Skägg eller tofs, vad gör jag, MÅNGA frågor? (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Skägg eller tofs, vad gör jag, MÅNGA frågor? (Bilder)

    Hej!

    Jag har haft mitt kar i några månader, jag har inte haft några större alg problem men nu har jag dem i massor. Jag blir inte klok på om det är tofs alger eller skägg eller något annat. Jag har kollat bilder och sökt genom forumet men jag tycker de ser så väldigt lika ut.

    Detta är vad som hände, jag skulle göra mig av med lite fiskar. Precis innan han som skulle ha dom kom så hade jag bytt vatten med 50%. När han sen kommer så har vi problem att få upp dom så han säger att vi kanske ska ta ut lite vatten. Jag tar ut nästan 75% bara några timmar efter det andra bytet. I samma veva skaffade nya rör, bytte juwel daylight mot PowerGlo. Några av fiskarna han skulle ha var mina 3 selefenspleco för att jag tycker de blir för mycket med 3 sådana bjässar när de väl växt upp.

    Nu, ca 1½ vecka efter det här äventyret har ett täcke av alger lagt sig på allt inkl mina växter. Det ser inte ut att må bra, det känns inte som växterna kan konkurera ut algerna när de är fulla med alger själva.

    Jag har nu köpt 3 stycken ancistrus, för tidigt att säga om de kommer hjälpa mitt problem. Men jag har nu läst att ancistrus inte äter tofsalger, och om det är det jag har så hjälper ju inte de något speciellt.

    I övrigt så byter jag 50% vatten 1 gång i veckan. Kör PMDD och EC enligt rekomenderad dos.

    Kanske ska man köpa en snabbväxande växt och hoppas att de fixar det? Mina känns inte så snabbväxande precis.

    Om man nu lyckas fixa det hela och det är tofsalger som ancistrusarna inte äter, hur får jag bort algerna från alla stenar och bagrund då?

    Hoppas det inte blev för många frågor så att ingen orkar svara, om ni svarar så är jag tacksam för er tid.
    Bifogade filer
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är Oedogonium. Fokusera helt på växterna, dvs håll så stabil näringstillförsel och vattenbytesskötsel som möjligt så försvinner dom. Eliminera instabilitetsfaktorer som för mycket bös i bottnen och filtret. Se till att ha bra cirkulation etc.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NMA
      • July 2006
      • 125

      #3
      Nu är jag inte på något vis expert som så många andra här inne, men mina erfarenheter säger att det bästa man kan göra är att sköta sina vattenbyten, mata lagom och se till att ha bra värden så löser sig det mesta "av sig själv".

      De gånger jag haft problem med alger eller annat är uteslutande då jag av någon outgrundlig anledning fått för mig att jag ska börja tillsätta nån ny slags näring eller liknande.

      Det slutar alltid med att jag går "back to basic".
      www.jonika.nu

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nu är jag inte på något vis expert som så många andra här inne, men mina erfarenheter säger att det bästa man kan göra är att sköta sina vattenbyten, mata lagom och se till att ha bra värden så löser sig det mesta "av sig själv".
        +1 Med skillnaden att även tillsätta tillräckligt med näring direkt efter vattenbytet så att inte växterna står helt näringsbegränsade - vilket dom kommer göra med skötseln du föreslår.

        Har man inga växter så är det förstås en annan femma..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Mitt tips är att se till att du får ordentlig ytcirkulation (sätt pumphuvudet högre) samt köp ett gäng vattenpest. Dessa kommer förhoppningsvis konkurrera ut algerna, ta sedan bort vattenpesten allteftersom du får bättre balans.
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          • ZZulan
            • December 2008
            • 144

            #6
            Nu tror jag att jag börjar få bukt på algerna. Jag har köpt 2 olika sorters växter varav båda är mycket snabbväxande. Den ena är vattenpest eller vad de heter. Den andra vet jag inte. Ancistrusarna jag har verkar äta väldigt lite alger, man ser i stort sett aldrig till dom heller, men ett inköp av 6 stycken Siamesiska algätare verkar ha gjort susen. De gör inget annat än äter av mina alger :-) De går systematiskt från sten till sten, man kan tydligt se var de har varit. De syns hela tiden och fungerar bra med mina andra fiskar.

            Kommentar

            • Arctic
              • March 2009
              • 281

              #7
              siamesiska algätare är underbara. och det bästa är att dom ger fan i växterna :P

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                siamesiska algätare är underbara. och det bästa är att dom ger fan i växterna :P
                .. tills du skaffar Rotala wallichii =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...