Gröna prickar överallt i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klikken
    • April 2008
    • 48

    Gröna prickar överallt i akvariet!

    Hejsan! Har haft det nu i några veckor alltså det är över allt förutom på glaset! På stenarna på prydnaderna.. ja överallt jag har tagit upp en sten ioch försökt gnugga bort dem. men det funkar inte! Vad ska jag göra för att få bort dom?

    Mvh / KlikkeN
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Låter som alger, finns någon alge som är stenhård, vad försökte du gnugga bort med??
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      rakblad på rutorna funkar bra
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Klikken
        • April 2008
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        Låter som alger, finns någon alge som är stenhård, vad försökte du gnugga bort med??

        naglarna

        Kommentar

        • Mella
          • September 2007
          • 154

          #5
          Ursprungligen postat av Klikken
          Hejsan! Har haft det nu i några veckor alltså det är över allt förutom på glaset! På stenarna på prydnaderna.. ja överallt jag har tagit upp en sten ioch försökt gnugga bort dem. men det funkar inte! Vad ska jag göra för att få bort dom?

          Mvh / KlikkeN
          Hej du, kan du redogöra lite om din mat o gödningsregim allternativt storlek på filter / kar , blir så mkt lättare att svara då....
          Sagt är sagt,.....

          Kommentar

          • Mella
            • September 2007
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av Markus1984
            rakblad på rutorna funkar bra
            Läs ursprungsfrågan , allt utom glaset va sagt..
            Sagt är sagt,.....

            Kommentar

            • Klikken
              • April 2008
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Mella
              Hej du, kan du redogöra lite om din mat o gödningsregim allternativt storlek på filter / kar , blir så mkt lättare att svara då....
              jag har ett 100 liters kar.. ett filter ganska stort

              Kommentar

              • Mella
                • September 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av Klikken
                jag har ett 100 liters kar.. ett filter ganska stort
                Ok, ja omformulerar frågan. Har du växter? göder du dina växter? och med vad? matar du ofta? hur mycket fisk? anledningen till dessa frågor ÄR att vid övermatning= för mycket näring i förhållande till ant vxt ex ex,,,,,, hur länge har karet varit i gång (mognad)
                Sagt är sagt,.....

                Kommentar

                • Klikken
                  • April 2008
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mella
                  Ok, ja omformulerar frågan. Har du växter? göder du dina växter? och med vad? matar du ofta? hur mycket fisk? anledningen till dessa frågor ÄR att vid övermatning= för mycket näring i förhållande till ant vxt ex ex,,,,,, hur länge har karet varit i gång (mognad)
                  jag har 3 växter, jag göder dom inte, matar 3 gånger om dan, kanske 15 fiskar,

                  Kommentar

                  • Vidofner
                    • March 2009
                    • 59

                    #10
                    Vet ju inte vad du har för fiskar men att mata tre gånger om dagen låter väldigt mkt. Själv matar jag mina max en gång om dagen och jag har ett 225 liter kar. Hur ofta gör du vattenbyten? Har du mindre kar måste du byta oftare.

                    Kommentar

                    • Vidofner
                      • March 2009
                      • 59

                      #11
                      för mkt ljus (mer än 10 timmar/dag) brukar vara en anledning till alger också.

                      Vad är det för växter du har? Snabbväxande växter brukar vara bra mot alger så länge dem växer snabbare än algerna.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13126

                        #12
                        Ursprungligen postat av Klikken
                        Hejsan! Har haft det nu i några veckor alltså det är över allt förutom på glaset! På stenarna på prydnaderna.. ja överallt jag har tagit upp en sten ioch försökt gnugga bort dem. men det funkar inte! Vad ska jag göra för att få bort dom?

                        Mvh / KlikkeN
                        Plantera mer höga växter som drar näring ur vattnet och skymmer botten från allt för mycket ljus
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...