växtboost??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    växtboost??

    Tjabba! att ha växtkar e ju typ = me nån slags växtboost. men de e väl co2? eller e jag way out nu?
    Om de nu e co2 (eller nån annan gas) så kan man ju anta att de e en viss gräns för fiskarna trivsel eller hur?

    Hur mkt kostar en sån "gasanläggning"? hur ofta används den?
    Kan man mäta mängden gas i vattnet?
    Och det viktigaste av allt. vad är maxvärdet av gas för fiskarna trivsel?
    man vill ju ha det grönt och fint men om man har för mkt gas...kommer fiskarna då att simma runt me lite panikångest? de vill man ju inte...
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Silvertejp
    • March 2009
    • 73

    #2
    Finns även något som kallas för PMDD, det ger växterna en sorts "boost"


    Co2 ska jag inte utala mig om då jag inte har någon erfarenhet av det..
    Gör om gör rätt!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      jo de vet jag pmdd... men jag menar...såna som kör me aquascaping tex...dom kör väl me co2? men hur mkt co2 kan man ha i vattnet utan att fiskarna mår dåligt så att säga... man vill ju att alla ska må bra

      vill bara bolla lite idéer värden o sånt...
      priser o tips vart man köper o användingssätt skulle inte sitta fel...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #4
        Du mäter pH och kH på vattnet och läser sedan av i en tabell hur mycket gas du har löst. Gasen skall stå på hela tiden karet är tänt och är absolut inget man duttar med. Man ska lösa upp ca 30ppm CO2 i vattnet och det tar inte fiskar skada av.
        Det som känsliga fiskar kan reagera på är att pH kommer ligga mellan 6,5-7

        Köper du det i Sverige och hittar en billig CO2 tub(pris varierar kraftigt i landet) så kostar det runt 2000kr beroende på kvalitet osv.
        Senast redigerad av Skiren; 14 June 2009, 23:45.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Hur mkt kostar en sån "gasanläggning"? hur ofta används den?
          Kan man mäta mängden gas i vattnet?
          Och det viktigaste av allt. vad är maxvärdet av gas för fiskarna trivsel?
          man vill ju ha det grönt och fint men om man har för mkt gas...kommer fiskarna då att simma runt me lite panikångest? de vill man ju inte...
          > Kan man mäta mängden gas i vattnet?

          Ja, när man tillsätter koldioxid så sjunker vattnets pH och med hjälp av en tabell kan man därför läsa ut koldioxidhalten ur vattnets pH och KH-värden. (Förutsatt att man inte tillsatt några skumma pH-buffrande ämnen).

          > Och det viktigaste av allt. vad är maxvärdet av gas för fiskarna trivsel?

          Olika för olika fiskar men 25-30 ppm brukar vara en ok övre gräns.

          > man vill ju ha det grönt och fint men om man har för mkt gas...kommer fiskarna då att simma runt me lite panikångest? de vill man ju inte...

          Det är fullt möjligt att döda fiskarna med koldioxiden. Försiktighet krävs!

          Här finns lite information om koldioxid som jag skrev för några år sedan: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            ok petnym! tack så mkt!!
            så ska vi se om det blir av detta
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            Arbetssätt...