Sniglar på växten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Feffe
    • May 2009
    • 68

    Sniglar på växten

    Jag var och köpte lite nya växter till mitt akvarium i helgen och nu när det har gått några dagar så har jag upptäkt att den ena plantan är befolkad av 3-4 jättesmå sniglar. Skalet är vitt/ljust på vissa och någon har svart skal. Jag har ingen aning om vad växten heter, men det ser ungefär utt som bladen på en yuccapalm, utan stam då.

    Är det något farligt för mina växter eller fiskar i akvariet? Ska jag plocka bort sniglarna eller se om dem växer och blir något skoj?
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    inget farligt med sniglar...men tänkt dig för om du vill ha dom eller inte...för när du väl bestämt dig att du vill ha dom...så blir du aldrig av med dom igen :P

    Kommentar

    • Feffe
      • May 2009
      • 68

      #3
      OK, funderar på att ta bort dem. Tack för svar.

      Kommentar

      • ankan94
        • February 2009
        • 199

        #4
        om man har otur så kan sniglarna käka på växterna, så jag skulle ta boet dom så snabbt som möjligt!

        Kommentar

        • Metalbitch
          • June 2009
          • 118

          #5
          Ursprungligen postat av Feffe
          OK, funderar på att ta bort dem. Tack för svar.
          man brukar få dessa rackare med växter och dom är verkligen en plåga och förökar sig som bara den,praktbotian är annars den bästa snäckätaren..jag skaffade mig en så vips alla snäckor borta och har aldrig kommit tillbaka
          Everything you have touched is fu**ed

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Eller också tycker man att snäckorna hjälper till med städning

            Kommentar

            • Feffe
              • May 2009
              • 68

              #7
              Jag plockade bort dom som jag såg. Sen gick det några dagar och jag gjorde ett vattenbyte då låg där en ganska stor snäcka på vattenytan :S, var dock inte död. Får se hur det utvecklar sig, kanske får köpa sig en snäckätare.

              Kommentar

              • ibis
                • December 2008
                • 223

                #8
                Hur stort akvarium har du? Tänk på att Praktbotian blir ganska stor.
                54 liter WTF

                Kommentar

                • Feffe
                  • May 2009
                  • 68

                  #9
                  Ursprungligen postat av ibis
                  Hur stort akvarium har du? Tänk på att Praktbotian blir ganska stor.
                  Jepp, kollade artbeskrivningen nu. Jag kan inte ha den då jag bara har 120 liter just nu. Får fortsätta plocka sniglar!

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    eller gilla snäckorna som sagt. de käkar överbliven mat, äter alger etc... helt enkelt bra

                    har aldrig sett en snäcka (av de "vanliga" akvariesorterna) äta av växterna!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Amazon77
                      • July 2008
                      • 129

                      #11
                      Jag fick också med några snäckor när jag köpte växter till mit nya akvarium. Jag bestämde mig för att behålla dom. Efter några månader så var akvariumet helt fullt med dom och det låg snäck-rom överallt. Så jag köpte två Praktisar. Dom är borta nu men det ligger massor med tomma skal på botten :P
                      54L
                      175L Sällskap

                      Kommentar

                      • dhuron

                        • March 2007
                        • 119

                        #12
                        har du ett litet akvarium kan du köpa en Anentome helena snäcka dom äter andra snäckor. OBS helena behöver protein för att överleva så när snäckorna tar slut får du stödmata den.

                        /Tobbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...