Vilka växter till ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hajmal
    • May 2007
    • 20

    Vilka växter till ciklider?

    Hej jag har väldigt mycket alger i mitt akvarium pga att jag inte har några växter tror jag? det är på 375liter och innehåller bara lavasten,2 eheim 4 plus pumpar med kapacitet på 1000/liter st,har även en luftpump men den brukar jag inte använda så mycket.

    Så jag skulle då vilja ha tips vad man kan göra när man har cilklider men också vill få bot på det hära växt problemet eftersom alger är ju inte så dära jätte snyggt=)

    Hur har ni gjort som har egna cilklider och haft alger på rutorna,stenarna osv

    Jag sökte lite här på zoopet om alghämmandeväxter och såg flera där som jag skulle kunna tänka mig tex, vattenpest och vanlig ormbunke men ingen ide om mina cilkider kommer äta upp dom?

    mycket tacksam för svar då jag har haft det så här i ca 1 år
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Hajmal
    Hej jag har väldigt mycket alger i mitt akvarium pga att jag inte har några växter tror jag? det är på 375liter och innehåller bara lavasten,2 eheim 4 plus pumpar med kapacitet på 1000/liter st,har även en luftpump men den brukar jag inte använda så mycket.

    Så jag skulle då vilja ha tips vad man kan göra när man har cilklider men också vill få bot på det hära växt problemet eftersom alger är ju inte så dära jätte snyggt=)

    Hur har ni gjort som har egna cilklider och haft alger på rutorna,stenarna osv

    Jag sökte lite här på zoopet om alghämmandeväxter och såg flera där som jag skulle kunna tänka mig tex, vattenpest och vanlig ormbunke men ingen ide om mina cilkider kommer äta upp dom?

    mycket tacksam för svar då jag har haft det så här i ca 1 år

    vilken sorts ciklider är det ?

    finns ciklider som tuggar plantor som godis.

    finns ciklider som älskar plantor att gömma sig bland.


    alger kommer inte pga brist på plantor.

    då skulle alla malawi + tanga kar vara algsoppor ju.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Hajmal
      • May 2007
      • 20

      #3
      Namnen kan jag inte så bra men det är malawi ciklider iaf,har gula,vita,bruna,blåa med svarta streck plus pakistan botior,tigerbarber och ett par olika malar,en sån L mal sen ancistrus 2 st.och sen även 2 kyssgurami.totalt ca 40fisk kanske

      Jag hade nån växt förut och den blev slaktad men tror att det kan ha berott på mina hajmalar men är inte säker

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        hade jag varit som du, så hade jag ALLVARLIGT funderat över din besättning.

        1) Ta reda på vilka fiskar det är
        2) Plugga in vilka vattenvärden / storlek på kar / sällskap de vill ha
        3) Bestäm vilken inriktning du vill ha i karet.
        4) Inred efter det beslutet.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Nej alger kan man hålla borta utan växter, men personligen tycker jag att det är växter är ett bekvämt sätt att hjälpa till att hålla algerna på acceptabel nivå.

          Många till synes algfria malawi- och tanganyika-kar har brutal filtrering och det byts mycekt vatten och "städas" ofta.

          Men jag håller helt med Kensa, du borde kolla upp vad du har i burken, och agera efter det.

          Är det kanske 2st FLUVAL 4+ du har? det är nästan ingen filtrering alls om du har 40 fiskar runt mbuna storlek om du matar hyggligt.

          Ett tips kan du i alla fall få tillsvidare, får du tag i en rejäl bunt hornsärv så kommer den troligtvis växa explosionsartat om du låter den flyta i ytan och du har så näringsrikt vatten som du förmodligen har, alger får det tråkare då både för att näringshalterna och ljuset minskas.

          Kyssguramis, ancistrus och många malawis kan vara rätt hyggliga algätare, så det borde inte vara så svårt att komma till en rimlig algnivå, om du inte har stora krav på vad som är rimligt förstås.

          Kommentar

          • mange016
            • May 2006
            • 341

            #6
            som sagt innan, nån alghämmande växt som hornsärv !! Men du ska nog ta o bestämma dig vad du vill ha för inriktning i karet och inte bara blanda hej vilt sådär

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Inrikting fiskar man gillar som funkar bra ihop tycker jag är en helt ok inriktning, huruvida fiskarna kommer från samma familj, världsdel eller ens sjö är inte helt avgörande för hur de funkar tillsammans. Fortfarande tillrådigt att kolla upp så man vet vad man har, tråden för identifierande av fisk brukar vara populär att svara i om det läggs upp vettiga bilder:
              Om du har en okänd fisk du undrar över - fråga här. Lägg gärna in foto eller länk till foto.

              Kommentar

              • Hajmal
                • May 2007
                • 20

                #8
                OKej tack för svaren !
                Jag har en hel del olika fiskar men påverkar det algblommningen?

                Jag har haft fler olika förut,mina hajmalar tog jag bort pga att dom blev för stora,så så stora fiskar vill jag ju inte ha,men dom andra gillar jag så dom har jag tänkt behålla,eller hjälper det renhållning om man väljer bort vissa raser eller hur ska jag göra?

                Jag har kollat och det verkar även finnas gott om vad jag tror är tofsalger,det är kanske samma grundproblem på båda?

                Jag har haft igång karet ganska länge och förut funkade det bra och utan problem fast då var det ju iofs nytt och med två ytterpumpar,sedan gick den ena pumpen sönder så då skaffa jag dessa två,ja det var fluval 4 plus jag hade.

                byter ca 1/3-1/2 del vatten varannan vecka,kan jag ha dåligt nitrat/nitrit värde?

                tycker inte jag övermatar dom.


                så alltså:

                ska ta och skaffa en näve sån hornsväv!

                Pumpar för dåliga? för dåligt flöde tycker jag inte att det är,är bra flås i dom så jag kör bara 2/3 öppet på båda,borde jag skaffa en till sån?

                kan det kanske underlätta med algerna om jag väljer bort vissa fisk raser eller hur ska jag göra?

                Lyset har jag tänt ca 6.5 timmar om dagen vilket kanske är för lite?

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Jo det underlättar att bedöma den biologiska belastningen om man vet vilka fiskar du har, och det hjälper ju till även att se om det finns risk för framtida problem, även sådana som inte nödvändigtvis hör hemma i tråden om växter och alger, dessutom är olika fiskar olika benägna att äta eller gräva upp växter.

                  Angående pumparna var jag huvudsakligen inte utan efter cirkulationen, utan mängden filtermaterial, men det beror ju lite på hur stora fiskar du har, eller egentligen hur mycket mat de får, vilket jag inte kan avgöra säkert med informationen du givit hittills.

                  Generellt sett ger ytterfilter mycket mer volym för filtermaterial, vilket är bra när man har mycket fisk, det ofta praktiskt att ha en kombination av innerfilter och ytterfilter, det senare gärna med ett förfilter.

                  Just det ja, du skriver ciklider som om det vore en sort, det finns väldigt många ciklider, de kan vara väldigt olika.
                  Senast redigerad av Erik...; 16 April 2009, 19:20. Anledning: Tillägg.

                  Kommentar

                  • Hajmal
                    • May 2007
                    • 20

                    #10
                    okej jag förstår.har läst lite om dom här olika nu och det verkar ju som att flera gillar växter men inte alla.

                    Här kommer en lista på mina fiskar :

                    ciklider malawi

                    Iodotropheus sprengerae 10 st
                    Labidochromis caeruleus, Kakusa 1st
                    Labidochromis freibergi 2st
                    Metriaclima estherae, Minos Reef 4st plus 2 yngel
                    En vit med svarta små fläckar på,vet ej namnet på den.


                    Malarna

                    Baryancistrus sp. 'L085' 1st
                    Glyptoperichthys gibbiceps 3st
                    Callichthys callichthys 1st
                    Synodontis eupterus 1st
                    Sen en liten som jag inte hittar på vad den heter.



                    övriga

                    tigerbarb 3st
                    Botia almorhae 5st
                    kyssgurami 2st

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Hajmal: växter är nog inget att prioritera i ditt läge utan du ska nog mer fundera över framtida lösningar om du ska hålla en del av dessa fiskar som med tiden blir giganter! som du säkert förstår så räcker inte 2st fluval 4+ till all den fisk av den kalibern som du har och du behöver även med tiden ett kar på några tusen liter när dina gibbisar bestämmer sig för att växa (De "övriga" 3 arterna borde borde ha ett eget kar)
                      Senast redigerad av åheim; 18 April 2009, 09:31.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Åheim, blandar du in lite ironi nu?

                        Gibbiceps kan vara rätt griniga på varandra, och mot liknande malar, om de är små nu skulle jag hålla lite koll medans de växer upp, det är ingen drömsits för de två svagare att bo i det akvariet om det är stora individer, men en av dom kan mycket väl trivas i den burken upp till den storlek gibbiceps normalt blir i akvarium.

                        Kyssguramina kan också bli stora, men sen har vi klarat av de arter som får storlek att tala om i akvarium, om fiskarna du har är relativt små än så länge finns det ingen anledning till akuta drastiska åtgärder. Om du däremot samlat på dig stora gibbiceps (25cm+) och kyssguramis så bör du direkt göra dig av med iaf två gibbiceps.

                        Glömde svara på det sist, "dåligt nitrit nitratvärde" är inte omöjligt att du har, det går inte att avgöra så här, ofta är det bättre att ha vattenbyten som veckorutin och byta lite mindre åt gången särskilt när man har hårt belastade akvarier, vilket jag inte anser att du så allvarligt om dina potentiellt stora fiskar fortfarande är relativt små och du inte matar särskilt hårt.

                        Hur du ska göra med fiskarna under "övrigt" tycker jag du får avgöra själv, malawiciklider bråkar mest med andra malawiciklider, och malar bråkar mest med liknande malar. Men det kan ju bli problem för övriga fiskar ändå. En sak man ska komma ihåg är att skoningslöst jagade fiskar blir stressade, immunförsvaret försämras och risken för att de blir sjuka är stor, insjuknar de i någon smittsam sjukdom blir de som en odlingsanstalt för dessa organismer, och övriga fiskar riskerar att smittas.

                        Växter och alger ja, jo hornsärv som får flyta borde funka, återigen om dina potentiellt stora fiskar fortfarande är små borde du kunna ha vallisneria, anubias, Cryptocoryne usteriana, javaormbunke och många andra. Belysningen är bra om du tänd kort tid tills du skaffar växter, då får du nog öka ljustiden en del.

                        Vad jag blir fundersam över är hur du kan ha alger med alla dessa alggnagande fiskar, kan du beskriva algerna?

                        Kommentar

                        • Hajmal
                          • May 2007
                          • 20

                          #13
                          Tack för svaren,det var en stund sen jag var här och skrev men har haft mycket annat att göra..jag har gjort mig av med alla 3 gibbiceps nu men jag har 3 malar kvar,hajmalarna har jag tyvärr också gjort mig av med då dom började bli stora (37cm) och när dom blev skrämda så tror jag dom gjorde illa sig...


                          jag har tänkt att sätta igång mitt ytterfilter ihop med mina 2 fluval 4+ filter och se hur det blir.

                          Hur gör man ett förfilter till sitt ytterfilter? typ tar någon låda och gör hål för slangen sen lägger i filtermaterial bara eller annat förslag?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...