Riccia fluitans blev jag lurad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

    Riccia fluitans blev jag lurad?

    Tog mig i kragen och slog till på en auktion på tradera, väntade som tusan på att den skulle dimpa ner i brevinkastet och i går gjorde den det.

    I auktions texten stog det att man la bud på 3 bitar som ligger på 10x10 cm och en tjocklek på 3 cm, när jag öppnade hela paketet och skulle släppa ner dessa i akvariet så var allt sönder smulat,bara små delar på några centimeter som flöt runt överallt.

    Jag kände mig lurad och besviken på direkten då jag hade föreställt mig att det skulle vara tre bitar,hela bitar som satt i hop...

    Har jag fått detta helt om bakfoten, eller ska det vara "söll" söndersmulat

    *Värme och Ljus*/Nitra
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det händer att det ser ut så , låt det flyta omkring i ytan så ska du se att det snart börjar växa till sig. Det är inte den lättaste mossan att få snygg, men klarar du det så brukar det bli skitsnyggt!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Hade nog också blivit besviken om det stod 3 bitar hade varit skillnad om det stod 3 tussar.
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Nitra
        • November 2005
        • 39

        #4
        Hade sånna stora förväntningar,plus att jag verkligen legat i sängen och drömt mig bort vad jag ska sätta dessa bitar,och när ser dessa så är det bara fluff, nu har jag efter mycke juvulskap lyckats binda fast dessa söll bitar på en rot,men misstänker att jag får klippa upp allt igen eftersom jag använde sy tråd, vilket jag inte tror är det bästa

        Eller vad säger ni?
        En fågel viskade i mitt öra i efterhand att jag nog skulle ha tagit fiskelina...

        Vilken luredrejeri snubbe*fnyser och fräser på han*

        Vet nån vart man får tag på monosolenium tenerum?
        Någon som kanske vilja sälja,eller är det kanske förbjudet att fråga sånt här?
        I så låssas att ni inte såg den frågan i så fall,och i fortsättningen kommer det ej att upprepas!

        Värme och Ljus

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Hög risk att du blir besviken igen... för både riccia fluitains och monosolenium tenerum är "lösa blad" som häktar i varandra. Vanligtvis behöver man använda nät för att fästa dessa under vatten.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag hade länge själv Riccia fastbundet med fiskelina på skifferstenar. Det finns helt klart två olika sorters Riccia man som säljare kan erbjuda - ihophovat restklipp från att man klippt sina Ricciastenar eller hela tussar som vuxit på ytan.

            Den senare varianten är betydligt tätare och enklare att ha att göra med.

            Å andra sidan så är Riccia, liksom Monoselenium, ett ogräs som är svårt att bli av med så allt du behöver göra är att hova upp och låta klippet växa till sig i hoven som du bara lägger över hörnet på akvariet. Det borde bli en hyffsat tät "Riccia-kaka" på bara någon/ett par veckor som du kan binda fast nere på bottnen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Nitra
              • November 2005
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Hög risk att du blir besviken igen... för både riccia fluitains och monosolenium tenerum är "lösa blad" som häktar i varandra. Vanligtvis behöver man använda nät för att fästa dessa under vatten.
              Näää säger du det
              Hmmm*harklar sig*
              Men vad huuun vad ska man sattsa på om man vill ha en bottentäckande växt bara några centimeter hög?

              Men...nät alltså,
              rotar dog sig sen efter ett tag så att man kan ta bort nätet?
              och vilket nät skulle du vilja tipsa om då?

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra
                Näää säger du det
                Hmmm*harklar sig*
                Men vad huuun vad ska man sattsa på om man vill ha en bottentäckande växt bara några centimeter hög?

                Men...nät alltså,
                rotar dog sig sen efter ett tag så att man kan ta bort nätet?
                och vilket nät skulle du vilja tipsa om då?
                Nålgräs är en växt som är otroligt snygg, rätt krävande dock.

                Annars har du de ultimata bottentäckarna glosso och HC. Allt kräver dock CO2 för att täcka botten på ett kar inom de närmsta 3 åren.

                Riccia rotar sig inte, nej. Däremot så växer den över nätet så det inte syns.

                MVH Johan

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Hög risk att du blir besviken igen... för både riccia fluitains och monosolenium tenerum är "lösa blad" som häktar i varandra. Vanligtvis behöver man använda nät för att fästa dessa under vatten.
                  Sorry Peter men nu får jag rätta dig en smula.

                  M.T "pellia" har jag fastvuxen både på min slimline samt på div. trädrötter i akvariet och i "brynet" av vattenytan., den har en mittsträng och är en ormbunke, så räkna den som en sådan. mina är dessutoom inte "lösablad" i den bemärkelsen som ricca är, utan ett stort nätverk av en gren, men om man pillar för mkt så bryts den och oftast när man köper så é det mkt mer "trasig" än när man haft den ett tag.,

                  Riccia fastnar ALDRIG i någonting oavset man använder nät eller tråd

                  M.T "pellia" kan ha hjälp av at stanna på ett ställe genom att ha tråd virad runt föremålet man vill ha det på ja.
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Riccia fastnar ALDRIG i någonting oavset man använder nät eller tråd
                    FEL den fastnar i allt är ett elände att bli av med!
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      Sorry Peter men nu får jag rätta dig en smula.

                      M.T "pellia" har jag fastvuxen både på min slimline samt på div. trädrötter i akvariet och i "brynet" av vattenytan., den har en mittsträng och är en ormbunke, så räkna den som en sådan. mina är dessutoom inte "lösablad" i den bemärkelsen som ricca är, utan ett stort nätverk av en gren, men om man pillar för mkt så bryts den och oftast när man köper så é det mkt mer "trasig" än när man haft den ett tag.
                      För all del, du har rätt... den växer fast, men det kan ofta vara svårt att få loss i ett stycke. Jag ville mest påpeka att det är inte direkt en växt med rot och stam som de flesta andra akvarieväxter.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #12
                        Någon som har tips på nät som kan fungera i akvariet för att binda fast tex Riccia?
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          jag köpte mitt nät på HornBach (grått plastnät)
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av Skiren
                            FEL den fastnar i allt är ett elände att bli av med!
                            Något den mycket lätt fastnar i är glas, har Riccia som växt fast i ytläge i mitt ena kar, hälften växer emerst och hälften sprider sig submerst.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...