Cyano igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Cyano igen...

    För säkert hundrade gången i det här forumet. Men det är svårt att hitta svaret ändå. Jag har fått ett massivt angrepp av cyano i hela 160-literakvariet, glasen blir helt täckta, bottengruset delvis, roten är knallgrön osv. Jag kan inte riktigt härleda när det dök upp men det har definitivt ökat kraftigt efter en behandling mot vita prick - som även decimerade mitt fiskbestånd kraftigt spec all mina botior (polka och zebra) strök med.

    160 liter, jordbotten, 2*39 t5, inte särskilt frekventa vattenbyten. TMG+ eller vad den het numera (lat) och flytande kol.

    Efter rengöring och vattenbyte idag så är det på väg uppåt glasen igen - vad ska jag göra för att bli av med det?

    Och förresten - om cyano kan fixa eget kväve varför hjälper det att tillsätta kväve som jag sett som rekommendation???
    Senast redigerad av me_trixie; 01 May 2009, 15:34.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    om cyano kan fixa eget kväve varför hjälper det att tillsätta kväve som jag sett som rekommendation???
    Ja, för att förebygga men inte för att döda dom.

    Med flytande kol, T5-belysning och TMG så är det mycket möjligt att din burk som du listat ut är kväve och fosforbegränsad.

    När du skaffat PMDD (som innehåller kväve och fosfor) så kan du döda cyanon antingen med en mörkläggning i 3 dagar (inget ljus får komma ner i akvariet), eller som jag brukar göra ett par behandlingar Tetramedica General Tonic.

    Försök även hålla efter gyttje/mulm/bös-nivåerna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Ursprungligen postat av defdac

      Med flytande kol, T5-belysning och TMG så är det mycket möjligt att din burk som du listat ut är kväve och fosforbegränsad.

      När du skaffat PMDD (som innehåller kväve och fosfor) så kan du döda cyanon antingen med en mörkläggning i 3 dagar (inget ljus får komma ner i akvariet), eller som jag brukar göra ett par behandlingar Tetramedica General Tonic.
      Men jag har ju TMG+ som innehåller kväve och fosfor?

      General tonic - nåt speciellt man behöver tänka på när man använder det?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        TMG+ består av ammonium som triggar algsporer tyvärr, speciellt Cyano brukar väckas till liv av ammoniumspikar.

        Ang. GeneralTonic är det inget speciellt, dosera enligt flaskan. Vattnet blir neongrönt några timmar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          TMG+ består av ammonium som triggar algsporer tyvärr, speciellt Cyano brukar väckas till liv av ammoniumspikar.
          Det var ju lurigt - varför gör dom så? När dom nu gör en RMDD

          OK ner i källaren och fram med pulvren då!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag vet inte riktigt, ammonium är ju även giftig för fiskar och blir nitrit så det är verkligen konstigt. Jag tror det är för att ammoniumkväve är billigare än nitratkväve och att växter enklare kan ta upp ammonium - men till skillnad från alger så kan växter bygga upp enzymsystem som gör det nästan lika enkelt att använda nitrat som ammonium. Dvs nitrat gynnar växter mer än alger + att ammonium triggar algernas fortplantning.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              "Rivit" i botten? Står jordbotten, det innebär? Enda som hjälper enligt min erfarenhet: vattenbyten, inget rivande i akvariet, bort med allt "bös" som någon skrev + GT. Jag har doserat med 1/3 verkar hjälpa, svårt att veta vad som "tar"/hjälper.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Stämmer, rivande i bottnen ger ammoniumspikar + sänker syrehalten. Både ammonium- och syresvängningar är algtriggers.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Njä inte rivit runt mer än att försökt få bort allt bös i översta delen av gruslagret - är det illa?

                  Jordbotten innebär typ 3 cm jord och sen 2,5 cm grus, jorden är aldrig rörd sen jag hällde dit den för ett par år sen.

                  Vad menar Nilsrolf med "doserat 1/3"?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Njä inte rivit runt mer än att försökt få bort allt bös i översta delen av gruslagret - är det illa?
                    Inte lika illa som att riva runt djupt ner i bottnen, men det händer en massa roliga bakteriologiska saker redan efter bara någon/några mm ner i bottnen. Helst ska man alltså bara virvla lite lätt ovanför bottnen så att den mulm som ligger överst sugs med.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av me_trixie
                      Vad menar Nilsrolf med "doserat 1/3"?
                      1/3 av de rekommenderade dosen general tonic, började med det, verkade hjälpa eller om det nu var vattenbytena

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #12
                        Shit vilken färg! Hur hade den blivit med fulldos????

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja det blir riktigt fint disco i akvariet en stund. Jag ville ta ett foto på det senaste gången jag doserade men kameran klarade inte att fånga den illgröna färgen(!). (Canon verkar suga rätt hårt på grönt, jag har alltid svårt att få rätt gröna nyanser när jag framkallar mina RAW-filer tagna med en 40d.. )
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #14
                            Då är det inte lönt med en halvtaskig sony då....

                            Nåväl. Defdac du sa ett par omgångar - hur ofta?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag brukar köra ner en fulldos efter vattenbyte och vänta en vecka tills nästa vattenbyte. Om det är Cyano kvar efter vattenbytet så kör jag en omgång till.

                              Inte säkert att det behövs.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...