dubbla co2 mixer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bulten
    • February 2006
    • 19

    dubbla co2 mixer

    Hej!
    Som nybliven växtnörd inhandlade jag ett Ferplast Co2-Kit Energy Classic
    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...db7a108d860d50
    till mitt 270 liters akvarium med pH 8.0 KH 3 för att förhoppningsvis få ner pH en smula men det hände inte mycket med dom 4 bubblorna/minut som kom ut från flaskan. Med egen mäsk gick det bättre, vid 1 bubbla/sek är jag nere på pH 7,35, ökar jag bubbeltakten hinner inte reaktorn med att lösa upp co2´n så en bubbla/sek verkar vara max.

    Nu funderar jag på att köpa en likadan reaktor till men är osäker på hur mycket det kommer att påverka, det blir allstå 1 bubbla/sek gånger 2.... kan det tänkas att pH kommer ner till 7?
    Jag antar att det är jättesvårt att svara på men någon kanske har testat?
    Tacksam för svar, även gissningar är välkomna

    mvh
    /Bulten


  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    rent teoretiskt borde väl 2 likadana reaktorer kunna lösa dubbelt så mycket gas som en
    vad du får för ph har jag ingen aning om men den bubbeltakten låter ganska lagom för din storlek på kar iaf så kör på du.

    Kommentar

    • mrfreddas
      • May 2008
      • 27

      #3
      Köpte också de packetet och måste säga att den blandning man får till är helt värdelös. Samma hos mig en bubbla då och då. Nej tacka vet jag egen blandning. Men två hundra kronor där du får allt annat är väl värt priset.
      Gällande mixern så tycker jag den fungerar bara bra. Nu har jag iförsig inte större akvarium än 110 liters men efter tio dagar har jag märkt resultat.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Av flera orsaker är inte förhållandet linjärt - du måste prova dig fram under dina betingelser och kommer också att ändras ju mer biomassa växter du får.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • bulten
          • February 2006
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse
          Av flera orsaker är inte förhållandet linjärt - du måste prova dig fram under dina betingelser och kommer också att ändras ju mer biomassa växter du får.

          MVH Lasse

          Jag funderade precis på det, jag har mycket snabbväxande växter och pH höjs för var dag som går nu... 7,55 för tillfället vilket börjar oroa mig lite...

          Har läst allt som jag kan finna om att lösa co2 i ytterfiltret, en del funkar det bra för, andra inte vilket verkar bero på pumpmodell/pumpkapacitet/bubblor per sekund/filtermaterial...själv har jag ett Rena XP2 som pumpar 1000 liter/s. Om någon testat att lösa co2 i en sån så är jag nyfiken på resultatet ..Jag tror själv att pumpen samlar på sig gasfickor lätt eftersom efter rengörning av filtret så finns en luftficka kvar högst upp som tar minst en vecka på sig att försvinna..

          En annan lösning som slog mig är kanske att rensa bort mycket av dom snabbväxande växterna, dom jag tänker på är:

          Heterophylia
          Vattenpest
          Polysperma

          Vore tråkigt eftersom jag vill ha massa växter men dom mer långsamväxande kanske mår bättre om det blir mer co2 över till dom, och därmed kan dom växa och jag får stor växtmassa med tiden utan att behöva pumpa in så mycket co2?


          Hur gör ni andra som har växtakvarium, begränsat med snabbväxande eller?

          mvh
          /bulten

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Köp en bättre reaktor istället det paketet du köpt är extremt underdimensionerat till 270L. Antingen gör du en egen reaktor av en petflaska(mycket bra brukar de bli tydligen), eller så köper du en som klarar att lösa fler bubblor. AM 500 eller AM 1000 är bra.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • bulten
              • February 2006
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av Skiren
              Köp en bättre reaktor istället det paketet du köpt är extremt underdimensionerat till 270L. Antingen gör du en egen reaktor av en petflaska(mycket bra brukar de bli tydligen), eller så köper du en som klarar att lösa fler bubblor. AM 500 eller AM 1000 är bra.
              Tack för tipset!
              Jag byggde en sån petflaskareaktor och kopplade till ytterfiltrets utblås och det funkar KANON! Har bara kört den några timmar än men pH är på väg åt rätt håll...sen gjorde jag även rent filtret på min ferplastmixer (Verkar som man måste göra det ganska ofta)

              mvh
              /Bulten

              Kommentar

              Arbetssätt...