Bleka tråkiga växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stosse
    • January 2009
    • 45

    Bleka tråkiga växter.

    Hej!

    I början när jag startade mitt akvarium för ca 3 mån så växte min växter som bare den. Nu växer dom knappt alls. Köpte nya växter för två veckor sen men dom växer lika dåligt dom. Dessutom så är dom näst intill genomskinliga och ser tråkiga ut. Kan det vara att det är för dåligt med järn i vattnet? Köpte ett medel som jag häller i varje vecka. 5 ml av Happy-Carbo. Någon som har erfarenhet av detta? Hur bra är EASY-LIFE produkterna egentligen? Ska jag prova dom för att få ett bättre och snyggare akvarium med växter växter växter?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    PMDD är svaret, då dina växter förmodligen lider av näringsbrist, och inte bara av järn då.

    Kommentar

    • mrfreddas
      • May 2008
      • 27

      #3
      hur stort är karet ditt?
      för om det är den Easy Life" Jag tänker på så är det 5 ml till 50 liter vatten.

      Kommentar

      • zandrama
        • April 2009
        • 59

        #4
        PMDD röstar jag också på. Redan efter två gångers doserande har mina växter börjat växa mycket mer, och då även på bredden och inte bara höjden som var fallet förut.
        65 + 180-liter sällskap

        Guppies ftw!

        Kommentar

        • stosse
          • January 2009
          • 45

          #5
          Hur får man det?

          Ursprungligen postat av Johanski
          PMDD är svaret, då dina växter förmodligen lider av näringsbrist, och inte bara av järn då.
          PMDD vad är det och hur får jag tag på det?
          För att svara på en annan fråga jag fick. Det är ett JUWEL LIDO 120 alltså 120 l akvarium som jag har.

          Kommentar

          • Gunrunner
            • February 2009
            • 56

            #6


            Har precis börjat med det, bara doserat en gång. Hamnade där till slut pga att det är de enda som alla rekommenderar.
            Can i walk and bark at the moon!!!!

            Kommentar

            • larsemil
              • June 2008
              • 172

              #7
              Ursprungligen postat av Gunrunner
              http://www.haack.se/pmdd/

              Har precis börjat med det, bara doserat en gång. Hamnade där till slut pga att det är de enda som alla rekommenderar.
              och dessutom så mycket billigare än all annan gödning.

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Den gödningen du har köpt låter som motsvarande Easy Carbo som många börjat använda de senaste åren för att de är rädda för gas-tuberna

                Det är en gödning som bara tillför kol till växter vilket i sin tur förstärker behovet av de andra näringsämnena (Kväve, Fosfor, Kalium samt Järn+spårmetaller). Det har alltså troligen blivit värre näringsbrist sen du började med det.
                Lösningen är att börja tillföra rätt saker till vattnet vilket du kan göra med en mängd gödningsmedel som går att köpa i butik. Du ska leta efter den som tillför N och P(Kväve och Fosfor, Kalium får man gratis med dem). Sen behöver du en mikronäring också för att tillsätta Bla. Järn.

                Som alternativ till dessa kommersiella gödningar finns det PMDD som de rekommenderar här. Den har många fördelar, men den största är priset.

                Peter som även driverr www.plantswap.se är det som säljer via länken som tidigare angavs. Han har bra priser och bra leveranser.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                Arbetssätt...