Funderingar kring PMDD-dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • parlin
    • January 2009
    • 23

    Funderingar kring PMDD-dosering

    Hej,

    Jag har lite funderingar kring dosering av PMDD. Jag har tidigare doserat 1 normaldos vid vattenbyte en gång i veckan. Nu har jag uppgraderat belysningen från 0,3 till 0,77 W/l samt förbättrat min Co2-reaktor.

    Karet har bara varit igång en månad och nu har de gröna prickalgerna gjort entré. Beror det på fosfatbrist eller är detta något som normalt kommer i ett nystartat kar?
    Anubias bubblar på som bara den men de nya bladen på mina svärdsplantor är bleka och förvridna. Hur som helst känns det som om jag borde öka dosen PMDD, någon som kan rekomendera hur jag ska göra?

    mvh Pär
  • Guest

    #2
    Jag hade ökat till det dubbla. Alltså 2 x dos/V efter VB.

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      Jag hade ökat till det dubbla. Alltså 2 x dos/V efter VB.
      Ja, börja så och testa, jag har ungefär samma förhållanden i ett jag kör 2,5 doser - 1,5 vid vatten bytet varje vecka, 1 esedan fter 2-3 dagar, har mycket växter, blir bra fart på det, började med 1 per vecka, ökade succesivt, verkar nu vara "mättat"

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Beror det på fosfatbrist eller är detta något som normalt kommer i ett nystartat kar?
        Ja det beror sannolikt på låga fosfatnivåer men att alla nivåer relativt varandra är riktigt bra - dvs egentligen är bara doseringen generellt lite för låg.

        Jag hade ökat till det dubbla. Alltså 2 x dos/V efter VB.
        +1
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • parlin
          • January 2009
          • 23

          #5
          Tack så mycket för råden, jag ska börja med att dubbla dosen.
          Eftersom jag är relativt ny med PMDD/CO2 ska jag ställa en newbie-fråga.
          Blir det någon skillnad om man doserar allt efter vattenbytet jämfört med om man doserar normaldos två ggr i veckan, säg lördag och onsdag?

          Som nybörjare skulle man kunna tro att om man doserar allt på en gång blir det större överskott av näringsämnen i början som då kan utnyttjas av alger...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Blir det någon skillnad om man doserar allt efter vattenbytet jämfört med om man doserar normaldos två ggr i veckan, säg lördag och onsdag?
            Ja du kommer köra generellt lägre men stabilare koncentrationsnivåer om du splittar doseringen.

            Frågan blir då om växterna är lata och gillar den höga koncentrationen i början av veckan och då kan suga upp större delen av sitt näringsbehov eller om du kör dom lite hungrigare och "på tå" som gör att dom klarar lägre koncentrationer.

            Spontant tror jag det senare alternativet generellt sett är bättre eftersom stabila nivåer alltid är bra. Men jag gör på första sättet, dvs en dubbeldos efter vattenbytet. För att jag är lat.

            Som nybörjare skulle man kunna tro att om man doserar allt på en gång blir det större överskott av näringsämnen i början som då kan utnyttjas av alger...
            Alger kommer alltid ha mycket mer näring än dom behöver oavsett om du ger en normaldos eller en dubbeldos.. (Tricket är alltså att inte få dom att börja blomma, och dom börjar blomma om du börjar mixtra med ammonium/syrenivåer eller kör akvariet instabilt)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • parlin
              • January 2009
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Frågan blir då om växterna är lata och gillar den höga koncentrationen i början av veckan och då kan suga upp större delen av sitt näringsbehov eller om du kör dom lite hungrigare och "på tå" som gör att dom klarar lägre koncentrationer.
              Ok, jag visste inte att växterna kunde buffra näringsämnen i någon större utsträckning, isf borde det ha mindre betydelse än vad jag trodde. Då känns det ju enklare att göra som du gör.

              Ursprungligen postat av defdac
              Alger kommer alltid ha mycket mer näring än dom behöver oavsett om du ger en normaldos eller en dubbeldos.. (Tricket är alltså att inte få dom att börja blomma, och dom börjar blomma om du börjar mixtra med ammonium/syrenivåer eller kör akvariet instabilt)
              Hur kan man då dra slutsatsen att det rör sig om fosfatbrist i mitt fall?
              Jag förstår inte kopplingen mellan algblommning och brist på fosfat för växterna om algerna i princip alltid har de näringsämnen de behöver.

              Förutom ammonium, nitrit, svajig CO2, vilka andra företeelser bidrar till ett "instabilt" akvarium? Svajiga nivåer av näringsämnen?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ok, jag visste inte att växterna kunde buffra näringsämnen i någon större utsträckning, isf borde det ha mindre betydelse än vad jag trodde. Då känns det ju enklare att göra som du gör.
                Jag har för mig Claus Christensen på Tropica nämde någon växt som kunde suga upp 1000-10000 ggr mer järn än vad den faktiskt behövde för tillfället. Ett intetsägande extremexempel men ändå.

                Hur kan man då dra slutsatsen att det rör sig om fosfatbrist i mitt fall?
                Jag förstår inte kopplingen mellan algblommning och brist på fosfat för växterna om algerna i princip alltid har de näringsämnen de behöver.
                Alger kommer främst vid miljöförändringar, i detta fallet ammonium och syresvängningar men även CO2-svängningar. Detta är triggern till förökning, när algsporers vilja att växa och föröka sig drar igång.

                När triggern har kommit så verkar det som nivåerna av andra näringsämnen bestämmer lite vilken algspor som blir herren på täppan.

                Har du t ex väldigt låga kvävenivåer och du får en ammoniumknäpp kommer det ofta Cyanobakterier.

                Har du väldigt varierande CO2-nivåer så brukar toffsalger vara dom som klarar sig bäst.

                Har du väldigt låga fosfatnivåer så brukar kiselalger eller prickalger dyka upp när miljöförändringen triggar.

                Märk att jag säger "verkar som". Det är empiriska data samlade från en oherrans massa växtakvarister runtom i världen.

                Du kan naturligtvis lika gärna få någon annan algodling, men det syns vissa svaga samband. T ex låga fosfatnivåer + trigger leder ofta till prickalger.

                Förutom ammonium, nitrit, svajig CO2, vilka andra företeelser bidrar till ett "instabilt" akvarium? Svajiga nivåer av näringsämnen?
                Den helt klart starkaste triggern är svajjiga ammoniumnivåer i kombination med svajjiga/låga syrenivåer. Detta är ett mycket tydligt tecken på att andra växter och alger inte finns i närheten och att det är läge att utnyttja den snabba kvävekällan med stor chans att bli herre på täppan.

                Svagare triggers är svajjiga CO2-nivåer och svajjiga ljusnivåer.

                Detta handlar alltså om vad som får igång alger. Inte vad som konkurrerar ut alger.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • parlin
                  • January 2009
                  • 23

                  #9
                  Tack å´bock för informationen!

                  Det handlar alltså mest om att ha stabila förhållanden och ha kontinuitet i vattenbytena, då bör man klara sig från större algutbrott trots att man fipplar lite med PMDD i början innan man hittar rätt gödningsregim.

                  Stämmer det?

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Jag har aldrig fått nån alg explosion av att öka PMDD, däremot har jag testat olika recept med negativt resultat.

                    Det är mycket stabilare att dubbelhöja 1 gång, än att smyghöja varje vecka.

                    Sj doserar jag PMDD 2gg/V.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det handlar alltså mest om att ha stabila förhållanden och ha kontinuitet i vattenbytena, då bör man klara sig från större algutbrott trots att man fipplar lite med PMDD i början innan man hittar rätt gödningsregim.

                      Stämmer det?
                      Ja. Det farligaste är egentligen att halka ner på så låga näringsnivåer att växterna står näringsbegränsade varpå syrehalt sjunker och ammoniumhalten ökar.

                      Men jag rekommenderar inte att tokdosera PMDD ändå, speciellt inte om man har räkor eller lågt KH. Lågt KH och hög nitrathalt verkar ge kalciumbristsymptom på vissa växter med hög andel cellulosa/lignin - varför har jag ingen aning om. Högt KH/Högt pH med tokdosering av EDTA-baserad mikrogödning kan även få kelatet att denaturera och göra att järnet fäller ut i filtret. Osv.

                      Lagom är bäst.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • parlin
                        • January 2009
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Lågt KH och hög nitrathalt verkar ge kalciumbristsymptom på vissa växter med hög andel cellulosa/lignin - varför har jag ingen aning om.
                        Hmm, i mitt tidigare kar fick mina svärdsplantor vridna/vågiga blad, det skulle kunna vara ett tecken på kalciumbrist (har jag för mig), men det skulle alltså kunna vara det du beskriver också. Jag har ett kh på 3-4 enligt vattenverket och med ett gammalt dropptest hade jag 5, vilket väl inte anses såå lågt.

                        Jag kommer iaf göra som ni säger och öka till dubbel dos vid vattenbytena.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...