Alger brun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

    #16
    Anders en sidsta fråga,vad säger du om Ektozon? fick rådet från min akvarie affär att använda det som antistress ved vattenbyte och ved isättning av nya fisk? att tillföra salt var bra för fiskarna men med försikt för växterna.
    Det er jo ett meddel mot svamp och parasitter, personligen tycker jag inte man ska behandla i förebyggande syfte men att jobba på som du säger att få den bra balans genom att se till att växterna mår bra måste vara det bästa eller hur?
    Senast redigerad av Elisabeth Hansen; 20 June 2009, 10:43.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Salt använder jag endast vid de tillfällen som mina fiskar är sjuka eller behovet av salt i karet kommer av något annat skäl, såsom nitrit.
      Att tillföra det i förebyggande syfte tycker jag är ganska meningslöst, ungefär som om man själv tar nässpray för du kanske blir förkyld nästa vecka. Hur blir det den gången som man verkligen blir förkyld...?
      Har du salt i karet vid varje vattenbyte så måste du även byta minst 50% vatten var gång du risken finns att du anrikar saltmängden i karet och de flesta växter gillar inte detta vid för hög halt i längden.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Elisabeth Hansen
        • June 2009
        • 43

        #18
        Ja du har så rätt så rätt, undrer om kompetensen hos folket i min akvarie affär.
        Bra att nu har tillgång till forumet, det finns en väldig hög kompetens hos många, bra att kunde ventilere med flera de frågor man har,
        Trevlig midsommar
        Elisabeth

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Men det är inget som säger att det jag skriver är rätt...
          Tack detsamma i sommaren? eller vad det nu kallas.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Elisabeth Hansen
            • June 2009
            • 43

            #20
            Nej men det du skrivar låter logisk, helt i överensstemmelse med den kunskap man har i andre sammanhäng mht andre djur och menniskor, samtidig står det fritt fram för alla att komma med sina synspunkter, intet är svart eller vitt, vi välger det som passer oss bäst
            / Elisabeth

            Kommentar

            Arbetssätt...