Wentii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Wentii

    Hej!
    Sedan jag bytte lysramp (från t8 till t5) i mitt växtkar så nästan kryper min Cryptocoryne wendtii efter botten!?
    Beror detta på att växten inte behöver så långa stjälkar nu när det har blivit ljusare eller är det brist på något?

    Jag har ökat mängden pmdd efter "ljus" bytet. Göder 40ml vid vatten byte och 20ml mitt i veckan. Karet är på 200l

    Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Ökad ljusmängd är troligtvis anledningen, alternativt tillsammans med annan typ av ljussammansättning. Kraftigt ökad belysning får ju gärna den effekten att växterna blir mer kompakta osv.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Ok! Får plantera växten längre fram i karet då...
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av alg_oa1
        Ok! Får plantera växten längre fram i karet då...
        När den får ändrade förhållanden eller flyttas i karet så brukar den bli lite trist, den dör inte men den tar ett bra tag på sig att acklimatisera sig!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av alg_oa1
          Ok! Får plantera växten längre fram i karet då...
          Vänta du med det, bladen brukar vänja sig vid det ökade ljuset och strävar snart uppåt igen som tidigare.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            #6
            Nu bytte du ju ramp och T8 till T5 men annars är det en bra idé att inte byta samtliga lysrör i rampen samtidigt. Resultatet kan annars bli en omställning för växterna som kan resultera i hämmad tillväxt, men även problem med alger kan uppstå.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Resultatet kan annars bli en omställning för växterna som kan resultera i hämmad tillväxt
              Normalt sett ser man bättre bubbel direkt, dvs bättre fotosyntes och därmed tillväxt.

              Däremot som du säger så brukar alger som vanligt ofta reagera snabbare på stora miljöförändringar. Personligen gillar jag bigbang-förändringar mer än att hålla på och småretas under en lång tid. Förändring och sedan direkt stabilitet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Ja, jag har märkt en ökning av alger, det är som en rolig (eller inte) liten blandning av prickalger och mörkgröna, nästan svarta alger längst ut i topparna på bladen.
                Vet någon vad det är?
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nedbetade toffsalger eller vanliga gröna prickalger som ser svarta ut.

                  Prickalger tyder på lite låg fosfathalt, men öka allt om du vill öka PMDD-doseringen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...