Blomstängel på Agonegeton Crispus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Blomstängel på Agonegeton Crispus

    Hej,

    Har nyligen köpt (ett par veckor sedan) en kruka med Aponegeton Crispus. Nu har den skickat upp en blomstängel, eller blomax. Hur är det med Aponegeton, ska jag ta bort den för att gynna undervattensblad, eller kan den sitta kvar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag brukar plocka bort dem eftersom de fröar en hel del, inte alltid är så dekorativa och de kan ävan vara i vägen för tex täckglaset. Om de drar ut löken i förtid kan jag inte svara på, men eftersom de ändå går i vila efter ett tag så spelar det ingen större roll i mina ögon.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      dom har en rhizom och ingen lök. och plantan klarar av att blomma, efter blomningen kan man ge den näring så att den kommer igågn igen. vill du inte den ska blomma eller inte har plats så är det bara att ta veck. jag tycker dom är vackra blommor och dom doftar också. skulle den tappa bladen och visa att den vill ha en viloperiod så kan det vara en fördel med att ha knölen/rhizomen lite svalare, men inget tvunget oftast kommer det nya blad igen.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Tack för att du hittade det rätta ordet, till de som inte fattade vad jag menade.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...