Gröna alger i sanden (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Gröna alger i sanden (?)

    Jag har vit blästersand. Snyggt men....

    Ganska fort fick jag alger i karet. Löste detta med växter + siamesiska algätare.

    Däremot ser jag i att det finns gröna alger i sanden genom glaset. Sanden ser mer grön ut än vit... rör jag i den så kommer stora bitar upp.
    Tyvärr är överallt, så det är inte lätt att slamsuga upp det heller.

    Förslag? Röra runt som en dåre och sedan börja fiska...? Går det bekämpa i sanden...?
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    #2
    Ursprungligen postat av zoolander
    Jag har vit blästersand. Snyggt men....

    Ganska fort fick jag alger i karet. Löste detta med växter + siamesiska algätare.

    Däremot ser jag i att det finns gröna alger i sanden genom glaset. Sanden ser mer grön ut än vit... rör jag i den så kommer stora bitar upp.
    Tyvärr är överallt, så det är inte lätt att slamsuga upp det heller.

    Förslag? Röra runt som en dåre och sedan börja fiska...? Går det bekämpa i sanden...?
    Tror att jag har samma alg. Går inte alls att slamsuga upp för att "biten" blir för tung. Har trådalger på glaset så jag misstänker väl att det är något liknande. Men klart svårare att få bort från botten. Hoppas på att du får svar på den här tråden så kanske jag får lite tips också

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Sök efter cyano härinne och se ifall det är det ni har.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Annalill
        • March 2009
        • 134

        #4
        Japp, sånna har jag iaf. Hittade en bild, förstår mej inte på alger utan bilder :P

        Är det stora vattenbyten som gäller?
        Vet vad jag har gjort för fel = vad som orsakade alla hemska alger. Nu vill jag bara att allt ska bli bra igen :P

        Kommentar

        Arbetssätt...