Easy Carbon och/eller siamesiska algätare mot tofs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Easy Carbon och/eller siamesiska algätare mot tofs?

    Jag har nyligen skaffat Easy Carbon, dels för mina akvarieväxter och dels för att bli av med tofsalger. En dum fråga möjligtvis men hur länge dröjer det ungefär innan algerna dör bort? Har, enligt flaskbeskrivningen, doserat 2ml dagligen i mitt 112l kar i snart en vecka.
    Ifall algerna skulle vara ihärdiga, har jag läst att de flesta beslutar sig då för att köpa in siamesiska algätare som istället tar hand om problemet. Jag har dock ingen erfarenhet med denna art och skulle behöva veta lite mer om den;

    Hur många bör jag köpa? Akvariet är som sagt på 112l.

    Finns det risk att de börjar gnaga på växterna? Har nämligen en gallerbladsväxt i mitt kar som är rätt så sällsynt i handeln. Vill helst inte se den bli massakrerad.

    Hur är det med ”mossbollar”? Står de på fiskarnas aptitlista? Hade tänkt köpa in denna alg p.g.a. dekorations skäl.
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    #2
    Mer än två siameser bör du nog inte ha, de irriterar sig ganska mycket på varann det gjorde mina jag hade iaf.
    500 Liter påväg upp igen !

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Med siameser är det snarare så att de blir mer irriterade ju färre de är. Därför bör man ha minst tre. Ensamma siameser blir lite koko i skallen och börjar ibland jaga annan fisk. Det är väldigt sociala fiskar med massor av signaler till varandra, och kanske är det så att ensamma siameser försöker "prata" med andra arter i brist på artfränder. Och då blir det ju gärna snett. :/
      De gnager inte på växter, utan bara på algerna som sitter på dem, och de rätt effektiva, framförallt om de har fått svälta ett tag.
      Döende tofsalger brukar först bli vitaktiga, och ibland släpper de inte. Man får istället ta bort dem för hand.
      Om siameserna skulle äta på "mossbollar" vet jag inte.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • parlin
        • January 2009
        • 23

        #4
        Jag hade grymt mycket tofsalger i mitt förra akvarium på 250 liter pga av en period av tappat intresse för akvariehobbyn. Jag började med EC samt köpte fyra siamesiska algätare. Dessa var rätt små, ca 2,5 cm då. Hur som helst så dröjde bara några dagar innan man såg en markant skillnad på mängden tofsalger. Visst hjälpte EC en del men jag måste säga att de fyra gjorde grovjobbet. På ett par veckor var alla tofsar borta och siameserna växte på sig oerhört snabbt.

        Jag har aldrig varit med om en bättre algätare, och inte rörde dom växterna heller. Jag tycker dessutom att det är en rätt intressant fisk, visst smågnabbas de lite men de går tillsammans i stim och livar upp mitt nuvarande akvarium på ett trevligt sätt.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Hade problem med någon sorts trådalger ett par månader efter uppstart av mitt SA-kar. Jag körde med EC från början men det verkade inte hjälpa. Jag slängde i två stycken siamesiska algätare som jag hade fått med vid köpet av akvariet och efter en vecka var det helt tomt på dessa alger. Mina siameser är iofs rätt stora, runt 10 och 12 cm stora men den stora får sina ryck då den jagar runt den mindre rätt ordentligt ibland. Rätt ofta håller de dock till tillsammans. Skulle tro att de skulle trivas bättre om det fanns lite fler av sin egna art för de är rejält nervösa av sig och får tokspatt om man närmar sig karet för fort. Hur som helst är de rejält duktiga på att äta alger och inga av mina växter har tagit någon skada från dem.

          Kommentar

          • Reggae_Ripan
            • March 2009
            • 250

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Med siameser är det snarare så att de blir mer irriterade ju färre de är. Därför bör man ha minst tre. Ensamma siameser blir lite koko i skallen och börjar ibland jaga annan fisk. Det är väldigt sociala fiskar med massor av signaler till varandra, och kanske är det så att ensamma siameser försöker "prata" med andra arter i brist på artfränder. Och då blir det ju gärna snett. :/
            De gnager inte på växter, utan bara på algerna som sitter på dem, och de rätt effektiva, framförallt om de har fått svälta ett tag.
            Döende tofsalger brukar först bli vitaktiga, och ibland släpper de inte. Man får istället ta bort dem för hand.
            Om siameserna skulle äta på "mossbollar" vet jag inte.
            Hehe ok, jag har en tendens o minnas saker åt fel håll
            500 Liter påväg upp igen !

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #7
              siameser kan äta en del växter tex pogostemon helferi, mossor och om man matar mycket går de över till foderdiet mina siameser har aldrig funkat bra!!

              Kommentar

              • Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

                #8
                Skaffa Siamesiska algätare. Ta 4-5 stycken lite mindre, och att de är i samma storlek, och mata dem inte med något annat på ett tag. De äter inte på växterna (i alla fall inte mina, men kanske de börjar med det när dom blir större), och inte rör de mossbollen heller .

                Ta 3 stycken Ottocinclus också, de kompletterar siameserna och "tar ingen plats".

                Du kan ha 3-4ml EC i 112l utan problem.

                Kolla din belysning också om du har ett spektrum som kan gynna algerna. Byt till trifosfor-rör i så fall. Och sedan det vanliga med bra cirkulation, jämn och hög gödning ETC.
                Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                Kommentar

                • Zaius
                  • August 2004
                  • 150

                  #9
                  Tack för alla informationsrika svaren, de ska komma till bruk. Köpte fem stycken siameser igår. Hoppas att min enda algplåga försvinner inom sin tid. Och ja, nykomlingarna är rätt så trevliga att se på .

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #10
                    Tofsar kommer gärna om det är svajjiga co2-nivåer. Även andra svängningar kan olika alger utnyttja. Mina tips är därför:
                    1. Byt 25% av vattnet en gång i veckan. Välj en dag så du kommer ihåg det, t.ex. varje fredag. Var riktigt konsekvent. Detta brukar trötta ut toffsarna
                    2. Göd med Pmdd. detta brukar gynna de andra växterna så att angripna blad växer bort.
                    3. Skaffa en kolkälla. Easy Carbo, Trycksat co2, Mäskmetoden eller på annat sätt för att stabilisera co2-nivåerna. Jag kör mäsk och har inga algproblem alls längre.
                    Men man måste vara konsekvent med vattenbyten samt byte av mäsk och ha tålamod.
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • Zaius
                      • August 2004
                      • 150

                      #11
                      Siameserna gör bra ifrån sig! Antalet tofsalger har faktiskt minskat en del under de senaste dagarna. Nu har jag dock några rent allmänna frågor angående Easy Carbon och PMDD, som jag har doserat i mitt kar för två veckor.
                      Är dessa lösningar generellt skadliga för skaldjur? Det finns nämligen en större algätande räka (minns inte vad den hette, men kan ta reda på det) och en mahogny krabba i mitt akvarium. Dessutom vill jag skaffa snäckor.
                      Slutligen, när man kör med Easy Carbon ska man ju helst byta 50% av karets vatten per vecka. Blir detta inte en last för fiskarna?
                      Senast redigerad av Zaius; 20 May 2009, 13:49.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Göder med pmdd och tillsätter EC, har räkor i alla baljer förutom i papegojträsket.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zaius
                          Siameserna gör bra ifrån sig! Antalet tofsalger har faktiskt minskat en del under de senaste dagarna. Nu har jag dock några rent allmänna frågor angående Easy Carbon och PMDD, som jag har doserat i mitt kar för två veckor.
                          Är dessa lösningar generellt skadliga för skaldjur? Det finns nämligen en större algätande räka (minns inte vad den hette, men kan ta reda på det) och en mahogny krabba i mitt akvarium. Dessutom vill jag skaffa snäckor.
                          Slutligen, när man kör med Easy Carbon ska man ju helst byta 50% av karets vatten per vecka. Blir detta inte en last för fiskarna?
                          Var står det att man ska byta 50%? Jag byter 20-25% vatten varje vecka och kör EC och det funkar bra.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...