Skadar min ancistrus växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans04
    • March 2009
    • 6

    Skadar min ancistrus växterna?

    Har märkt att min ancistrus ibland spenderar en tid på växternas blad, har också märkt att växternas blad ser något försvagade ut på vissa ställen. Har han för dåligt med mat eller håller han bara växterna i trim?

    Tackar för svar!
  • Guest

    #2
    Han äter....

    Vissa växter tycker ancistrus är lite godare, typ svärdsplantor.
    Det behöver inte alls betyda att den får för lite mat, för en del funkar det att fodra mer med grönsaker, men det har aldrig hjälpt mig.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      en del ancistrus (typ mina smådjävlar) tuggar isig alla former av blommor.
      hos mig är det bara vissa flytväxter (ex hornsärv) och olika former an Anubias
      som klarar sig. alla andra tuggas sönder.

      spelar ingen som helst roll vad de får för mat.

      de tuggar igenom crinumlök, svärdsplantor, java, valesneria (även den stora)
      på samma vis som mina egna yngel tuggar isig lördagsgodiset.

      dvs väldigt snabbt och effektivt.

      sedan finns det andra som inte ens tittar åt plantorna......


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        MAT, fiskar som desperat tuggar i sig hårda växter fast det egentligen inte är deras specialitet är ofta desperat hungriga, och det handlar sällan om att det är ett behov av mer vegetabilier, utan hur mycket näring de får i sig, vegetabiler är ju mest bukfylla. Vissa fiskar som till exempel pacus är dock anpassade att leva på sånt, ancistrusarnas naturliga kost är däremot betydligt mer näringsrik.

        Jag har haft 10 stora ancistrusar uppdelat på två olika stammar i ett akvarium och även svärdsplantor som var så skuggade att de var precis på gränsen att dö av ljusbrist var helt oskadade av ancistrusarna. Men då matar jag med pellets, och inte bara dyrt vatten med spår av vitaminer.

        Det kan också skilja från individ till individ, men problemet är ofta att de får för lite näring, främst mängden protein, i sig.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          MAT, fiskar som desperat tuggar i sig hårda växter fast det egentligen inte är deras specialitet är ofta desperat hungriga, och det handlar sällan om att det är ett behov av mer vegetabilier, utan hur mycket näring de får i sig, vegetabiler är ju mest bukfylla. Vissa fiskar som till exempel pacus är dock anpassade att leva på sånt, ancistrusarnas naturliga kost är däremot betydligt mer näringsrik.

          Jag har haft 10 stora ancistrusar uppdelat på två olika stammar i ett akvarium och även svärdsplantor som var så skuggade att de var precis på gränsen att dö av ljusbrist var helt oskadade av ancistrusarna. Men då matar jag med pellets, och inte bara dyrt vatten med spår av vitaminer.

          Det kan också skilja från individ till individ, men problemet är ofta att de får för lite näring, främst mängden protein, i sig.

          brist på mat / näring kan dock inte stämma på min stam.
          har tröskat igenom nästan alla former av pellets / algtabletter / granulat
          man kan hitta i en välsorterad affär.
          till detta har jag provat alla andra klassiska grönsaker, gurka, zucchini,
          broccoli, potatis, ärtor, bönor.

          You name, they have got it.

          Det som händer är att de först tuggar isig maten de får, sedan vilar
          de en timme eller två, sedan ger dig sig på plantorna.

          min stam är kanske lite udda.

          har en god vän som har dessa malar, de tittar inte ens åt
          blommorna, trots att de får ganska lite mat.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            #6
            Dom ancistrusar jag haft har alltid varit på växterna. Och jag har provat all sorts mat.

            Kommentar

            • daemon
              • February 2007
              • 75

              #7
              Har ni provat fryst hackad spenat?
              Mina ancistrusar älskar det + att de får kraftfoder.
              Spenat innehåller mycket spårämnen de behöver.
              Har inga som helst problem med uppätna växter.
              Trots att jag har väldigt många då mina malar får en kull
              yngel i månaden.

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                mina har heller inte rört växterna och de får inte så jättemycket mat

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av daemon
                  Har ni provat fryst hackad spenat?
                  Mina ancistrusar älskar det + att de får kraftfoder.
                  Spenat innehåller mycket spårämnen de behöver.
                  Har inga som helst problem med uppätna växter.
                  Trots att jag har väldigt många då mina malar får en kull
                  yngel i månaden.

                  jodå,,,,det är testat...det enda som hände var att kullarna blev större
                  vilket gjorde att det blev ännu fler som tuggade blommor.....

                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av gizmogirl
                    mina har heller inte rört växterna och de får inte så jättemycket mat

                    vilket skönt inlägg, svårt att säga hur mycket "inte så jättemycket mat" är, eller hur?

                    Fiskarnas matbehov kan variera extremt mycket, det behövs inte så många graders skillnad för att fördubbla matbehovet, förutom att fler faktorer spelar in, i en del akvarier bildas det lite påväxt som ancistrusarna kan tillgodogöra sig, vilket också påverkar en hel del, det finns fler faktorer.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av osis
                      Dom ancistrusar jag haft har alltid varit på växterna. Och jag har provat all sorts mat.

                      Jag tror inte det handlar om vilken sorts mat, utan mer om att det handlar om att de ska få i sig tillräckligt med protein.

                      Kommentar

                      • osis
                        • February 2008
                        • 851

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Jag tror inte det handlar om vilken sorts mat, utan mer om att det handlar om att de ska få i sig tillräckligt med protein.
                        Jo, det är ju därför man provat sig fram. För att få dom att få i sig tillräckligt med protein.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          MAT, fiskar som desperat tuggar i sig hårda växter fast det egentligen inte är deras specialitet är ofta desperat hungriga, och det handlar sällan om att det är ett behov av mer vegetabilier, utan hur mycket näring de får i sig, vegetabiler är ju mest bukfylla. Vissa fiskar som till exempel pacus är dock anpassade att leva på sånt, ancistrusarnas naturliga kost är däremot betydligt mer näringsrik.

                          Jag har haft 10 stora ancistrusar uppdelat på två olika stammar i ett akvarium och även svärdsplantor som var så skuggade att de var precis på gränsen att dö av ljusbrist var helt oskadade av ancistrusarna. Men då matar jag med pellets, och inte bara dyrt vatten med spår av vitaminer.

                          Det kan också skilja från individ till individ, men problemet är ofta att de får för lite näring, främst mängden protein, i sig.
                          Sorry, men detta stämmer dåligt. Mina Ancistrus tuggar i sig svärdsplantor som de värsta fåren i ett av karen, däremot i ett annat kar där det går en annan sorts Ancistrus rör de inte växterna.
                          Även i en av affärerna här i stan ser jag liknande tendenser, där går det fint att stoppa ner svärdsplantor i några av karen där det finns Ancistrus medans det inte funkar alls i andra kar.
                          Jag tror detta beteende mer beror på individen som sådan, har den väl lärt sig att käka på växterna så är det sedan kört...ungefär som rådjur som äter granplantor som oftast inte ingår i deras naturliga diet, lär sig sedan kiden detta så har man snart en hel familj som älskar granplantor.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...