Är detta tofsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Är detta tofsalger?

    ...som växer på mitt grus? Isåfall - vad gör jag? (Har sen länge - 10 mån. kanske) kört med Easycarbo. CO2 sedan ca en månad, frodig växtlighet tycker jag själv. Reflektorer på lysrören, tänt 9 tim/dygn, 24 grader i vattnet. Alla värden okej. Och slutligen har jag fallit till föga och köpt två Ancistrus, en vuxen och en halvvuxen. Det här är de äckligaste algerna men det finns fler...
    Bifogade filer
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    #2
    ...och så använder jag såklart PMDD också.

    Kommentar

    • parlin
      • January 2009
      • 23

      #3
      Ja det är tofsalger. Har du plats för lite mer fisk så kan du ju köpa siamesiska algätare. De rensade mitt kar på tofsalger på några veckor, och det var inte lite alger i det karet. Om du väljer den linjen så se till att köpa exemplar som är relativt små, när de blir större tycker jag att de intresserar sig mer för vanligt torrfoder. Orsaken till algerna kan vara svängig CO2 som jag tror triggar igång tillväxten. Har du mäsk eller tub?
      Hade du algerna redan innan du började köra med CO2?

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Ursprungligen postat av parlin
        Ja det är tofsalger. Har du plats för lite mer fisk så kan du ju köpa siamesiska algätare. De rensade mitt kar på tofsalger på några veckor, och det var inte lite alger i det karet. Om du väljer den linjen så se till att köpa exemplar som är relativt små, när de blir större tycker jag att de intresserar sig mer för vanligt torrfoder. Orsaken till algerna kan vara svängig CO2 som jag tror triggar igång tillväxten. Har du mäsk eller tub?
        Hade du algerna redan innan du började köra med CO2?
        Jag har haft algproblem sedan uppstart för ett år sen provat allt möjligt. CO2 sedan en månad. Kör med mäsk enligt den här metoden:


        Kommentar

        • parlin
          • January 2009
          • 23

          #5
          Upplever du det som om tofsalgerna ökar i mängd eller är det bara det att de inte försvinner? När jag körde igång med CO2, PMDD samt nya lysrör stannade tofsalgerna i tillväxt, de försvann dock inte utan fanns kvar. Sedan köpte jag siamesiska algätare som rensade rent. Efter det har jag inte haft problem. För övrigt har jag samma CO2-lösning som du, har dock gjort en egen reaktor för att lösa/slå sönder gasen då jag tyckte att trappan funkade dåligt.

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av parlin
            Upplever du det som om tofsalgerna ökar i mängd eller är det bara det att de inte försvinner? När jag körde igång med CO2, PMDD samt nya lysrör stannade tofsalgerna i tillväxt, de försvann dock inte utan fanns kvar. Sedan köpte jag siamesiska algätare som rensade rent. Efter det har jag inte haft problem. För övrigt har jag samma CO2-lösning som du, har dock gjort en egen reaktor för att lösa/slå sönder gasen då jag tyckte att trappan funkade dåligt.
            Nog tycker jag att de har ökat. Jag antar att jag skulle kunna skaffa sådana där algätare, men om de är lösningen kan man ju undra varför jag vidtagit alla de där andra åtgärderna från början: Visst har jag något färre alger men jag har allt fått intryck från andra trådar här att problemet ska kunna lösas utan att sätta in speciella algätare.

            Det känns lite som "fusk" att använda fiskar som äter upp symptomen. Det skulle smaka fågel komma tillrätta med vad som av många beskrivits som ett problem med balansen i akvariet. Frustrerad.

            Kommentar

            • parlin
              • January 2009
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av JeanM
              Nog tycker jag att de har ökat. Jag antar att jag skulle kunna skaffa sådana där algätare, men om de är lösningen kan man ju undra varför jag vidtagit alla de där andra åtgärderna från början: Visst har jag något färre alger men jag har allt fått intryck från andra trådar här att problemet ska kunna lösas utan att sätta in speciella algätare.
              Om du har läst andra trådar på forumet har du säkert läst att många tror att det beror på svajig Co2, du har säkert läst att många låter siamesiska algätare rensa om man inte vill rensa mekaniskt vilket kan vara ganska jobbigt. Jag säger inte att algätarna minskar tillväxten av alger utan rensar befintliga alger rätt effektivt. För att få bukt med tillväxten kanske det är läge att skaffa CO2-tub för att få bättre kontroll på CO2-tillförseln.

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av parlin
                Om du har läst andra trådar på forumet har du säkert läst att många tror att det beror på svajig Co2, du har säkert läst att många låter siamesiska algätare rensa om man inte vill rensa mekaniskt vilket kan vara ganska jobbigt. Jag säger inte att algätarna minskar tillväxten av alger utan rensar befintliga alger rätt effektivt. För att få bukt med tillväxten kanske det är läge att skaffa CO2-tub för att få bättre kontroll på CO2-tillförseln.
                Visst kan det vara svajigt CO2 som du säger. Men mina problem började långt innan jag skaffade CO2 anläggning, jag kan sammanfattningsvis inte säga att den verkar påverka algerna (ja mer tofsalger kanske) men växterna ser gladare ut.

                Idag har jag ökat belysningstiden igen med 30%, får se vad som händer. Snart har karet varit igång ett år och får jag inte ordning på det så är väl risken att jag hivar det och låter fiskarna bli kattmat. Så blir i alla fall några glada.

                Kommentar

                • parlin
                  • January 2009
                  • 23

                  #9
                  Eftersom växterna har kommit igång och växer bra tror jag bara det är en tidsfråga innan algernas tillväxt ger vika. Men som sagt sitter tofsarna ganska hårt så du får antagligen skrubba mekaniskt för att få bort dem (eller skaffa siameser ). EC använder du ju redan vilket är bra, det ska bidra i bekämpningen. Har du direkt solljus mot akvariet delar av dagen? jag hade det i ett kar och algerna frodades rätt bra då. Köp lite vanlig kattmat och bit ihop ett tag till så tror jag det löser sig.

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av parlin
                    Eftersom växterna har kommit igång och växer bra tror jag bara det är en tidsfråga innan algernas tillväxt ger vika. Men som sagt sitter tofsarna ganska hårt så du får antagligen skrubba mekaniskt för att få bort dem (eller skaffa siameser ). EC använder du ju redan vilket är bra, det ska bidra i bekämpningen. Har du direkt solljus mot akvariet delar av dagen? jag hade det i ett kar och algerna frodades rätt bra då. Köp lite vanlig kattmat och bit ihop ett tag till så tror jag det löser sig.
                    Står i mörkaste hörnet i lägenheten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...