CO2 och sådant

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lasse
    svarade
    Ryssland? Har jag missat något - trodde den länkade sidan gick till en tysk internetbutik - iofs spelar det nog ingen roll - det är åtminstone för mig den första adaptern jag sett till salu. Nu var det iofs några år sedan jag letade så om det finns på närmare håll så vore det bra att veta.

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • Mella
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Sodastream kostar ca 80 kronor att fylla och ca 200 kronor att köpa - finns överallt där sodastream säljs - exempelvis elgiganten. Problemet är att de har en specialgänga men inlägg #18 löste det problemet

    MVH Lasse
    Ok, menas det att det blir till att skicka efter i från Ryssland
    eller finns dessa på närmare håll,

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Sodastream kostar ca 80 kronor att fylla och ca 200 kronor att köpa - finns överallt där sodastream säljs - exempelvis elgiganten. Problemet är att de har en specialgänga men inlägg #18 löste det problemet

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • Mella
    svarade
    Ursprungligen postat av Skiren
    Du behöver inte ha nån stor tub. Finns små också. Sodastream flaskorna är ju väldigt smidiga
    Det där med sodastrem flaskor är ja nyfiken på, ja kör med engång tuber av märket Hydor iofs så räcker en sådan ca:1mån vid 2bubblor /sek , men ja misstänker att sodastream är billigare, var köper ja dessa??

    Lämna en kommentar:


  • Amazon77
    svarade
    Ok, tack så mycket för det svaret. har blivit lite ljusare nu

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Amazon77
    Hej! Jag håller på att rusta upp mina akvarium. Jag her beställt PMDD och fixat ny belysning. Jag har hört talas om CO2 och sådant, är det nödvändigt för att växterna ska växa bra? Tacksam för svar!
    Nej det är inte nödvändigt för att det ska växa bra i ditt kar.
    Har du valt växter som inte har så stora krav, göder med PMDD och hyffsad belysning med reflektorer så är det inget som är tvunget i nuläget.
    Du kan välja växter som ordnar till det så bra att du får rensa ett par gånger i månaden så det inte blir helt tätt i karet, såsom Limnophila sessiflora, Hygrophila polysperma, olika Vallisneria, Cryptocoryne, en del Svärdsplantor mm mm.

    Skulle du däremot efter ett tag börja fundera på lite svårare (ofta även snyggare) växter kan du börja läsa in dig på co2, och i ett 100 liters funkar det alldeles utmärkt med mäsk, fast det är lite mer meck och lite ostadigare, men billigare.

    Lämna en kommentar:


  • Hawkmoon
    svarade
    Det finns två varianter, rak eller vinkelkoppling.
    sikta in dig på någon av dessa två, eller båda
    adaptSC-W21
    WadaptSC-W21
    En bra tryckregulator(om behov finns) komplett med magnetventil och nålventil är
    co2-dr-us2-w21s-mv

    Mvh
    Hawkmoon

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    nu kan jag ju inte tyska Vilken är det som passar till sodastream?

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • Hawkmoon
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Skiren - har du en adapter för sodastream? Vart går den att få tag i?

    MVH Lasse
    Jag köpte adaptern+regulator härifrån, snabbt och smidigt.

    Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie

    Lämna en kommentar:


  • Skiren
    svarade
    Skiren - har du en adapter för sodastream? Vart går den att få tag i?
    En kille på plantswap hade till de nya tuberna. Och jag har bara gissat mig till att det är den från sera som säljs på pwss.

    I ett 100L räcker 6kg i ungf 2år så utspritt blir det en ganska liten kostnad. Dessutom går det att hitta lite billigare i tyskland(om än inte så mycket med dagens krona)

    Lämna en kommentar:


  • Amazon77
    svarade
    ojoj, hmm..., det var lite mer än vad jag väntat mig :/ Jag har ett 100L 0ch ett 56L, men det är nog 100L jag vill ha detta till (om jag ska köpa)

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Skiren - har du en adapter för sodastream? Vart går den att få tag i?

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • Skiren
    svarade
    Runt 2500kr för ett system med stor tub(6kg) beroende på hur billigt du kan hitta en sån i Falun(räknade med 800kr). Den blir billigast i längden i drift också.

    Sedan kostar ett system med 2kg tub 3500kr (om du köper tuben från pwss, hos brandfirma borde det bli billigare än med stor tub) Du får fylla lite oftare då.

    Ett system med sodasreamflaskor kostar ungf 2000kr. Billigast och ganska lätt men du får fylla på tuberna ofta.

    Hur stort akvarium har du?

    Lämna en kommentar:


  • Amazon77
    svarade
    ja du..., det som är bäst och billigast

    Lämna en kommentar:


  • Skiren
    svarade
    Det beror på om du vill ha liten, stor eller sodastream tub förstås

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...