Alger brun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    Alger brun

    Hej hur gör jag för att få bort brunalger, jag har ökat ljusexponeringen, samtidigt har vi den lysa årstiden, vad jag vet skulle det bero på brist på ljus men?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Det gäller att hjälpa växterna att konkurrera ut algerna. Använder du dig av något gödnings preparat? PMDD är ett bra alternativ.
    Ancistrus arter är också effektiva mot denna typ av alg.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Relativt nystartat kar?
      Då försvinner dina kiselalger av sig själv efter ett tag, annars är Ancistrus som alg_oa1 ett bra alternativ.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Elisabeth Hansen
        • June 2009
        • 43

        #4
        Tack för svar, jag använder mig av Sera Florena Komplett Gödning, 25 ml i 125 l akvarium 4:ie vecka, ska jag öka mängden? jag har doseret efter rekomendationer,

        Kommentar

        • Elisabeth Hansen
          • June 2009
          • 43

          #5
          Ja det kom efter att jag hadde genomrensat akvariet, har aldrig haft dessa besvär tidigare, har nu akvarium i snart en hel generation. Rensningen blev efter ca 10 år, hade en fantastisk balans hela tiden. Växterna har minimerats, en del är kvar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ok, då kan du säkerligen beteckna karet som nystartat och det kommer att ta ett litet tag innan du fått tillbaka balansen.
            Vill du inte vänta, så är det en eller ett par Ancistrus som hjälper dig, och algerna kommer att vara borta på någon dag.
            Sedan är det inte fel att skaffa en mer komplett gödning som PMDD är, och framför allt mycket billigare i längden.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Elisabeth Hansen
              • June 2009
              • 43

              #7
              Tack Anders för ditt svar, vad är PMDD? ser att flera nämner det, att få tag på Ancistrus vore inte helt fel heller

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ancistrus kan jag mer eller mindre lova dig att din lokala affär har hemma i något kar, de kostar runt 50-lappen beroende på storlek.
                Pmdd hittar du här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81 .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Elisabeth Hansen
                  • June 2009
                  • 43

                  #9
                  Om man går in och läser om PMDD och vill beställa ser det ut som att det finns oliga preparater, hur vet jag vilket som jag behöver?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det som är olika är om du ska ha NutriSi eller Micro.
                    Bor du där det är mjukt vatten så ska du ha NutriSi, medans ifall det är hårt vatten så är det Micro du köper. Köp trepack när du ändå köper, det kostar inte så många kronor mer, men då har du troligtvis ett tag framöver.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Elisabeth Hansen
                      • June 2009
                      • 43

                      #11
                      Tusen tack snälla Anders, vill omgående beställa till mjukt vatten

                      Kommentar

                      • Elisabeth Hansen
                        • June 2009
                        • 43

                        #12
                        En annan tanke er att jag alltid använder Sera Aqua safe, ett också dyrt preparat, kan man skippa det om man har PMDD?

                        Kommentar

                        • vaim
                          • April 2009
                          • 116

                          #13
                          Kan verkligen rekommendera haack.se köpte där för ett tag sedan för första gången.
                          Jag har väldigt stor erfarenhet av köp och transaktioner över nätet och detta var det bästa jag varit med om.
                          Bra kommunikation och väldigt snabb och bra leverans.
                          http://vaim.se
                          http://twitter.com/vaim

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
                            En annan tanke er att jag alltid använder Sera Aqua safe, ett också dyrt preparat, kan man skippa det om man har PMDD?
                            Det kan du sluta med.
                            Har du fått bra balans i karet är det något som är lite onödigt att använda, men inte att föräxla med PMDD. Pmdd är en gödning för växter, Aquasafe är ett vattenberedningspreparat som kostar ganska många onödiga kronor per liter, nu när ditt kar är i balans.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Elisabeth Hansen
                              • June 2009
                              • 43

                              #15
                              Ja jag vet det,varför jag fick den tanke att det kunde evt.ersätta var, att en del av innehållet i Aqersafe er samme som i PMDD något som ska binda klor i vattenet ved vatten byte. Nuvel tack för alla de fine råd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...