Bli av med prickalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brainstorm
    • November 2005
    • 132

    Bli av med prickalger

    Har ett malawi kar som jag har problem med prickalger. De blir bara mer å mer.
    Brukar byta ca 20% vatten 1 gång i veckan och skrapa bort de prickalger som kommit, sen nästa vecka så är det lika mycket om inte mer prickar på glaset.....
    Börjar bli riktigt irriterande, vill ju slippa hålla på att rengöra glaset varje vecka.

    Läste att det var ett täcken på Fosfor brist och att man kan ha i PMDD, men jag har ju inga växter i karet....hur kan jag lösa det då?

    Tacksam för svar!
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Testa med att byta vattnet varannan vecka.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • brainstorm
      • November 2005
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av Nubi
      Testa med att byta vattnet varannan vecka.
      Jaha, kan det hjälpa

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej det gör fosfatbristen värre.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Prickalger uppkommer också ibland när vattenkvaliteten är dålig, de gynnas knappast av låg fosfathalt om de inte har något annat konkurrera med, men tillsätter du fosfat kanske du får någon annan alg som växer snabbare som kan konkurrera ut prickalgerna, om du ser det som en lösning.

          Skaffa växter och börja med PMDD är mitt råd.

          Dessutom finns det snäckor som äter prickalger, i handeln är Zebrasnäcka, Neritina natalensis rätt vanlig, andra snäckor med samma grundform i skalet är också generellt rätt bra på prickalger.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Låg fosfathalt = green pricks, hög fosfathalt = BBA
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Prickalger uppkommer också ibland när vattenkvaliteten är dålig,
              Definiera dålig.

              de gynnas knappast av låg fosfathalt om de inte har något annat konkurrera med,
              Man kan enkelt se att prickalger är de alger som uppkommer när vattenkvaliteten är nära perfekt i akvarier där man nollställer näringsnivåerna varje vecka med efterföljande näringsdosering - dvs när man dels har perfekt koll på vattenkvaliteten och näringsnivåer och dels håller dom onormalt låga med hungriga växter.

              Prickalger är alltså på många sätt "sissy"-alger som bara kan uppkomma när det inte finns några andra konkurrenter.

              hög fosfathalt = BBA
              Det stämmer inte alls. BBA får du om du har varierande CO2-nivåer basta. Annars skickar jag Tom Barr på dig

              Däremot verkar fosfatnivåer som är höga RELATIVT NITRATNIVÅER gynna Cyano när algtriggern kommer (ammoniumsvängning).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Låt honom komma, jag har ett akvarium som han kan få stoppa ner sina skrynkliga fingrar i..

                Aldrig haft problem med cyano, däremot så hade jag BBA och staghorn om du minns.(no more staghorn men toffsar vid utblåsen på ytterfilterna vad det nu berödde på igen?)

                Var annars ganska övertygad om att BBA framför allt reagerade på svajig CO2 i samband med hög fosfat men det hade jag tydligen fått om bakfoten, jag bugar för din visdom!

                Annars kan jag rekommendera äppelsniglar och WP som algmagneter om dom går ihop med resten.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • brainstorm
                  • November 2005
                  • 132

                  #9
                  Så ni tycker att jag ska köpa en snigel för att slippa prickalger-problemet?
                  kommer den inte hålla på att föröka sig? för jag har haft det problemet förrut i räkkaret. flera 100 små sniglar.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Har ett akvarium med äpplisar och wp samt amano och zebror och det finns inte en alg på kartan i det akvariet, flitiga saker räkor och snäckor!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Definiera dålig.
                      För fiskarna dålig.

                      Utan att mäta eller nollställa värden så har jag ofta varit med om prickalger i fiskmässigt ordentligt överbefolkade akvarier, med för lite filtrering och vattenbyten, alltså helt säkert en konstant tillgång på ammonium, och höga halter av nitrat och fosfat.

                      Det är möjligt att det funnits algskrapande fiskar i alla de fallen, det minns jag inte helt säkert, i af i mågan av dom. Det har ju prickalgerna som kunkerrensfördel, att de kan motstå algätande fiskar rätt bra.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...