Ljus och näring vid uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • parlin
    • January 2009
    • 23

    Ljus och näring vid uppstart

    Hej

    Jag har ett nystartat 280 liters och skulle vilja ha lite råd vad gäller ljus och näring den första tiden efter uppstart.
    Jag har tillgång till PMDD samt två lysrörsramper a 2x54W (T5). Körde även CO2 (mäsk) i mitt gamla kar. Frågan är om man ska börja göda på en gång med PMDD, CO2 och använda båda ramperna eller om man ska ta det lite lugnt med ljuset och gödning för att minska risken för algblommning?

    Vad säger Zoopets experter om detta?

    / Pär
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av parlin
    Hej

    Jag har ett nystartat 280 liters och skulle vilja ha lite råd vad gäller ljus och näring den första tiden efter uppstart.
    Jag har tillgång till PMDD samt två lysrörsramper a 2x54W (T5). Körde även CO2 (mäsk) i mitt gamla kar. Frågan är om man ska börja göda på en gång med PMDD, CO2 och använda båda ramperna eller om man ska ta det lite lugnt med ljuset och gödning för att minska risken för algblommning?
    Om du har "krävande" växter är antagligen drygt 100 w lite till 280 liter. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon nackdel att starta med gödning och co2. Får du fart på växterna lär du hålla borta algerna. vad har du för växter?

    Kommentar

    • parlin
      • January 2009
      • 23

      #3
      Jag har Anubias, vindelöv, javaormbunke samt några varianter av svärdsplantor. Har även kompletterat med hygrophila polysperma så här vid uppstart, tänkte dumpa dessa efter akvariet är inkört ordentligt. Så du rekomenderar att köra båda ramperna, dvs dryga 200W direkt?

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av parlin
        Jag har Anubias, vindelöv, javaormbunke samt några varianter av svärdsplantor. Har även kompletterat med hygrophila polysperma så här vid uppstart, tänkte dumpa dessa efter akvariet är inkört ordentligt. Så du rekomenderar att köra båda ramperna, dvs dryga 200W direkt?
        Om jag räknar rätt blir det 108 w. Ja kör från början, rätt mängd ljus "eliminerar" alger. Ingen av växterna är så kräsna med ljuset så det skall väl räcka, men har du lite mer växter det sannolikt bättre och gör starten säkrare/bättre.

        Kommentar

        • parlin
          • January 2009
          • 23

          #5
          jag var kanske lite otydlig när jag, men jag har 2 st ramper med 2 st 54W rör på vardera, dvs 216 W totalt. Finns det ingen risk att ljusmängden blir kraftig när växterna inte "kommit igång" riktigt?

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av parlin
            jag var kanske lite otydlig när jag, men jag har 2 st ramper med 2 st 54W rör på vardera, dvs 216 W totalt. Finns det ingen risk att ljusmängden blir kraftig när växterna inte "kommit igång" riktigt?
            Min erfarenhet är att drar igång direkt med rätt förutsättningar, bara rören är fräscha. Andra som har andra erferenheter?
            Senast redigerad av Nilsrolf; 11 May 2009, 19:04.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Frågan är om man ska börja göda på en gång med PMDD, CO2 och använda båda ramperna
              Ja.

              Skapa de förutsättningar som du tänker hålla och håll dom stabila från dag 1.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • parlin
                • January 2009
                • 23

                #8
                ok, tackar för råden. Är dock lite osäker på om man bör öka dosen PMDD från normaldos när jag nu har hyfsat med ljus, jag antar att CO2-tillförseln är en begränsande faktor då den bara bubblar med en bubbla var tredje sekund. Jag har för avsikt att byta ut mäsklösningen mot tub och öka till 1bubbla/s initialt. Vad tror ni om doseringen av PMDD med nuvarande lösning och är jag inne på rätt spår när det gäller CO2:n?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Tror det kommer räcka fint med normaldos PMDD. Börjar vissa snabbväxare få bleka nya blad kan det komma behövas tillsättas lite extra mikro mellan vattenbytena.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...