fint gräs/mossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    fint gräs/mossa?

    nån som har tips på nån snygg gräs eller mossa som man kan ha och inreda akvariet med? som man tex kan binda fast på stenar occh så?

    skulle uppskatta tips och sida man kan köpa det på då zoo butikerna i borlänge,falun typ har 5 sorters växter bara..
    Mvh Robin Brännström
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    javamossa är en fin mossa som växer på bra och lätta att fästa på rötter/stenar.

    www.plantswap.se är en bra sida där vissa säljer växter och hjälper en med frågor om växter. Här på zoopet säljer de med lite med växter så kolla bara in annonserna.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      Det är mossor du ska leta efter. Javamossa är enkel att hitta och sköta. Gräs av olika slag kräver i regel CO2 tillförsel för att man ska kunna njuta av dess fulla prakt!
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        nålgräs är fint om man vill ha en gräsmatta på botten (inte att fästa på stenar), riccia är snyggt till både men kräver mycket jobb då den gärna vill flyta upp till ytan om man inte hittar nån bra sten att fästa den vid (har hört att kolsten ska funka bra).

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          tradera brukar finnas en del på annars är det gratis på plantswap om du byter eller om nån vill skänka lite

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Jag tycker HC är snyggast. bubblar fins om man har co2 också. Dock har jag haft svårt att få dem att sprida sig i karet. Den växer däremot fint emersed.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Varken nålgräs eller HC är särskilt aktuellt om man inte tillsätter koldioxid. Vilket jag fattat det som att sauser inte gör. Dessutom kräver båda över medel med ljus.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • Reggae_Ripan
                • March 2009
                • 250

                #8
                Hej, lånar tråden lite.. Jag är ute efter hc men hur funkar igentligen plantswap, hittar inte vart folk byter/skänker växter. :S
                500 Liter påväg upp igen !

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Reggae_Ripan
                  Hej, lånar tråden lite.. Jag är ute efter hc men hur funkar igentligen plantswap, hittar inte vart folk byter/skänker växter. :S

                  Sen bara scrollar du ner på sidan, för att komma åt Auktionshallen måste du regga dig.

                  Kommentar

                  • Reggae_Ripan
                    • March 2009
                    • 250

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    http://www.plantswap.se/forum/index.php
                    Sen bara scrollar du ner på sidan, för att komma åt Auktionshallen måste du regga dig.
                    Okey tack, misstänkte att det var så.
                    500 Liter påväg upp igen !

                    Kommentar

                    • Lowa
                      • February 2008
                      • 595

                      #11
                      ni pratar om att tillägga koldioxid, hur gör man det då?
                      180l Guldfisk
                      220l clarias

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lowa
                        ni pratar om att tillägga koldioxid, hur gör man det då?
                        sök på CO2 i forumet så lär du hitta massor med info om olika metoderna som framförallt är trycksatt, mäsk och flytande kolgödning som inte är koldioxid men nästan samma effekt

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          Att säga att flytande kolgödning ger ungf. samma effekt är väl ändå lite överdrivet... Trycksatt CO2 ger nog minst 10x den effekten
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av Skiren
                            Att säga att flytande kolgödning ger ungf. samma effekt är väl ändå lite överdrivet... Trycksatt CO2 ger nog minst 10x den effekten
                            Ok lite väl förenklat men det ger nästan samma effekt när vi pratar överlevnad och välmående växter men inte alls vid tillväxten, sen beror det väl föståss på vilka växter vi pratar om oxå.

                            Kommentar

                            • Skiren
                              • December 2005
                              • 749

                              #15
                              Överlevnad så klarar sig växterna utan EC likabra och välmående så går det inte att jämföra med CO2 heller.

                              Faktum är att jag en längre tid nu tror att man klarar sig utan EC helt, jag har använt det i 2år och har minst lika bra tillväxt i karet om jag bara använder pmdd. Ända anledningen att tillsätta det skulle vara för alghämmande egenskaper. Men även där är ju effekten begränsad.
                              http://skiren.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...