fint gräs/mossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    kan du köra utan och få fina växter så ska du absolut göra det, alla har ju lite olika förutsättningar i karen och i ditt fall EC kanske inte tillför så mycket, själv provade jag nyss att låta växterna va utan extra CO2 i ett par veckor i samband med en flytt och då började en del av dom dö, med ec slutade dom dö och sen med CO2 började dom bubbla igen

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #17
      Vad jag försöker få fram är, vad jag vet, så finns det inget som säger att EC har någon större effekt.(Och framförallt inte den hysterin som råder här på zoopet).

      Att dina växter dör o så låter konstigt. Brukar ta flera veckor innan det händer nått. Är själv utan CO2 sen 6veckor nu då jag inte haft tid att fylla tuben och jag har inte märkt av några döende växter. T.o.m HCn växer på efter nyplanteringen nu i veckan(har flyttat).
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Detta gör mig väldigt skeptisk till Easy Carbo: http://www.akvariewiki.se/index.php/Easy_Carbo

        MUNTLIG FRÅGA H-0019/08 till frågestunden under sammanträdesperioden i februari 2008 i enlighet med artikel 109 i arbetsordningen från Carl Schlyter till kommissionen
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Jo jag väntade mig väl inga svarta växtdelar på botten efter bara några veckor men min riccia och nålgräset (främst riccian) såg förjäkliga ut, kanske finns andra förklaringar som ändrade vattenbyten ihop med flytten och annan kvalitet på vatten och EC inte har nån större del i det hela men lite konstigt sammanträffande iaf att växtdöden avstannade i samband att jag började dosera lite försiktigt.

          Åheim - dina länkar pekar väl mest på att det är giftigt för djur och säger väl inget om hur det påverkar växter? jag lär iaf inte fortsätta att dosera nu när mäsken är på plats och bubblar på dock

          Kommentar

          • fesoj
            • November 2007
            • 250

            #20
            Slinker i med en fråga, vilka är de minst krävande bottentäckarna? tycker att nålgräs är så himla snyggt men har bara 40W till mitt 112L
            112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #21
              Skulle väl vara om du fick fasst javamossa på botten... annars kräver de flesta lite extra.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av fesoj
                Slinker i med en fråga, vilka är de minst krävande bottentäckarna? tycker att nålgräs är så himla snyggt men har bara 40W till mitt 112L
                har du bara hyggliga lysrör (antar att du har 2st 20w rör) så borde det kunna gå bra med nålgräs, beror lite på andra förutsättningar bara, men stoppa ner några plantor där dom inte blir skymda av andra växter och se hur det går, nålgräs brukar man ju kunna hitta på kruka i välsorterade blomsterhandlar om du inte känner nån som har.

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  #23
                  Kolla in sagittaria subulata. Lite högre, men min växer tät och fin med tiden. Den gick bra i mitt kar med 0,4 W/L och reflektorer.

                  Kommentar

                  • fesoj
                    • November 2007
                    • 250

                    #24
                    finns nålgräs som "inte akvarium växt" ? låter isåfall mycket billigare. Tack för alla svar och langa gärna fler förslag!

                    P.S: Jag har en massa Vallisneria spiralis "Tiger" liggandes i en hink, skulle man kunnaklippa de så korta som 3-5cm? Och kan man föröka dem igenom att klippa ned dem och stoppa ned dem i sanden?
                    Senast redigerad av fesoj; 15 June 2009, 20:56. Anledning: Vallisneria spiralis
                    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #25
                      Japp nålgräs finns normalt i naturen mest i vattenbrynet så det är inte helt ovanligt att större blomsterhandlar säljer det som prydnadsgräs, helt säkert billigare än när det säljs som akvarieväxt men mitt kom gratis via plantswap, nja kostade mig ett porto för lite plantor i retur då
                      Om du försöker klippa ner din vallisneria kan jag lova att den lär bli riktigt ful och tror bara du lär få en massa döda blad om du stoppar ner avklipp i sanden, trivs dom blir det snabbt ett ogräs som tar över akvariet med alla sina utlöpare men nån tät matta lär du aldrig få av dom, har du orken att hålla på med riccia kan man göra väldigt snyggt på botten med den, kräver ständig ansning och omplantering för att se bra ut dock men annars lättare att hålla vid liv så kan va kul ett tag iaf

                      Kommentar

                      Arbetssätt...