara 6 dagar tillbaka

        Skulle jag slängt mina gamla rötter? Har lust att ta ut alla fiskar och köra hypoklorit eller kanske kaliumpermanganat (knäcker det mesta) i akvariet en vecka så det blir sterilt.
        Senast redigerad av Xul; 18 June 2009, 16:56.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ett foto på algerna vore bra

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            fick lite diklormetan på fingrarna en gång... det började svida o klia efter 5 sek!!
            tvättade me tvål länge o väl men de fortsatte klia...efter några dagar började huden flagna av...usch o fy..vil du ha?? löser nog upp silikonet i din burk menmen... jag har en 5 liters flasska. 300 spänn o de e spikat
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Skall skaffa nya rör idag,

              1. har städat

              2. Lagt i Dolomit (krossad ung 0,5 mm) (förstår inte varför pH hela tiden är 6,5) har svårt att lösa koldioxid, i mitt förra vatten löstes bubblorna upp nästan fullständigt (kör bara runt 8 bubblor per minut, vilket är hälften dennerli rekommenderar som standard inställning 1 bubbla per minut och 10 liter) men detta lär ju heller inte hjälpa efter som det är uteslutande kalcium och magnesium karbonat. Skall åxo kontrollera med vattenverket.
              Men OK akvariet blir ju stabilare.

              3. Mätte Järnhalten och den var i princip 0 efter en vecka!!. Fick dosera enligt nysatt akvarie, nu är den 0,25 mg/L igen. Ferropolen som jag använder växer det i (skalll det väl inte göra) men det skall väl egentligen inte göra någonting.

              4. Kör UV för tillfället, 5 W i 180 L..

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                PowerGlo är inte på 18000 K, snarare runt 10000K. Framberäknat med Robertsons algorithm och en polynombaserad formel som beskrivs här: http://www.nadn.navy.mil/Users/ocean...O_CCTpaper.pdf

                Spektralfördelningen är nästan identisk med populära växtakvarierör som Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar och även Hagens rör LifeGlo. Dessa har gemensamt att dom har mycket hög PUR-effektivitet dvs triggar fotosyntesen hårt.

                Anledningen att du får 0 i järnhalt är förmodligen ditt UV-filter som friterar kelaten som gör järnet vattenlösligt (och därmed mätbart).

                Att du plötsligt får alger beror naturligtvis inte på något som är konstant, tex din belysning.

                Det beror snarare på näringsbrister, för lite ljus eller syre/ammoniuminstabilitet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ganska intressant tanke men när kelatet (vinsyra?) knäcks i UVn vad händer..

                  Antar att järnet fälls ut som mycket små järn II och III oxid partiklar i vattnet där det svävar länge. Frågan är om växterna kan ta upp det då. Skall jag stänga av UV? pH är ju extremt lätt surt 6,5 så jag tror inte så mycket järn är i lösning. Växterna ser ju inte ut att lida av järnbrist dock.

                  Stabilitet? nej akvariet är nästan omstartat men att det skulle explodera i burken var jag inte med på men eventuellt har det lugnat ner sig lite de sista dagarna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Antar att järnet fälls ut som mycket små järn II och III oxid partiklar i vattnet där det svävar länge.
                    Nej, järn är ett av de mest reaktiva ämnena som du kan hitta i ett akvarium. Det kommer försöka binda med vartenda litet ämne det stöter på. Störst sannolikhet är att det blir järnfosfat (som växter inte kan ta upp och som sedimenterar snabbt till bottnen).

                    När jag körde lite högre pH så att kelaten inte funkade så fastnade allt järn i filtret (det mörkröda i bakgrunden är alltså Ehfisubstrat som ska vara vitt):


                    I den oranga hinken ligger några keramikkorn i citronsyravatten där järnet har lösts upp. Lösningen gav skyhögt utslag på järntest, men inget annat test jag hade (nitrat, fosfat, koppar).

                    Samtidigt stod alla växterna stilla i akvariet och hade bleka nya skott, vilket är ett typiskt järnbristtecken.

                    Skall jag stänga av UV?
                    Om du är rädd om din kelaterade gödning bör du inte ha den på dygnet runt. Behöver du köra väldigt hårt med UV:t så kör det under natten när ljuset är släckt och ge den dagsdos mikro direkt på morgonen när det är avstängt. Då har växterna hela dagen på sig att ta in mikro.

                    Stabilitet? nej akvariet är nästan omstartat men att det skulle explodera i burken var jag inte med på men eventuellt har det lugnat ner sig lite de sista dagarna.
                    Extrem instabilitet som t ex omstarter är det som oftast det som triggar mycket stora algodlingar. Kvävecykeln är inte på plats och ammoniumspikar och syredippar härjar fritt vilket algsporer tar som att det inte finns någon konkurrens och att det är läge att börja blomma.

                    Ju längre tiden går och du får mer och mer stabilitet kommer sporerna inte väckas till liv och de alger som finns sakta men säkert dö ut. Vill man skynda på den processen får man skrubba.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Ett problem återstår

                      Hur kelateras järn i naturen? Antar inte alls eller är det humusyror Även i naturen måste väl växterna ta upp järn annars inget klorofyll

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Precis. Humussyror, citronsyror osv. Växterna själva kan släppa ut syror för att lösa upp rost (Fe+++), men även bidra med att reglera atmosfären runt sina rötter så att bakterier kan mineralisera organiska föreningar till ickeorganiska kemikalier som dom kan ta upp.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          (men sitter järnet sedimenterat i filtret och på inredningen i akvariet så kommer växternas aktiva upptag ändå inte göra någon nytta eftersom dom inte når dit depåerna har satt sig..)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #14
                            Om jag inte missminner mig krävs det låga syrenivåer för att järnupptaget ska fungera i naturen ( Krause m.fl.). Likaså var det skillnad på submersa växter och växter som delvis växer ovan ytan vad gäller hur strömt det krävs för att tillföra näringsämnen. Avdunstningen på vass o liknande skulle då ge en "egenskapad" cirkulation vid rötterna medan de submersa var beroende av strömmande vatten. Om Krause fortfarande gäller eller teorierna är passé har jag dock ingen aning om.
                            Tobbe

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Avdunstningen på vass o liknande skulle då ge en "egenskapad" cirkulation vid rötterna medan de submersa var beroende av strömmande vatten.
                              Akvatiska växter pumpar ut joner för att göra plats för de joner dom vill ta upp.

                              Det är tex därför man inte med en TDS-mätare kan mäta någon större skillnad i näringsinnehåll i vattnet trots att växterna tar upp en hel del salter för att växa.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...